Skip to Content

Het nut van nudging: het toepassen van gedragsinzichten door verzekeraars

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Het nut van nudging: het toepassen van gedragsinzichten door verzekeraars

Verstandige financiële keuzes: we willen allemaal dat consumenten die maken. Door het inzetten van gedragsinzichten kun je mensen helpen om betere beslissingen te nemen. Want we weten inmiddels dat mensen over het algemeen lang niet altijd rationele beslissers zijn.

De AFM heeft een rapport gepubliceerd met de meest relevante gedragsinzichten voor financiële ondernemingen en heeft drie principes voor het gebruik van consumentengedragsinzichten geformuleerd. In het webinar ‘Het nut van nudging’ geeft de AFM een toelichting.
Maar hoe pas je die principes dan toe als verzekeraar? Interpolis laat zien hoe gedragsinzichten worden toegepast en wat daarvan de opbrengsten zijn, maar toont ook de obstakels.

Nieuwsgierig geworden naar wat gedragsinzichten jou kan brengen en naar de toelichting op het rapport van de AFM? Meld je dan nu aan!

Bestemd voor
Dit webinar staat open voor zowel leden van het Verbond van Verzekeraars als voor andere geïnteresseerden. Deelname is vooral interessant voor marketeers, merkspecialisten, compliance-medewerkers, online-marketeers, cx-designers, ux-designers, communicatieprofessionals, product owners, managers.

Programma
Aanvang:     15.00 uur
Duur:           max. 1  uur 

Tijdens dit webinar gaat Patricia Swienink, beleidsadviseur Klantbelang Centraal bij het Verbond van Verzekeraars in gesprek met:

Ilva van der Gragt, senior Toezichthouder in Team Consumentengedrag bij AFM. Zij houdt zich bezig met financieel keuzegedrag van consumenten, doet onderzoek naar keuzegedrag binnen verschillende deelmarkten en voegt een gedragswetenschappelijk perspectief toe in toezichts- en beleidsvraagstukken. Zij werkte mee aan de ontwikkeling van de principes voor het gebruik van consumentengedragsinzichten en het bijbehorende rapport

Marijke van Kekem, senior Toezichthouder in Team Consumentengedrag en Team Accounttoezicht Banken bij AFM. Zij houdt zich vanuit het Team Consumentengedrag vooral bezig met de vraag hoe het gedragswetenschappelijk perspectief toe te voegen in (nieuwe) wet- en regelgeving en in toezichts-en beleidsvraagstukken. Zij werkte tevens mee aan de ontwikkeling van bovengenoemde principes en bijbehorend rapport

Dr. Patty Jansen, gedragswetenschapper bij Interpolis vertelt over een gedragsveranderingstraject dat Interpolis heeft uitgevoerd voor de OverlijdensRisicoVerzekering (ORV). Hierbij werd onderzocht wat de doelgroep (mensen tussen 35-55 jaar met partner en/of kinderen) motiveert en wat ze ervan weerhoudt zich te oriënteren op een ORV. Vervolgens zijn er interventies ontworpen en getest die aansluiten bij deze motieven en weerstanden van de doelgroep. 

Natuurlijk is er tijdens het webinar ook voldoende tijd om vragen van deelnemers te beantwoorden.

Kosten
Voor medewerkers werkzaam bij een lid van het Verbond van Verzekeraars zijn aan deelname geen kosten verbonden. Dit webinar valt onder het lidmaatschap.
NOTE: Weet je niet zeker over jouw organisatie lid is van het Verbond van Verzekeraars check dan de ledenlijst.

Voor medewerkers die aangesloten zijn bij Adfiz bedragen de deelnamekosten € 49,- (excl. BTW).
Voor overige geïnteresseerden bedragen de kosten € 69,- (excl. BTW).

Voorwaarden

  • Op deze bijeenkomst zijn de Algemene Voorwaarden van Dienstverlening Verbond BV van toepassing. Door inschrijving verklaar je je akkoord met de Algemene Voorwaarden van Dienstverlening Verbond BV;
  • Vanaf inschrijving geldt een bedenktermijn van 14 dagen;
  • Plaatsing geschiedt na beoordeling van de inschrijving door de Insurance Academy;
  • Facturatie van deze kosten geschiedt vanuit Dienstverlening Verbond BV.

PA-certificaat
Na dit webinar weet je:

  • Wat de AFM bedoelt met de principes voor het toepassen van gedragsinzichten.
  • Waarom het toepassen van gedragsinzichten nuttig kan zijn voor verzekeraars.
  • Hoe een verzekeraar gedragsinzichten kan toepassen, zowel bij langdurige als kort-cyclische trajecten.
  • Welke belemmeringen en obstakels je kunt tegenkomen en hoe je die kunt wegnemen.

Dit webinar draagt bij aan het actueel houden van relevante kennis en kunde over dit thema. Dit certificaat kan onderdeel zijn van eigen maatschappijprogramma’s op het gebied van Permanent Actueel (PA).
Indien je een bewijs van deelname (PA-certificaat) wilt ontvangen, kan je bij je profiel bij OnlineSeminar je geboortedatum in te vullen.

Nadere informatie en vragen
Voor nadere informatie of met vragen kun je contact opnemen met Patricia Swienink. Aan haar kun je eventueel ook reeds vooraf vragen sturen, dan kan hiermee bij de voorbereiding zoveel mogelijk rekening worden gehouden.

Hoe kun je deelnemen aan dit webinar?
Let op: onze aanmeldprocedure is veranderd!
Dit webinar organiseren wij via OnlineSeminar. Voor deelname moet je éénmalig een account aanmaken bij OnlineSeminar Je moet je apart voor deelname aanmelden.
Na je aanmelding ontvang je de link om deel te kunnen nemen. Na registratie bij OnlineSeminar voor de webinars van het Verbond, kun je voor toekomstige Verbondswebinars van dat account gebruik maken en hoef je je niet opnieuw te registreren.
Kun je op het moment van het webinar niet kijken? Geen probleem! Het webinar is ook terug te kijken op een moment dat het jou wél uitkomt, alleen is er dan geen live interactie meer mogelijk. Ook daarvoor moet je je wel hebben aangemeld.

Complianceregeling Mededinging
Deelnemers aan dit evenement vallen onder de Complianceregeling Mededinging van het Verbond en worden geacht zich te houden aan de geldende mededingingsregels en met de inhoud van de regeling bekend te zijn.

Privacyverklaring
De Insurance Academy is onderdeel van het Verbond van Verzekeraars. Op de verwerking van persoonsgegevens die aan de Insurance Academy worden verstrekt is daarom de privacyverklaring van het Verbond van Verzekeraars van toepassing. Artikel 5 van die verklaring handelt specifiek over gegevens die worden verstrekt in het kader van deelname aan een activiteit of bijeenkomst van het Verbond (de Insurance Academy).