Skip to Content

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Klantcommunicatie 2020: Nudging in communicatie met klanten

Dit is de laatste bijeenkomst in het kader van het drieluik ‘Klantcommunicatie 2020’ dat in het teken staat van Nudging. Nudging: de consument krijgt een duwtje in de goede richting, zonder dat hij zich daar meteen van bewust is. Het is een kansrijk en effectief instrument in klantcommunicatie, bewijzen organisaties als Booking.com, Bol.com en ook de Belastingdienst.

De centrale vraag is: Wat kan de verzekeringsindustrie ermee? Wanneer kan nudging wel worden toegepast en wanneer niet? Vooral: in welke situaties leidt het tot ongewenste beïnvloeding? Daarover gaan we met elkaar, ervaringsdeskundigen, consumenten en key-note speaker Ronald Voorn in gesprek.

Ronald Voorn, voormalig marketingdirecteur van Heineken en initiatiefnemer van Science4 Business, geldt als specialist op dit terrein. Hij zal met name inzicht verschaffen in de meer duistere toepassingen van nudging en hoe je die herkent en vermijdt. Insites deelt de inzichten van de Consumer Consulting Board op dit terrein, Suzanne Hielckert neemt ons mee in praktische implementatie van nudging inzichten bij een verzekeraar (NN).

Bestemd voor:
Deze bijeenkomst wordt georganiseerd voor medewerkers van Marketing & Communicatieafdelingen, managers en specialisten in het thema van Klantbelang Centraal, klantcontactmedewerkers. Deelname is alleen mogelijk voor medewerkers die werkzaam zijn bij bedrijven die aangesloten zijn bij het Verbond van Verzekeraars.

Deze bijeenkomst draagt bij aan uw actuele kennis
Na deze bijeenkomst weet u...

  • Wat (evil) Nudging is en hoe daar tegenaan wordt gekeken door de consument
  • Wat de do’s & don'ts zijn in het toepassen van Nudging
  • Aan welke toepassingsmogelijkheden van Nudging gedacht kan worden
  • Waar u rekening mee moet houden bij de implementatie van Nudging

Deze bijeenkomst draagt bij aan het actueel houden van relevante kennis en kunde over dit thema. Desgewenst kan een deelnamecertificaat worden verkregen. U dient dit aan te geven als u zich voor de bijeenkomst aanmeldt. Dit certificaat kan onderdeel zijn van eigen maatschappijprogramma’s op het gebied van Permanent Actueel (PA).

Kosten
Voor medewerkers werkzaam bij een lid van het Verbond van Verzekeraars zijn aan deelname geen kosten verbonden.

Programma
13:30    Inloop
14:00    Welkom, korte introductie programma van de dag door Harold Herbert, directeur 
             Verbond van Verzekeraars
14:10    De consument aan het woord. Harold Sander presenteert de uitkomst van een
             dialoog over nudging in de Consumer Consulting Board. Sander is Research
             Director in het Nederlandse Tech & Services Team van Insites Consulting en
             gespecialiseerd in Human Technology Interaction.
14:30    Ronald Voorn, voormalig marketingdirecteur Heineken, initiatienemer Science4 
             business: de schaduwzijde van nudging
15:10    Koffiepauze
15:30    Middagdeel Nudging in de praktijk. Suzanne Hielckert vertelt over de implementatie 
            van nudging
15:50   Breakout sessies, vijf groepen buigen zich over nudging-mogelijkheden tijdens de
            klantreis
16.30   Terugkoppeling van de breakouts, samenvatting
17.00   Borrel

Nadere informatie en vragen
Voor nadere informatie of met vragen kunt u contact opnemen met Paul Koopman. Aan hem kunt u eventueel ook reeds vooraf vragen sturen, dan kan hiermee bij de voorbereiding zoveel mogelijk rekening worden gehouden.  

Bekijk ook onze Academy Talks over Nudging: Melanie van den Berg en de AFM.

Complianceregeling Mededinging
Deelnemers aan dit evenement vallen onder de Complianceregeling Mededinging van het Verbond en worden geacht zich te houden aan de geldende mededingingsregels en met de inhoud van de regeling bekend te zijn.