Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Nederland Engels
Aanmelden

Coöperatiedag POV: winnen doe je met z’n allen!

“Als je één goal meer maakt dan de ander, heb je gewonnen”. Deze uitspraak van Johan Cruijff geldt niet alleen voor voetballers. Ook voor (onderlinge) verzekeraars geldt dat een streepje voor helpt te overleven. Daarom stelden zij zich op 5 juli op de KNVB Campus in Zeist op. Een drukke bedoening, want de bijeenkomst van het Platform Onderlinge Verzekeraars (POV) werd goed bezocht. Gisteren werd de verdere uitwerking van het SEO-rapport besproken en kreeg Femke de Vries (bestuursvoorzitter bij de AFM) het rapport officieel uitgereikt.
 
Na een welkomstwoord van Chris van Toor, manager van het POV, wordt de middag afgetrapt door Peter Heshof van trend- en marketingbureau Bloom. Hij bespreekt de tijdgeest en de trends die dat met zich meebrengt. Door de jaren heen zijn onze behoeften behoorlijk veranderd, maar “samen sta ik sterker” is zijn conclusie. Daar moet op ingespeeld worden. Een mooie introductie voor de uitreiking van de Strategische Agenda die gebaseerd is op het SEO-rapport dat de titel ‘De onderlinge verzekeraar in 2025’ draagt. Want waar staan we in 2025? Tijdens een bijeenkomst op 8 maart hebben de verzekeraars massaal voor toekomstscenario ‘Verenigd Vooruit’ gekozen. In de tussentijd is dit scenario verder uitgewerkt.

Zijn we wel zichtbaar genoeg?

Femke de Vries van de AFM krijgt het eerste exemplaar van deze uitwerking overhandigd door Joost Heideman (bestuursvoorzitter van het POV). “Hamvraag is of we wel zichtbaar genoeg zijn. Dat is een vraag voor alle spelers in de sector. We scoren goed en zijn trots, maar we kunnen dat wel wat beter laten zien”, aldus Heideman. De Vries benoemt de unique selling point van de onderlinge verzekeraars: hun bijzondere band met de klant. Dat moet behouden worden. “Maar de klant wil steeds meer en is steeds veeleisender. We moeten beseffen dat dat juist kansen biedt!”, aldus De Vries. 

Strategische Agenda

Het toekomstplan van de onderlinge verzekeraars wordt vandaag gelanceerd. In dit plan is vastgesteld hoe zij hun positie voor de langere termijn kunnen behouden en versterken. De Strategische Agenda richt zich op innovatie, promotie, samenwerking en digitalisering. Dat komt tot uiting door de instelling van twee taskforces. De taskforce Synergie heeft als doel de samenwerking te bevorderen; dit moet resulteren in minder lastendruk voor de onderlinge verzekeringsmarkt. De taskforce Promotie heeft als taak het gedachtegoed van de coöperatieve verzekeraars te moderniseren. 

Ledenbinding

Femke de Vries noemde het al: de bijzondere band met de leden is iets wat de onderlinge verzekeraars zéker moeten behouden. Hoe kan dit nog beter? De middag werd afgesloten met een presentatie van Gerard van der Haar, manager Bestuursdienst bij Menzis, over de manier waarop die zorgverzekeraar de leden centraal stelt. Dankzij een goed werkende Ledenraad hebben de leden veel inspraak op de ontwikkelingen van Menzis. Lid daarvan word je niet zomaar, vertelt Wout Oosterhof, lid van de Ledenraad van Menzis. “Het is belangrijk dat een lid een netwerk heeft in de omgeving waar hij werkt en woont. Zo kun je signalen opvangen en doorspelen naar Menzis, maar ook een ambassadeur zijn.”

Hoe nu verder?

Duidelijk is dat de onderlinge verzekeraars bereid zijn de handen meer ineen te slaan. De Taskforces gaan hun plannen verder uitwerken en uitvoeren. To be continued, dus… want, om in het Cruijffiaans te blijven: “Winnen doe je met z’n allen!”.
Nieuwsbericht 6-7-2017