Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Nederland Engels
Aanmelden

JIP 2017: ‘Mooi om al die energie te voelen’

​Het begint erom te spannen in het innovatieprogramma voor jonge talenten in de verzekeringssector (Jongeren Innovatie Programma, JIP). Eind mei moeten de vijf groepen hun vernieuwende ideeën presenteren aan elkaar en aan een vakkundige jury. Twee groepsmentoren geven een inkijkje.

Doen in plaats van praten. In de ogen van Martijn Brouner, senior manager bijzondere juridische zaken bij de Stichting Achmea Rechtsbijstand en voor het tweede jaar op rij mentor van een JIP-groep, is dat de essentie van het innovatieprogramma. En het is meteen ook de reden waarom het voor alle betrokkenen zo inspirerend is. “In een sector waar vooral veel wordt gepraat over verandering, is dit een toonbeeld van ‘doen’, echt in actie komen. JIP is in de eerste plaats een leertraject dat loopt van breed nadenken tot het neerzetten van iets concreets, iets dat ook echt uitvoerbaar is. Dat geeft veel energie, bij de deelnemers, maar ook bij ons als begeleiders. Daarnaast verbinden we zo de nieuwe generatie met het pluche; jongeren komen in contact met bestuurders. Dat levert aan beide kanten veel op.”

Culturen

Marjolein de Jong, business consultant op de afdeling Schade van a.s.r., doet dit jaar voor de eerste keer mee als mentor. Ook haar valt de energie op die loskomt tijdens de bijeenkomsten. “Het werk als JIP-mentor valt binnen mijn takenpakket en voelt als de categorie vrijwilligerswerk, maar dat is wel de leukste categorie. Het is mooi om jongeren uit al die verschillende maatschappijen te zien, met verschillende bedrijfsculturen ook. Goed dat het Verbond dit podium biedt, zodat jongeren uit de hele sector elkaar leren kennen en echt innovatief bezig zijn met elkaar. Het is een hele positieve groep; gezamenlijk zijn ze bezig met de vraag wat zij als jongeren kunnen toevoegen aan het grotere geheel.”

Prikkelen

Wat is dan precies de rol van zo’n mentor? Marjolein: “Het zijn allemaal young professionals, dus de inhoud en de innovatieve ideeën moeten van de deelnemers zelf komen. Mijn eigen rol zie ik als ondersteunend, bijvoorbeeld in het procesmatige deel: zorgen dat alles zo efficiënt mogelijk verloopt. Ik heb in mijn eigen organisatie ‘lean werken’ geïmplementeerd binnen de IT-afdeling; die bagage neem ik graag mee naar mijn groep. Verder stel ik vragen, probeer ze te prikkelen. En soms is het ook een kwestie van het groepsproces even laten gaan en op het juiste moment proberen te beïnvloeden.”

Leertraject

Meer dan vorig jaar staat in 2017 juist dat proces centraal, zegt Martijn. “De focus lag in 2016 meer op het opleveren van een eindproduct. Dan wordt het neerzetten van de best denkbare pitch bijna een doel op zich. Dat kan afleiden van het innovatieproces. Dit jaar vormt het kiezen van de beste ideeën feitelijk het vertrekpunt en draait het veel meer om het leertraject dat volgt. Op de langere termijn heeft dat ook invloed op de sector als geheel. Ik geloof dat we echt wat kunnen veranderen, dat uiteindelijk een breed besef ontstaat dat we het veel meer moeten zoeken in kennis delen, samenwerken, co-creëren.”

Winnen

Dat betekent niet dat het competitieve element er helemaal niet meer is. Marjolein, lachend: “Kijk, je spreekt natuurlijk wel met de mentor van de winnende groep. Maar mocht het onverhoopt toch anders lopen, dan is het traject wat mij betreft geslaagd als de deelnemers veel geleerd hebben over samenwerken en over het sámen ontwikkelen van een goed idee tot een uitvoerbaar concept. Want zonder gekheid: in de kern is dit een ontwikkeltraject voor jonge professionals. Waarbij het natuurlijk mooi is als er 1 of 2 ideeën uitkomen waar je als Verbond, als branche, en dus ook als maatschappij iets aan hebt.”

Meer lezen over JIP 2017?
JIP 2017: van succesvolle pilot naar innovatieprogramma
JIP: Let's innovate!
Nieuwsbericht 19-4-2017
Trefwoorden:
VerzekeraarsVernieuwen

Dossiers:
Klantbelang en Reputatie