Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Nederland Engels
Aanmelden

JIP 2017: "Je proeft dat er behoefte is aan innovatie"

Het Jongeren Innovatie Programma 2017 (JIP) ging op 31 januari van start (lees er hier meer over). Op 7 maart staat de volgende bijeenkomst gepland. De deelnemers krijgen onder andere een interessante workshop van programmabegeleider Makerlab. Wat is Makerlab eigenlijk? En wat is hun precieze rol tijdens JIP? We vroegen Roderick Martens, partner bij Makerlab, om wat opheldering.

Wat doet Makerlab eigenlijk precies?

“Wat wij in feite zijn is een ‘business design agency’. Wij helpen bedrijven bij product- en dienstontwikkeling, maar dan op de manier waarop een startup dit zou doen: snel, energierijk en ‘agile’. Daar zijn veel bedrijven naar op zoek. We zijn onderdeel van een keten (Makerstreet) en specialiseren ons voornamelijk in het conceptualiseren en testen van nieuwe ideeën. Dat testen van die nieuwe ideeën gebeurt al heel snel in het proces (go to market).”

En tijdens JIP, wat is daar jullie specifieke rol?

“De rol van Makerlab tijdens JIP is het faciliteren van een leerprogramma. We helpen om het klantdenken erin te brengen, op een learning by doing-manier. We leren mensen hoe wij normaal gesproken werken. Dit doen wij wel vaker, maar in het geval van JIP is het wel een a-typische rol, omdat we hier organisatieoverstijgend werken en niet specifiek in één organisatie. Voor ons ook nieuw, en dat maakt het nog leuker.”

Ja, wat vind je daar eigenlijk van?

“Hartstikke goed! Je proeft dat er behoefte aan innovatie is op dit niveau. Ik merk wel dat men daar af en toe mee worstelt: ben ik hier voor mijn maatschappij of voor de sector? Op die laatste manier moet je erin gaan. Anders is het een rare plek om over innovatie na te denken (aangezien de concurrentie ook gewoon aanwezig is). Wat scheelt is dat we met jongeren werken. Zij denken niet zozeer in de gebaande wegen, maar zien de noodzaak tot samenwerken veel meer.”

Wat is jouw beeld van de verzekeringssector eigenlijk?

“Ha ha, wat een vraag. Vanuit het perspectief van productontwikkeling kan ik zeggen dat ik het echt een leuk en dynamisch gebied vindt. Voordat ik met de sector te maken kreeg, was mijn beeld wel anders. Het tegenovergestelde zelfs. Maar niets blijkt minder waar: er zit echt heel veel innovatiemogelijkheid in de sector. Veel zaken zijn toe aan nieuwe technologieën en dat ziet de sector zelf ook.”

Denk je dat JIP een verschil kan maken?

“Het verschil in denken ga je op individueel niveau zien. De deelnemers aan JIP krijgen een nieuw perspectief op productontwikkeling mee. Dat nemen ze hopelijk mee de organisaties in. Op die manier ga je verschil merken. Wat in dit opzicht een puntje voor het Verbond als brancheorganisatie is: zorg ervoor dat je niet alleen dit soort programma’s faciliteert, maar dat je ook echt iets doet met de uitkomsten ervan. Alleen dan zal het écht effect hebben.”

Houd de berichtgeving over JIP in de gaten op onze website. En ben je tussen de 18 en 35 jaar en werkzaam bij een verzekeraar? Meld je dan aan voor onze LinkedIn-groep Jonge Verzekeraars en wees als eerste op de hoogte van nieuwtjes!
Nieuwsbericht 2-3-2017