Digiwijzer Zelfregulering: codes en regelingen

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

De verzekeringssector heeft met tachtig codes, regelingen en convenanten een robuust zelfreguleringsstelsel. In deze Digiwijzer Zelfregulering vind je:

  • welke regelingen en codes in welke situatie van toepassing zijn
  • hoe en wanneer deze worden getoetst op naleving
  • of de regelingen wel of niet bindend zijn

Voor een definitie van 'particulier en (klein)zakelijk' klik hier.

17 resultaten

Gedragscode Klachtbehandeling

Het doel van de Gedragscode Klachtbehandeling is zorgdragen voor een klantgerichte klachtenbehandeling, waarbij de klacht van de klant correct en tijdig wordt behandeld. Lees meer

Gedragscode Claimbehandeling

Het doel van de Gedragscode Claimbehandeling is zorgdragen voor een op het klantbelang toegesneden claimbehandeling. De Gedragscode Claimbehandeling legt voorschriften aan verzekeraars op omtrent een inzichtelijk schadebehandelingsproces en het voortvarend en zorgvuldig laten verlopen van de afhandeling. Lees meer

Gedragscode Informatieverstrekking

In de Gedragscode Informatieverstrekking zijn voorschriften opgenomen met betrekking tot het verstrekken van goed vindbare, begrijpelijke en transparante informatie over de verzekering, die de klant in staat stelt om weloverwogen besluiten te nemen. Lees meer

Bedrijfsregeling Brandregres

De Bedrijfsregeling Brandregres beperkt het recht om bij brandschade de schade te verhalen op particulieren en bedrijven respectievelijk hun aansprakelijkheidsverzekeraars. Lees meer