Aan alle JIP-ers: ‘Wees lekker eigenwijs’

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
01-02-2019

De vierde editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) is gisteren van start gegaan. In het InsuranceLAB van het Verbond waren alle deelnemers aanwezig voor een creatieve kick-off. Martijn Brouner (Achmea), nauw betrokken bij het JIP, had een belangrijke boodschap voor de nieuwe JIP-ers: “Wees lekker eigenwijs en geniet!”

Brouner is een van de grondleggers van het innovatieprogramma voor young professionals in de sector. Hij weet nog precies hoe het is ontstaan. “Ik stuurde een mailtje naar mijn toenmalige baas met het onderwerp: Ideetje?” vertelt hij. “Ik merkte namelijk dat er in de verschillende verzekeringshuizen wel geïnnoveerd werd, maar op sectorniveau niet. Voor mijn gevoel werd er veel gepraat, maar uiteindelijk weinig gedaan door belemmeringen zoals de vragen: Is het financieel haalbaar? Levert het wel echt iets op? En…, wat als het mislukt?”

Het kon volgens hem ook anders. Samen met studievriend Arnest Deurlo (Allianz) wilde hij graag innoveren op sectorniveau. Een grote uitdaging, want dan moesten ook alle concurrentiële verschillen worden overbrugd. “Onze ambitie was om een nieuwe coalitie te vormen, waardoor iedereen in de sector dezelfde taal spreekt.”

Wat als het mislukt?
Het idee ontstond in zijn hoofd en inmiddels zijn we vier jaren verder en is het JIP 2019 een feit. “Als ik terugkijk op de afgelopen edities, heb ik twee belangrijke inzichten gekregen. Ten eerste moet de sector durven experimenteren. Het mag mislukken, anders is het geen experiment. Het is vooral voor bestuurders de kunst om een klimaat te creëren waarbinnen mag worden geëxperimenteerd. Aan de andere kant, en minstens zo belangrijk, moeten diegenen die innoveren ook leren concreet te zijn. Dit betekent dat je een idee klein, haalbaar en betaalbaar maakt. Overigens helpt Makerlab de deelnemers hierbij.”

JIP-ers investeren in zichzelf
Volgens Brouner zijn er drie belangrijke redenen waarom ‘jonge verzekeraars’ mee moeten doen aan het JIP. Ten eerste zijn jongeren als geen ander in staat om fris naar zaken te kijken. Zij zijn de nieuwe generatie die nog niet volgens de gebaande paden werkt. Daarnaast is het een goede investering in jezelf. Je vult je rugzakje én leert innoveren. En tot slot word je onderdeel van een gaaf netwerk van gelijkgestemden. Dat netwerk gaat dwars door alle verzekeraars heen en daar ga je geheid profijt van hebben in de komende jaren.”


Was dit artikel nuttig?