Skip to Content

Building our Future: verbeter de toekomst, begin bij de jongeren

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Een drukte van jewelste in het prachtige kasteel Nyenrode te Breukelen. Zo’n honderd jonge verzekeraars hebben zich hier op een herfstachtige woensdag 28 oktober verzameld om zich een middag te laten inspireren, maar ook om zelf actie te ondernemen. Want wat is nou hún antwoord op de permanente stroom aan innovatie? Deze vraag stond de gehele dag centraal tijdens het ‘Building our Future’ evenement, georganiseerd door het Verbond, het New Financial Forum en Young Insurance.

Na een kort voorstelrondje door dagvoorzitters Jolien Groenewoud en Nicole Lemmen van de jury (Richard Weurding van het Verbond, Marco Keim van Aegon, Marco Knitel van Uber en Hans van der Noordaa van Delta Lloyd) begint de dag met een kort interview met Richard Weurding. Op welke innovatie is hij eigenlijk het meest trots? “Ik vind de ontwikkeling ‘zelfrijdende auto’ wel heel spannend en leuk. Ik heb namelijk al eens een ritje mogen maken, en dat maakte indruk!”.
 
Inspelen op efficiency
Na Richard Weurding is de floor voor Marco Knitel, operations manager bij Uber Nederland. Hij begint goed, ten minste: voor sommigen van de aanwezigen: “Als je nú zwanger bent, is de kans nihil dat je kind een rijbewijs nodig heeft op zijn of haar achttiende”. Hij legt uit dat de marges momenteel onder druk staan. “Wij denken ‘ik ben jong, gezond en heb geen verzekering nodig’. Wat we moeten doen is inspelen op deze efficiency-gedachte.” Daar is gelijk de link tussen Uber en verzekeraars. “Wereldwijd staan er zo ontzettend veel auto’s stil. Zonde! Dat kan efficiënter. Dat dachten we bij Uber ook, en wat blijkt? Het werkt.”

Boodschap is dat je, je eigen markt kan maken. Ook in dalende en krimpende markten. “Denk maar aan Spotify en AppleTV. Normaal gesproken zou ik nooit 120 euro per jaar betalen voor muziek. Maar nu wel. Want de mogelijkheid om op die manier onbeperkt muziek te downloaden, ís er.” Hij spreekt de jongeren in de zaal aan: “jullie zijn degenen die voor de innovatie moeten gaan zorgen. Een grote, logge organisatie ga je niet zomaar veranderen. Maar je kan wel bij jezelf beginnen en een geïsoleerde omgeving opzetten. Van daaruit kun je innovatie stimuleren.”
 
Broer en zus
Na Knitel is het woord aan Stephan Fellinger van De Zaak van Vertrouwen. Hij benadrukt dat ook de Ubers van de wereld hard moeten blijven werken om zichzelf steeds te blijven uitvinden en te blijven innoveren. De concurrentie is moordend. Zelfde geldt voor verzekeraars. “En daarbij moeten we onthouden: ‘vertrouwen’ en ‘innovatie’ zijn broer en zus.”
Na het plenaire gedeelte gingen de jonge innovators in groepen uiteen. Met een opdracht. Wat is hun antwoord op de stroom innovatie? Wat voor innovatie is nou écht nodig in onze branche? Een onderwerp waar zij zich graag over bogen. En daar kwamen mooie op de klant gerichte innovaties uit. “Allemaal apps, dat dan weer wel”, aldus Marko Keim, voorzitter van de jury die middag.
 
And the winner is...
Het winnende idee komt van het groepje dat de app ‘Trust & Share It’ heeft bedacht. Een app waar verzekeraars niet zozeer in beeld zijn, maar wel het vertrouwen en delen van informatie. Via de app maak je een wooncommunity aan en binnen die community delen de leden de risico’s gezamenlijk. “Deze app laat zien dat de trends in de samenleving goed zijn begrepen”, aldus de jury. En de prijs? De winnaars mogen hun idee inbrengen op de ALV van het Verbond op 9 december. Een handje geholpen door de heren van De Zaak van Vertrouwen.

Benieuwd naar het filmverslag van de dag? Bekijk het snel!
Neem ook een kijkje op de LinkedIn-pagina Jonge Verzekeraars en praat mee.


Was dit nuttig?