Pokemon, selfies, Instagram, Snapchat, robotisering. Trendwatcher en technologiekenner Sander Duivestein ging vorige week tijdens de Platformbijeenkomst van Jonge Verzekeraars in sneltreinvaart door alle laatste trends en ontwikkelingen heen. Zijn boodschap? “Jullie willen graag out of the box leren denken? Wat mij betreft mag je die box ook weggooien.”
Als er één ding is dat Duivestein de aanwezige jonge verzekeraars wilde meegeven, dan was het wel dat ‘alles wat geautomatiseerd kan worden, ook geautomatiseerd zal worden’.
En hoe goed we ons best ook doen, volgens Duivestein onderschatten we de impact van nieuwe technologie voortdurend. Zowel op de korte als op de lange termijn. Hij had veel, heel veel sheets om zijn verhaal kracht bij te zetten. Op een paar van die sheets stonden opmerkelijke foto’s die hij van social media had geplukt. Bijvoorbeeld die van vijf kinderen die een puppie willen en die alleen krijgen als ze één miljoen likes binnenhalen. Of die van een buurjongen die met zijn buurmeisje naar bed mag, als dank voor heel veel likes. Of selfies, in alle rangen, standen en maten. “De wereld is knettergek geworden”, aldus Duivestein. “Onze telefoon is ons beste vriendje geworden. We nemen hem overal mee naar toe, naar de wc, naar bed. Ik durf jullie de toekomst wel te voorspellen. De wereld gaat op zijn kop.”
Beleving
Hij tilde een kleine sluier op van die toekomst, met nog meer sheets. Iemand in een doodskist die een bijna dood ervaring krijgt. Een Google-bril voor dieren. Een oude man die als enige uit een dorp de oorlog heeft overleefd en via een bril teruggaat naar dat dorp. Als de bril af gaat, lopen de tranen over zijn wangen. “Het is geen bril, het is een beleving.”
Of wat te denken van Instagram: “Als je daar een tas aanraakt, kun je hem kopen. Net zoals je door een winkel in New York kan lopen, rustig rond kunt kijken en kunt klikken op wat je wilt kopen. Het zijn allemaal andere manieren van communiceren.”
Ik snap Snapchat niet
Een van de belangrijkste aspecten van die veranderende communicatie is de snelheid waarmee het gaat. Duivestein liet een plaatje zien van een paar robotarmen. “Dit is 2017. Deze armen maken honderd recepten klaar, lekkerder en beter dan je partner het kan.” En een plaatje van de Pokemon-zoekers op Kijkduin. “Iedereen lacht hierom, maar binnen één week speelden vijftig miljoen mensen het spelletje mee. Het gaat allemaal steeds sneller en omdat wij mensen lineair denken, kunnen we het niet meer bijbenen. Ik ben 45 jaar en snap Snapchat niet. Mijn kinderen moeten me dat uitleggen. Deze zomer gingen we naar Portugal. Ik vroeg om de sleutel van het appartement, mijn dochter van elf vroeg om Wifi.”
De snelheid waarmee de ontwikkelingen gaan en trends komen en gaan, heeft uiteraard ook zijn weerslag op bedrijven. Duivestein: “Vroeger bestonden bedrijven gemiddeld 65 jaar, nu nog maar vijftien jaar. Kodak was in 1996 een bedrijf met 140.000 medewerkers. En toen het failliet ging in 2012 stonden er nog 17.000 op de loonlijst. Zo snel kan het gaan.”
Robotisering
Duivestein keek naar de zaal, met heel verrassend meer vrouwen dan mannen, en benadrukte dat de veranderende wereld er heel snel aan komt. Mensen gaan het onderspit delven, is zijn stellige overtuiging. Getuige een noodlerobot die de perfecte noodle afsnijdt, 24 uur per dag en hij is nooit ziek. Of getuige een hamburgerrobot, die er veertig per minuut kan bakken. Of de zelfrijdende auto? “Wat betekent dat voor een schadeherstelbedrijf? Of voor een taxichauffeur?” Of Lemonade, dat een vorm van KI hanteert om met klanten te communiceren. Lemonade weet binnen zes seconden of een klant liegt of niet. Of avatar in Japan. “Wij vinden dat gek zo’n klein vriendinnetje dat koffie zet, je gordijnen dichtdoet en je overdag appt hoe het op je werk is. In Japan gaan ze als zoete broodjes over de toonbank. Eenzaamheid is daar een groot probleem.”
De vraag kon niet uitblijven: waarom doen wij altijd overal langer over dan de mensen in Azië? “Dat wordt door de cultuur bepaald. De jeugd in China groeit met robots op. Technologie is daar een verlengstuk van de natuur. Wij bieden weerstand, zij omarmen nieuwe technologie.”
Kijk naar de combi
Hij kwam er in zijn lezing een aantal keren op terug: “Mensen proberen problemen in stand te houden waarvoor ze zelf ooit de oplossing waren. Kijk naar banken. Ik heb zelf nooit meer geld bij me en of mijn pasje van ING of Rabo is, kan mij eerlijk gezegd niets schelen.”
De slotconclusie van Duivestein? “Er is niet één technologie en dus ook niet één paard waar je op kunt wedden. Je moet naar de combi kijken.” Toch vroeg een van de aanwezigen naar dé trend voor verzekeraars. “Op communicatiegebied zou ik zeggen: de Chatbot, maar de allergrootste trend wordt (of misschien wel is) de Blockchain. Straks is er voor het afsluiten van een verzekering geen tussenpersoon meer nodig en ik neem aan dat dat de sector wel aardig op zijn kop zal zetten.”
Meer weten over Jonge Verzekeraars? Kijk dan op deze pagina.
Was dit nuttig?