Ervaringen met JIP: aan enthousiasme geen gebrek

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
02-06-2016

Het einde komt in zicht: volgende week presenteren de jonge verzekeraars die deelnemen aan de Jongeren en Innovatie Pilot van het Verbond hun idee voor klantgerichte innovatie. Vier ideeën van vier verschillende groepen. Wij spraken ze over hun ervaringen.

Koen Wielens, acceptant bij HDI Global SE: ‘Hopelijk veroorzaken we een rimpeling’
“Als acceptant zit ik dicht op de klant, meer dan een gemiddelde branchegenoot. Ik weet dan ook: verzekeren is vooral beleving. Als een klant schade heeft, komt het erop aan. Het moet gewoon goed geregeld zijn. Met ons idee willen we daarvoor zorgen: je sluit één verzekering af voor alle risico’s die bij jouw levensstijl horen. Of het uitgevoerd wordt? Ik weet het niet. Het is voor verzekeraars lastig af te wijken van hun portefeuille. Maar ik hoop dat we een rimpeling kunnen veroorzaken. Dat de branche aan het denken wordt gezet. JIP is daarvoor in ieder geval een goed uitgangspunt, met groepen samengesteld met een diversiteit aan functies en organisaties. Ik heb helaas nog geen zicht op het vervolg, maar mooi dat innovatie en de rol van jongeren hierbij op deze manier op de agenda staat.”

Niels Stehouwer, juridisch adviseur bij Allianz: ‘Leuk uit de gebaande paden te stappen’
“In mijn functie ben ik niet direct met innovatie of vernieuwing bezig. Daarom is het leuk dat nu bij JIP wel te doen. Zeker met mensen van andere bedrijven erbij. Je bent gewend om vanuit je eigen bedrijf te denken, dat is nu even anders. Een hele uitdaging! Met ons idee spelen we in op de trend van delen, die past namelijk ook heel goed bij de oorsprong van verzekeren. Delen gebeurt volop met spullen, maar nog niet met kennis en kunde. Daar hebben we iets voor bedacht. We moeten volgens mij ook verder denken dan de bestaande producten; diensten daaromheen aanbieden. JIP heeft mij aangezet om buiten de gebaande paden te denken. Dat moeten we blijven doen. Ik hoop daarom dat JIP geen eendagsvlieg is.’

Daphne Baars, jurist bij Arag: ‘Uitdragen dat je de klant echt centraal stelt’
"Verschillende functies en verschillende maatschappijen. Leuk dat die bij JIP bij elkaar komen. Als jurist kijk ik namelijk heel anders naar dingen dan bijvoorbeeld de business change manager uit mijn groep. Wij hebben een check bedacht waar je aan de hand van een paar vragen ontdekt of het verzekeringspakket dat jij hebt, wel bij jouw (veranderde) levenssituatie past. Zo willen we klanten het vertrouwen geven dat zij goed verzekerd zijn. We hopen dat het idee wordt opgepakt. Daarnaast willen we laten zien dat je met dit soort concepten de klant echt centraal stelt, want dat is makkelijk gezegd, maar hoe geef je er invulling aan? Aan het enthousiasme van de JIP-groepen zal het in ieder geval niet liggen!'

Erik van den Heuvel, Marketing Productmanager bij BNP Paribas Cardif: ‘Een onbezorgde oude dag, dat wil toch iedereen!’
“Ik hoop dat de branche straks iets kan met wat wij bij JIP opleveren. Het is in ieder geval goed dat we de kans als jongeren krijgen mee te denken over de toekomst.” Ons idee gaat over een ‘eco-pensioensysteem’. De verzekeraar staat garant voor het bieden van een onbezorgde oude dag waarbij de klant zelf zijn doelen kan kiezen in zowel geld als pensioen in natura. Dit maakt pensioen tastbaar en minder ingewikkeld. Bij de presentatie willen we verzekeraars vragen een experiment uit te mogen voeren: gaan klanten hiervoor kiezen? En wat vinden zij dan belangrijk? JIP heeft mij in ieder geval een hoop inspiratie opgeleverd. Wat speelt er buiten de branche, of bij andere verzekeraars? Echt even los van je dagelijkse werkzaamheden.”

Cookies

{cookieText}