Het Verbond lanceerde in juni 2020 een Innovatieplatform. Wat doet dit platform? Wie zitten er in? En waarom? In een serie artikelen stellen wij de deelnemers voor. In dit vierde deel: Evelyn Osinga en Lindy Borgman, managers Innovatie bij Univé.
Waarom een Innovatieplatform?
“Innovatie en digitalisering zijn nodig om te overleven. Vandaag de dag zit innovatie meer dan ooit in the top of our minds.” Dat zei Verbondsdirecteur Geeke Feiter-Van Heuvelen tijdens de lancering van het Innovatieplatform. Volgens haar moet het platform niet alleen de trends voor de Nederlandse verzekeringsmarkt duiden, maar ook de innovatieagenda van het Verbond concretiseren.
Nieuwsgierig? Kijk op onze site.
Laten we beginnen met de vraag die Alexander van den Wall Bake (Aegon) in het derde deel aan jullie stelde: wat is ervoor nodig om innovatie in de sector te versnellen?
Osinga: “Durf. De verzekeringssector is van nature risicomijdend. Dat is lastig bij innovatie, omdat het juist belangrijk is iets uit te proberen terwijl de uitkomst nog onzeker is.” Borgman vult daarbij aan dat ook het gevoel van urgentie belangrijk is. “Laten we eerlijk zijn, zelfs nu in coronatijd gaat het best goed met onze sector. En als het urgentiebesef er niet is, wordt het een lastig verhaal om innovatie echt op de agenda te krijgen.”
Hoe doorbreek je dat?
“Dat heeft vooral te maken met cultuur”, antwoordt Osinga. “In hoeverre wordt innovatie gestimuleerd in de organisatie? Het is belangrijk dat ook de Raad van Bestuur erin gelooft.”
Borgman: “Je kunt ook heel lang over innovatie praten, maar uiteindelijk moet je gewoon dingen gaan doen en uitproberen. Juist in de trajecten waar wij samen aan de slag zijn gegaan, hebben we de mooiste resultaten behaald.”
Lindy Borgman
Gewoon doen dus, is dat de truc?
“Zeker waar. En uiteraard doen wij dat in afstemming met bedrijfsonderdelen als Risk en Compliance”, aldus Borgman.
“Sterker nog”, haakt Osinga in, “wij hebben het hele proces uitgeschreven. Deze Univé innovatiemethode bestaat uit vijf fases, waarin een idee uiteindelijk tot een propositie wordt ontwikkeld. En daarin gaat het vooral om het leren en het experimenteren. Zo werkt dat nu eenmaal met innovatie: je gaat er met twintig ideeën in en komt er, als je mazzel hebt, met één weer uit.”
Waarom doen jullie eigenlijk mee aan het Innovatieplatform?
“Wij kunnen het niet alleen. Het Innovatieplatform biedt kansen om samen te werken, te co-creëren en kennis te delen. We krijgen allemaal dezelfde salesmanagers en startups over de vloer. Het is fijn om daarover met elkaar te sparren.”
Borgman lacht, als ze vervolgt met: “Maar als het platform een praatclubje blijkt, dan haken wij af.”
Osinga benadrukt dat zij en haar collega-manager klaar zijn voor de volgende stap. “We willen allemaal graag verder. Er wordt nu in het platform over diverse thema’s gesproken, zodat we gezamenlijk problemen kunnen aanpakken die van groot maatschappelijk belang zijn.”
Evelyn Osinga
Zoals?
“Ik denk onder meer aan verkeersveiligheid. Dat is bij uitstek een onderwerp dat we gezamenlijk kunnen oppakken. Bijvoorbeeld door data over ongevallen met elkaar te delen, zodat we samen kunnen werken aan het verbeteren van veiligheid op specifieke plekken.”
“Een thema dat mij na aan het hart ligt, is duurzaamheid”, vertelt Osinga. “In het Innovatieplatform zijn verschillende subgroepen gevormd en in een van de groepen kwamen we eigenlijk als vanzelf bij duurzaamheid terecht. Als ledenorganisatie streven wij ernaar om regionaal en lokaal het verschil te maken. We denken door innovatie veel waarde te kunnen toevoegen binnen het domein van duurzaamheid, dat steeds meer leeft in de samenleving, maar tegelijkertijd ook nog een groot onontgonnen terrein is.”
Hoe bedoel je dat?
“De wet- en regelgeving richt zich bij duurzaamheid vooral op de beleggingen. Daarnaast probeert iedere verzekeraar zijn eigen footprint te verkleinen. We hebben immers allemaal het Klimaatakkoord ondertekend. Individueel proberen we het nodige te doen, terwijl we meer samen kunnen doen om een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Hoe kunnen wij als sector het elektrisch rijden of andere duurzame mobiliteitsoplossingen bevorderen? Het is aan ons om dat soort vraagstukken intern op de gezamenlijke agenda te krijgen. Wat ons betreft horen dat soort vragen ook in het Innovatieplatform thuis.”
Tot slot, welke vraag willen jullie graag stellen aan een ander lid in het laatste deel van deze serie artikelen?
“Als wij nadenken over de toekomst, dan zien we een verschuiving. De klantreis gaat er anders uit zien en een verzekering wordt steeds vaker onderdeel van een specifiek product, service of zelfs ecosysteem. Daar moeten wij bij aanhaken. Job Dijkstra (Achmea), hoe zie jij dat?”
Was dit nuttig?