'Innoveren doe je niet met een uitgedachte business case'

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
07-04-2016

Achttien jonge verzekeraars die zich buigen over innovatie. Dat is de Jongeren Innovatie Pilot van het Verbond in een notendop. Maar dat hoeven de jongeren niet alleen te doen: ze krijgen hulp van diverse mentoren. Bijvoorbeeld van Anne Hudepohl, strategisch consultant bij Delta Lloyd. Ze houdt zich bezig met strategie en organisatieverandering.

(Foto: Loesje Praktijken)

Klinkt logisch, met jouw functie, dat je mentor bent bij dit project.

“Ja, het past goed. Bij Delta Lloyd ben ik onder meer betrokken bij het programma Innovatie. Daarbij gaat het er vooral om dat we innovatie organiseren en faciliteren. Hoe je zoiets aanpakt is bij mij dus wel bekend. Via de betrokken manager bij Delta Lloyd hoorde ik van JIP en ik was meteen nieuwsgierig. Ik juich dit soort initiatieven toe, altijd goed om er op verschillende manieren mee bezig te zijn.”

Hoe zie je jouw rol als mentor?

“Scherp houden. Het is heel makkelijk om vanuit jezelf te denken: ‘Een pensioenoverzicht is belangrijk, hoe kunnen we dat beter voor het voetlicht brengen?’. Maar vindt de consument dat ook? Vaak zijn consumenten helemaal niet bezig met de vraagstukken waar wij mee bezig zijn. Laat dus je eigen aannames los of toets ze. Waar heeft de consument last van? En heb je een concept bedacht, bedenk dan steeds: welk probleem los ik hiermee op? Kortom, kijk naar buiten!” 

Hoe loopt het tot nu toe?

“Ik ben erg positief. De groep die ik begeleid is enthousiast, er is een flinke drive. Dat is misschien ook wel kenmerkend voor jongeren, hoewel in feite iedereen mee zou kunnen doen met dit traject. Maar de jongeren zijn de toekomst, dus goed dat zij het voortouw nemen. Soms is het nog wel zoeken wat de beste weg is om het aan te pakken. En het is even wat anders om iets voor het Verbond te bedenken dan voor je eigen maatschappij. Maar dat maakt het ook weer leuk. Innoveren is doen. Daar leer je weer van – wat betreft de concepten die we bedenken maar ook wat betreft JIP.”

Wanneer is JIP volgens jou geslaagd?

“Er zijn nu vier groepen aan de slag en die leveren straks allemaal een concept op. Ik hoop dat een daarvan helemaal wordt doorgevoerd, van idee naar implementatie. Dat is al een prestatie op zich. Ten tweede hoop ik dat het door alle partijen benaderd wordt vanuit de innovatiegedachte: Lean Startup. Dus niet eerst een uitgedachte business case, maar een leercyclus waarbij je steeds kleine stapjes zet in de ontwikkeling van je concept en meteen test bij de klant. Met de verkregen data scherp je het concept weer verder aan. Innovatie is niet meteen honderd procent perfect.”

Cookies

{cookieText}