Innoveren: hoe concreter, hoe beter

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
01-02-2019

De kop is eraf. In het InsuranceLAB kwamen gisteren 25 JIP-ers voor de eerste keer samen om de krachten te bundelen en te werken aan waardevolle, innovatieve ideeën voor de sector. Sander Goudswaard, innovation coach bij Makerlab gaat hierbij helpen. “Innovatie gaat over ideeën concreet en haalbaar maken. Die skills gaan de deelnemers van het Jongeren Innovatie Programma 2019 leren.”

Als jongste directielid van het Verbond had Harold Herbert de eer om de nieuwe JIP-ers welkom te heten. In zijn welkomstwoord benadrukte hij het belang van innoveren in de wereld van verzekeren. Hij is blij met het JIP. “Met dit programma benutten wij de innovatiekracht van jongeren in de sector.”

Maar, zoals Goudswaard al zei: “Innoveren is concrete ideeën bedenken voor een bepaald probleem. Jullie gaan nu opwarmen, startpunten creëren en problemen opsporen.” Het opwarmen gebeurde tijdens een pubquiz waarbij grappige en persoonlijke vragen elkaar afwisselden. Die persoonlijke vragen hadden de JIP-ers al voor deze kick off beantwoord. Hoe snel adopteren jullie nieuwe technologieën? Hoeveel mensen uit deze groep hebben crypto currencies? Heb jij eigenlijk al een voice assistant in huis en waarvoor gebruik je die?

Een matige 5,5
Vervolgens kwam de sector aan bod. Zo werd gevraagd om innovatie binnen de sector een score te geven. Het antwoord? Een matige 5,5. “Hoe komt dat?", wilde Goudswaard weten. Deelnemers gaven voorbeelden als het feit dat ideeën binnen (internationale) verzekeraars vaak langs veel lagen moeten lopen, want iedereen moet er wat van vinden. Een ander noemde dat pilots vaak op niets uitlopen.

Hoe concreter, hoe beter
Tijdens het JIP is het dan ook de kunst om vanuit de klant ideeën te bedenken, die concreet te maken en zo snel mogelijk te toetsen door de juiste vragen te leren stellen. Daar is gisteren een start mee gemaakt. De JIP-trein is vertrokken en over twee weken, op donderdag 14 februari, worden de eerste ideeën gepresenteerd.

 

Cookies

{cookieText}