Innoveren is gewoon beginnen

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
13-06-2016

18 jonge verzekeraars, 4 pitches, 5 juryleden, 7 juni: de finale van de Jongeren Innovatie Pilot in een notendop. “Spannend”, geeft Verbondsdirecteur Harold Herbert toe. “Voor jullie natuurlijk, maar voor ons ook. We hebben de regie uit handen gegeven en gaan nu horen waarmee we aan de slag gaan…”

Eén ding is zeker: het gaat over klantgerichte innovatie. Want daar hebben de jongeren over nagedacht en vandaag pitchen ze hun idee. Best bijzonder dat het Verbond dit op deze manier aanpakt, vindt internetondernemer Danny Mekić, die de zaal voorafgaand aan de pitches nog wat extra inspiratie en adviezen geeft. “Over maatschappijen heen samenwerken. En vaak moet je eerst meer ervaring hebben voordat je deze kans krijgt.” Terwijl het volgens hem heel simpel is. “Ondernemen is een kans zien. Lukt het, dan lukt het. Zo niet, dan niet.”

Iedereen wil helpen
Het gaat volgens Mekić vaak niet eens zozeer om het idee, maar vooral om de uitvoering. “Het ergste dat kan gebeuren met innovatie is dat je niet begint. Dat je je laat tegenhouden. Vraag gewoon aan mensen: wil je me helpen? Iedereen wil dat namelijk. Ik wilde iets leren over leiderschap, toen ben ik mee gaan lopen met een chef-kok. Ga dus sowieso met je idee aan de slag, wat de uitkomst vandaag ook is.” En als het mislukt? “Startups denken juist: waarschijnlijk lukt het niet. En als dat zo is, laten ze het liever snel falen. We moeten afscheid nemen van het idee dat we niet mogen falen, en zeker niet alles op alles zetten om het te redden als het fout gaat.”

Mug in je kamer
Ondernemer Martijn Arets is het levende bewijs dat je je idee soms maar gewoon moet gaan uitvoeren. Hij maakte een reis langs grote Europese merken en schreef er een boek over – Brand expedition. “Toen ik wegging had ik nog maar drie afspraken, maar wat had ik te verliezen?” Wat klein begon, werd groot. Hij wilde het boek in de winkel krijgen en bedacht zelf een guerrillacampagne. Werd genomineerd voor een boekenprijs en doordat hij wel (een paar…) stemmende vrienden had won hij, en niet Herman Koch. “Je moet buiten de lijntjes durven kleuren en intrinsiek gemotiveerd zijn. En zeg niet: legacy is lastig. Kijk juist wat je met bestaande mensen, klanten en kennis kunt doen. “Ook als je klein bent?” “Toen ik dat dacht stuitte ik op de tekst: heb je ooit geprobeerd te slapen met een mug in de kamer?”

Charme van de eenvoud
Genoeg reden voor ‘de pitchers’ iets relaxter voor de zaal te staan … De jury? Een panel van experts én het publiek: jonge medewerkers uit de sector. Zij nomineren hun favoriet. Zeker&Nu - een plan voor pensioen in natura, ZekerLeven – al je verzekeringen in 1 polis die volledig op jouw situatie is afgestemd, BeSure – een jaarlijkse check of je verzekeringspakket nog wel bij jouw situatie past of Skills2Share – een platform voor de uitwisseling van kennis en kunde. De jury is streng: waarom is dit idee wél betaalbaar? En waarom zou je als branche een platform voor kennis oprichten? Uiteindelijk kiezen ze voor ’de charme van de eenvoud‘: BeSure. ‘Winnaar’ mogen ze zichzelf nog niet noemen; wel gaan ze nu met een aanbeveling richting het Verbondsbestuur.
 
Alle JIP-ideeën worden officieel overhandigd aan de voorzitter tijdens het Ledenevent van 15 juni. Daarna beraadt het Verbondsbestuur zich met welk idee de branche verder gaat.
 
Nieuwsgierig geworden naar de bijeenkomst? Bekijk ook het videoverslag!

Cookies

{cookieText}