Innoveren? Vraag je af wat het probleem is

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
22-04-2016

“Maak iets wat je kunt verkopen, in plaats van dat je iets probeert te verkopen wat je maakt.” Klinkt logisch, maar hoe vaak wordt een product niet achter een bureau bedacht? Aan de jonge verzekeraars van de Jongeren en Innovatie Pilot (JIP) van het Verbond de taak de oplossing te vinden voor een ‘echt’ probleem. En daarmee zijn ze al flink op weg, blijkt vrijdag 15 april tijdens de tweede JIP-bijeenkomst.

Achttien jonge verzekeraars zijn sinds half februari bezig met een innovatief idee waarmee het voor klanten van verzekeraars weer een stukje makkelijker wordt. Een app of een nieuw product. Het kan, maar wat los je op? Dat is volgens Joris van Heukelom van Makerlab de belangrijkste vraag die zij zichzelf moeten stellen. Hij helpt de jongeren deze middag vooruit in de stappen naar half juni, als zij hun oplossing presenteren aan het Verbondsbestuur. “Oplossingen zijn makkelijk te verzinnen, maar als er geen goede ‘fit’ is met het probleem, dan werkt het niet.” Dat lijkt een open deur maar in de praktijk gaat het vaak mis.

Makers en gebruikers
Het is meteen een van de opdrachten die hij geeft tijdens de sessie: je verdiepen in het probleem van de klant. “Voor welke taken van de klant bieden jullie een oplossing? Welke vreugde creëer je daarmee en welke ‘pijntjes’ neemt je weg?” De gekleurde post-its vinden snel hun weg. Hoewel… “Het is nog best lastig om eerst op het probleem te focussen en niet meteen in oplossingen te denken. Dat doen we kennelijk best vaak.” Van Heukelom kan dat alleen maar beamen. “Makers zijn meestal afgescheiden van de gebruikers. Terwijl je het voor hen maakt! Met deze methode willen we dat contact weer terugbrengen.”

Kleine stapjes
Ook in de latere fase van het ontwikkelproces zou de klant een rol moeten hebben. “Je doet in feite steeds kleine experimentjes. Je maakt bijvoorbeeld een landingspagina van een nieuw product. De mensen die daarop klikken vang je af en die bevraag je: waarom vind je het product interessant? Vervolgens maak je een pagina met een paar functionaliteiten: welke maakt bezoekers nieuwsgierig? Dan maak je een prototype: wat gebruiken mensen wel en niet? Zo ontwikkel je stap voor stap, op basis van bewijsvoering. En als het kleine stapjes zijn, dan kost het ook niet zoveel.”

JIP is een project van het Verbond waarbij achttien jonge medewerkers van verzekeraars, verdeeld over vier groepen, zich buigen over klantgerichte innovatie. De opdracht: wat is jouw innovatieve oplossing om in te spelen op de behoefte van de klant van de toekomst? Half juni worden de plannen overhandigd aan het Verbondsbestuur tijdens de Algemene Ledenvergadering.

Cookies

{cookieText}