JIP 2017: De competitie is nu echt begonnen

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
30-03-2017

Innoveren in een snelkookpan. Dat is JIP (kort voor het Jongeren Innovatie Programma van het Verbond) in een notendop. Op 31 januari klonk voor 22 jonge verzekeraars het startschot van JIP 2017 tijdens een kick-offsessie en precies vier maanden later, op 31 mei, is de grote finale. Begin maart organiseerde het Verbond de tweede bijeenkomst. Een korte impressie.

Met hun gemaakte huiswerk op zak stapten de JIP-deelnemers op 7 maart het Verbondsgebouw weer binnen. Deze dag stond in het teken van het specificeren van de opdrachten en het verdelen van de deelnemers in vijf groepen. Een spannende dag, waarvan het ochtendprogramma gericht was op inspireren, anders kijken en ideeën testen. Om te beginnen via een verhaal van Sanne Mylonas, die via haar bureau Creativelabel Griekse ontwerpers koppelt aan Nederlandse retailers. Sanne eindigde met een handige checklist en noemde de aanwezigen ‘geluksvogels’ omdat de branche dit innovatieprogramma voor hen faciliteert. Na Sanne sprak Laura Klauss, partner bij Better Future Factory. Deze onderneming transformeert plastic afvalproducten in duurzame grondstoffen, bijvoorbeeld voor 3D-printers. “Bedrijven moeten hier slimmer in worden”, aldus Laura. “Maar dat vereist wel nieuwe, innovatieve manieren om te recyclen.”  

Speeddaten
De zaal was onder de indruk van de getoonde producten, maar vooral ook van de energie en de durf die beide dames meebrachten. Dat konden ze zelf ook wel gebruiken toen ze in het vervolg van het programma in actie moesten komen. In speeddate-sessies kregen ze de kans om hun eigen ideeën in 1 minuut te pitchen bij onder andere de spreeksters en Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond. Gewapend met feedback traden vervolgens vijftien deelnemers met hun idee op voor de hele groep. Daarna werd gestemd. In no time formeerden zich vijf groepen die de komende tijd met de vijf meest gekozen ideeën aan de slag gaan.

Mentoren
Daarna was het de beurt aan de vijf mentoren voor een pitch. Zij zijn voor de groepen beschikbaar om vanuit hun ervaring in de sector ondersteuning te bieden bij de uitwerking. De deelnemers mochten hun voorkeur uitspreken. Toen de groepen compleet waren, vertelde begeleider Roderick Martens (Makerlab) over het denken in oplossingen. “Je moet de persoon en het probleem begrijpen waarvoor jij een oplossing denkt te zoeken. Want iedere oplossing start met een probleem: een set mensen van wie je denkt dat ze in een bepaalde context ergens tegenaan lopen.”
 

De eerstvolgende opdracht luidt: de ideeën valideren. De groepen gaan dat doen door minimaal tien personen te interviewen. Goede vragen stellen, dat is daarbij de crux. En dus gingen de deelnemers een paar minuten praten over… sokken! “Ze moeten technieken leren om straks met allerlei mensen te praten over onderwerpen waar ze normaal niet over praten”, verklaarde Martens. “En sokken zijn dan gewoon een toegankelijk onderwerp, ha!”

De volgende JIP-bijeenkomst is op 18 april 2017 en gaat over het Value Proposition Canvas.

Ben je tussen de 18 en 35 jaar en werkzaam bij een verzekeraar? Sluit je dan aan bij onze LinkedIn-groep Jonge Verzekeraars en wees als eerste op de hoogte van interessante nieuwtjes en bijeenkomsten.

Het bericht over de kick-offsessie vind je hier.

Cookies

{cookieText}