JIP: Let's innovate

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
02-02-2017

In het Jongeren en Innovatie Programma 2017 komen drie dingen bij elkaar die het Verbond heel belangrijk vindt: jonge verzekeraars, innovatie en het belang van de klant. Een goede mix voor een geslaagd programma, zou je zeggen! Hoe het precies in elkaar steekt, ontdekken we de komende maanden, maar eerst werden de 22 deelnemers op 31 januari geïnformeerd over wat er allemaal op hen af gaat komen tijdens de kick-off in het insuranceLAB.

Even terug: vorig jaar startte het Verbond met de Jongeren Innovatie Pilot. Dit jaar gaat het initiatief verder onder de naam Jongeren en Innovatie Programma. In dit artikel  leggen we er meer over uit.

De opdracht
De ochtend staat in het teken van uitleg van de opdracht waar de jongeren de komende maanden mee aan de slag gaan. Bedoeling is dat zij een initiatief bedenken dat relevant is voor de klant, maar ook uitvoerbaar is, sectorbreed is, zo concreet mogelijk en onderbouwd met relevante cijfers.

Nadat de 22 deelnemers elkaar iets beter hebben leren kennen, neemt Roderick Martens van Makerlab – zij begeleiden JIP 2017 – ons mee in de wereld van het concreet maken van goede ideeën. Makerlab werkt volgens het ‘evidence based business design’. “Op het gebied van business development werken we tegenwoordig veel meer in een dynamische omgeving. We verminderen het risico, omdat we eerst alles uitdenken, de aannames in de ‘echte’ wereld checken en het dan pas bouwen”, aldus Martens.

Innoveren kun je leren?
Het onderwerp ‘innovatie’ wordt met de groep besproken. Al gauw komen de jongeren tot de conclusie dat het woord ‘innoveren’ op zich eigenlijk niet zoveel zegt. Een deelnemer roept: “Wat als innovatie wordt gezien binnen de muren van onze eigen organisaties, is vaak geen innovatie meer in de buitenwereld.” Maar is dit erg? Een ander: “”Nee, niet per se. Als verzekeraar wil je zekerheid bieden. Vanuit het perspectief van ‘stabiliteit’ is het niet zo gek dat je als verzekeraar een beetje achterloopt. Je wil die stabiliteit namelijk wel daadwerkelijk kunnen bieden!”

Een groep vol met goede ideeën, blijkt al gauw. Het tweede gedeelte van de middag is gereserveerd voor een workshop. Door het hele LAB hangen blaadjes met initiatieven erop. De jongeren mogen aangeven of zij er positief of negatief over denken door middel van groene en rode stickers. Na het stickerrondje loopt de groep gezamenlijk en onder leiding van Makerlab langs alle initiatieven en lichten zij hun keuzes toe.

Daar blijft het niet bij: de deelnemers krijgen vijf minuten om zelf een initiatief te bedenken. Dit mogen ze vervolgens aan elkaar pitchen. Het gaat er rumoerig aan toe, met als resultaat een heleboel goede ideeën. “Jullie hebben binnen vijf minuten nu zo’n 22 ideeën de wereld ingeschoten. Aan inspiratie zal het de komende weken dus niet ontbreken!”, aldus Martens.

Houd onze website en nieuwsbrief goed in de gaten, wij houden u hier op de hoogte van het verloop van JIP 2017!

Ben je onder de 36 en werkzaam bij een verzekeraar? Meld je dan aan voor de LinkedIn-groep Jonge Verzekeraars en wees als eerste op de hoogte!

Cookies

{cookieText}