Jonge verzekeraars niet bang

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
20-03-2019

“Wil je succesvol en klantgericht innoveren? Dan moet het innovatieproces in de dagelijkse business opgenomen worden. Ik ervaar bij organisaties soms nog weerstand gedurende dit proces, maar zie ook dat de jonge generatie graag wil leren innoveren. Zij zijn niet bang om op de klant af te stappen.” Aldus Sander Goudswaard, Innovation coach bij Makerlab én trainer tijdens het Jongeren Innovatie Programma (JIP).

“Weet je wat het eigenlijk is?” merkt hij op tijdens de JIP-bijeenkomst op 14 maart. “Innoveren is verantwoord risico nemen op basis van een productontwikkelingsproces. Dit proces is nieuw, spannend en anders. Er zijn bedrijven die eerder grote risico’s nemen op basis van PowerPoints of Excel sheets dan op basis van een goed productontwikkelingsproces.” Volgens Goudswaard beginnen verzekeraars nu wel te voelen dat er iets moet veranderen. “Begin klein en concreet en durf medewerkers de ruimte te geven om te experimenteren”, is zijn tip.

Kom achter je bureau vandaan
Dat ‘klein en concreet’ is dus ook precies wat hij zo leuk vindt aan het JIP. “Met dit innovatieprogramma leer ik een groep jonge verzekeraars om te innoveren. En dat lukt alleen als je achter je bureau vandaan komt.” Hij heeft de deelnemers in de afgelopen weken dan ook op pad gestuurd om klantonderzoek te doen. “Lost het idee, dat is ontwikkeld in de vorige twee JIP-sessies, ook echt een probleem van een groep mensen op?” Goudswaard is ervan overtuigd dat als je met de juiste personen in gesprek gaat er waardevolle, nieuwe inzichten naar boven komen.


Doelgroeponderzoek
Tijdens de derde JIP-sessie kwam vooral aan het licht dat doelgroeponderzoek niet altijd makkelijk is. Sommige teamleden moesten hun onderzoeksresultaten keer op keer onder de loep nemen voordat ze een gezamenlijk ‘probleem’ op het spoor kwamen.

Op basis van de onderzoeksresultaten gaan de JIP’ers hun ideeën nu valideren en verder aanscherpen. Goudswaard zal op zijn beurt blijven hameren op ‘maak het concreet’. En over twee weken… dan is het tijd voor de finale waarin de vijf teams gaan pitchen. Wie wint het JIP 2019?

Heb jij je al aangemeld voor de finale?
De vijf pitches vinden op 4 april plaats in de Caballero Fabriek in Den Haag. Meld je aan en stem op jouw favoriete idee!


Was dit artikel nuttig?