Jongeren en Innovatie Programma 2018: in volle gang!

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
16-02-2018

Een ruimte barstensvol met goede, innovatieve ideeën. Zo kan de tweede bijeenkomst van de derde editie van het Jongeren en Innovatie Programma (JIP) wel worden omschreven. Na de kick-off in januari verzamelden de jonge verzekeraars zich onlangs opnieuw om hun ideeën te pitchen. Uit de 27 ideeën zijn er vijf gedestilleerd die in het verdere programma worden uitgewerkt.

Voorafgaand aan de pitches kregen de deelnemers een inspirerende presentatie te horen van twee ondernemers. Allereerst Joris van Heukelom, medeoprichter van Makerlab. Hij nam de deelnemers mee in de vereiste randvoorwaarden die van invloed zijn op innovaties binnen een ‘corporate omgeving’. Naast uiteraard een goed idee waar ook daadwerkelijk vraag naar is, spelen andere factoren als bedrijfscultuur een belangrijke rol in de verklaring waarom sommige ideeën tot een succesvol product worden uitgewerkt en in andere gevallen stuklopen.

Iets moois
De tweede spreker, Jonas Martens van The Better Future Factory, vertelde over hoe zij in feite ‘van rotzooi iets moois maken’. The Better Future Factory is gespecialiseerd in het bedenken en ontwikkelen van nieuwe producten en processen die klaar zijn voor de circulaire economie. Martens nam de deelnemers onder andere mee in het proces van idee tot het daadwerkelijk verkopen van gerecyclede 3D-printer inkt. Alles begint met een visie, vervolgens met het experimenteren, het aantrekken van de juiste ambassadeurs en investeerders, het falen en daarvan leren om uiteindelijk tot een mooi product te komen. Een inspirerend verhaal voor de JIP-deelnemers, die met hun idee aan het begin van dit proces staan.

Van 27 naar 5
Na de inspiratie van buiten kregen de deelnemers de kans te sparren met twaalf experts vanuit het Verbond, maar ook van buiten de sector. De deelnemers konden zo hun verhaal finetunen voor hun pitches later die middag. De deelnemers mochten zelf stemmen op het idee dat volgens hen de grootste slagingskans heeft. Met deze ideeën gaan zij in vijf groepen aan de slag om uiteindelijk op 12 april tot een eindproduct te komen. Dit gebeurt onder begeleiding van Makerlab, maar elk groepje heeft ook een ervaren mentor uit de branche toegewezen gekregen.

Houd verzekeraars.nl en @Verbond op Twitter in de gaten voor updates over JIP 2018.

Cookies

{cookieText}