}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

Kannibalen in de zandbak

22-04-2016

It’s the technology, stupid! Met die knipoog naar een befaamde campagneslogan van Bill Clinton organiseerde het Verbond op 18 april een trendavond over de impact van de razendsnelle technologische vooruitgang op de verzekeringssector. “Om de echte vijand voor te blijven, moet je zelf je grootste vijand worden.”

“Niemand beschouwt innoveren als niet-urgent, maar er binnen een bedrijf ook echt gestalte aan geven: dat is nog niet zo makkelijk.” Die constatering van Martien Robertz, adviseur bij metaalkoepel FME-CWM, klonk de meer dan honderd aanwezige verzekeraars maar al te bekend in de oren. Robertz gaf hen een kijkje in de keuken van het Vaartmakers-programma, dat zijn organisatie voor de eigen leden heeft opgetuigd. Het helpt hen concrete stappen te zetten met innovatie. Hoe? “Door hun eigen kannibaal te creëren als tegenwicht tegen de bedreiging van buiten. ICT en robotisering zorgen voor totaal nieuwe verdienmodellen. Whizzkids in garages zijn in staat hele bedrijfstakken op de kop te zetten. Als je als bedrijf stilzit, word je buitenspel gezet.” De FME-vaartmakers gaan binnen een bedrijf samen met de directeur op zoek naar de vrijdenkers in de organisatie. Die vormen een multidisciplinair ‘kannibaalteam’ met de opdracht om met radicale ideeën de eigen business helemaal opnieuw uit te vinden.

Zandbak
De noodzaak daartoe was even daarvoor maar weer eens benadrukt door Janko Gorter, hoofd strategie toezicht bij De Nederlandsche Bank. Zijn organisatie heeft net een onderzoek afgerond naar de impact van technologische innovatie op de financiële sector én op de rol van de toezichthouder. Een van de conclusies is dat DNB beter benaderbaar wil zijn voor innovatieve spelers. Daartoe wordt bijvoorbeeld gewerkt aan een ‘innovatiehub’. Concreet sprak Gorter van een ‘sandbox’, letterlijk een zandbak waarin vernieuwers binnen vastgestelde randvoorwaarden meer ruimte krijgen om nieuwe dingen uit te proberen. “Banken en betaaldienstverleners willen dat graag, ik ben benieuwd of die vraag er bij verzekeraars ook is.”

Actieplan
Diverse aanwezigen, onder wie ook spreker Hugo Gelevert, zagen zo’n zandbak wel zitten. Als projectleider bij TNO werkte hij in opdracht van het Verbond aan de tweede editie van een rapport over de innovatietrends in de sector. Aan dat rapport, dat voor de zomer verschijnt, hangt dit keer ook een innovatieagenda. “We beschouwen dat als een actieplan waar de sector direct mee aan de slag kan. Werken aan een cultuur van innovatie en bewustwording is een van de lijnen in dat plan, net als het collectief wegnemen van blokkades. Daarbij zou die zandbak goed kunnen helpen.”

Een uitgebreidere terugblik op de trendavond verschijnt binnenkort in de vorm van een InfoPlus op de website van het Verbond.

Cookies

{cookieText}