Skip to Content

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Kinderen verzekeren het liefst hun familie

In aanloop naar Moederdag een mooie opsteker voor moeders (en vaders) die hun kroost soms achter het behang willen plakken: kinderen verzekeren het liefst hun familie. Op de vraag wat kinderen het liefst willen verzekeren, zet 74 procent van de ondervraagde kinderen uit groep 7 en 8 hun ouders en eventuele broertjes/zusjes in de top drie. Daar hebben ze overigens honderd euro per maand voor over.

Naast familie blijken de 562 ondervraagde basisschoolkinderen veel waarde te hechten aan huisdieren: iets meer dan de helft van de ondervraagde kinderen (56 procent) zet hun hond, poes of konijn in de top drie. Bijna de helft (46 procent) vindt dat de laptop/pc ook in dat rijtje thuis hoort, blijkt uit het onderzoek “Kinderen en verzekeren” van het Verbond van Verzekeraars. Het verdere rijtje wordt uitsluitend ingevuld met materiële zaken: telefoon (38 procent), fiets (35 procent), tablet (35 procent) spelcomputer (34 procent), kleding/schoenen (16 procent) en sierraden (13 procent).

Kinderen en Verzekeren - Resultaten enquête –mei 2015

Financiële educatie belangrijk
Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond heeft NovioData Marktonderzoek gevraagd het onderzoek uit te voeren om inzicht te krijgen in wat kinderen belangrijk vinden op het gebied van verzekeren. De resultaten dragen bij aan bewustwording over risico’s, financiële gevolgen van risico’s en wanneer verzekeren wel of geen zin heeft. Verzekeraars vinden het belangrijk dat kinderen hier al vroeg over nadenken. Financiële educatie is dan ook een van de speerpunten van het Verbond.

Dat blijkt onder meer ook uit de bijdrage van het Verbond aan het platform Wijzer in Geldzaken, dat zich met erevoorzitter Koningin Máxima inspant voor financiële geletterdheid. In de Week van het geld, afgelopen maart, verzorgden verzekeraars ruim 300 gastlessen en kregen in totaal ruim 8.000 leerlingen de les ‘Fix je Risk’. Ook verzorgde algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond een bijzondere gastles op een basisschool in Amsterdam: tijdens een candidactie vloog de (nagemaakte) jurk van zangeres Katy Perry in brand, die in Nederland was voor een aantal concerten.

Spellen Jantje Beton
Eén van de onderdelen van de gastlessen is het bordspel ‘Fix je Risk, waarbij kinderen een schooljaar doorlopen waarbij ze allerlei risico’s tegenkomen met financiële gevolgen. Het Verbond heeft 250 van deze spellen geschonken aan Jantje Beton, een stichting die op komt voor het recht van alle kinderen in Nederland om dagelijks vrij en avontuurlijk buitenspelen en bewegen mogelijk te maken.

Lees meer over de activiteiten van het Verbond wat betreft financiële educatie op fixjerisk.nl


Was dit nuttig?