‘Met JIP ontwikkelen we ideeën én talent’

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
12-05-2016

Achttien jonge verzekeraars die zich buigen over innovatie. Dat is de Jongeren Innovatie Pilot van het Verbond in een notendop. Maar dat hoeven de jongeren niet alleen te doen: ze krijgen hulp. Onder meer van zogeheten sponsoren. Bijvoorbeeld Pieter Louter, divisievoorzitter bij Centraal Beheer Achmea.

Waarom heeft u besloten een bijdrage te leveren aan de pilot?

“Er zijn twee dingen spannend op dit moment: innovatie en jong talent. Daar moet je als organisatie iets mee. Ook binnen Achmea vinden we dat belangrijke issues. JIP raakt beiden – hartstikke mooi. Bovendien vind ik het positief dat JIP een sectorbreed initiatief is. Dat is heel anders denken dan bedrijfsbreed. Lastig, maar goed om te ervaren.”

Leg eens uit.

“De verschillende verzekeringsbedrijven die meedoen zijn simpelweg concurrenten van elkaar. Maar soms moet je juist samenwerken. Er bestaat immers een kans dat concurrentie van verzekeraars uit een heel andere hoek gaat komen. Daarom moeten we samen nadenken over hoe we daarmee om kunnen gaan. Tegelijk blijven we natuurlijk concurrenten. Die dunne scheidslijn maakt het moeilijk.”

Hoe heeft u de groep JIP’ers al kunnen helpen?

“Ik ben naar de kick-off geweest en verder ben ik aangehaakt bij een van de vier projecten. Voor die groep fungeer ik als klankbord. Zo hebben we al eens gesproken over die lastige scheidslijn die ik al noemde. Verder zet ik mijn netwerk in en heb ik de groep geïntroduceerd bij iemand die hen weer verder kan helpen.”

Want dat kunnen jongeren niet?

“Hun netwerk is natuurlijk wel beperkter. Maar voordeel van jongeren is dat zij onbevangen naar dingen kijken. Zij zijn onbevooroordeeld. Leuke van JIP is dat zij de kans krijgen die blik ook echt te gebruiken en vrij te kunnen denken. Ik weet dat zelf nog van toen ik net begon en ik in een soortgelijk traject zat. Je komt echt even los van je dagelijkse leven, krijgt te maken met andere perspectieven.”

En wat moet dat gaan opleveren? 

“Het resultaat is tweeledig: we ontwikkelen nieuwe ideeën die we als sector kunnen gebruiken en we ontwikkelen mensen. Het zit nu vooral in ideeënontwikkeling en visievorming. Hoe het verder gaat en wat dat voor de praktijk gaat betekenen? Daar is het nu nog te vroeg voor. Eerst maar eens kijken wat dit oplevert.”

Cookies

{cookieText}