Skip to Content

Oplossing voor geëmigreerde klanten

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Samen met DNB, het ministerie van Financiën en de Belastingdienst heeft het Verbond een oplossing gevonden voor de problemen die klanten met een lijfrente ondervinden als ze naar het buitenland vertrekken.

De problemen deden zich voor bij het omzetten van een lijfrente of pensioenkapitaal in een periodieke uitkering. Geëmigreerde Nederlanders konden in veel gevallen geen direct ingaande lijfrente- of pensioenuitkering ontvangen, omdat ze geen nieuw contract konden sluiten met de verzekeraar die de uitkering moest verrichten. Met als gevolg dat de lijfrente- of pensioenuitkering volgens de belastingwet als een afkoop werd behandeld en er dus belasting verschuldigd was. Dat alles kon ertoe leiden dat de geëmigreerde Nederlanders in één keer met de fiscus moesten afrekenen in plaats van over een reeks van jaren zoals dat normaal gesproken het geval is.

Eén contract
De belemmeringen zijn grotendeels weggenomen, nu zowel de opbouw- als de uitkeringsfase bij een verzekeraar onder bepaalde voorwaarden worden beschouwd als één contract. Dat betekent namelijk dat geëmigreerde Nederlanders in de meeste gevallen wel periodiek een lijfrente- of pensioenuitkering kunnen ontvangen. De oplossing geldt ook voor de pensioenen die zijn opgebouwd bij een Premie Pensioen Instelling. Klanten die uitsluitsel willen, kunnen daarover contact opnemen met hun eigen verzekeraar.

Klanten informeren
Het Verbond heeft de oplossing in een circulaire vastgelegd. “Overigens geldt die oplossing alleen voor klanten die op het moment van omzetting nog in het buitenland wonen”, verduidelijkt beleidsadviseur Sandra van Dijkhuizen. Volgens haar zijn er namelijk geen problemen als klanten bij de ingangsdatum van de lijfrente of het pensioen weer in Nederland wonen.


Was dit nuttig?