Pensioen? Samen doen!

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
07-11-2017

Een jong stel dat erover nadenkt om uit elkaar te gaan. Een ander stel dat er middenin zit en de scheiding al bijna rond heeft. En nog een derde stel dat jaren geleden al is gescheiden. Ze hebben allemaal één ding gemeen: ze hebben in alle hectiek nooit aan het pensioen gedacht.

De drie stellen maken hun opwachting in drie verschillende filmpjes die op de website van Nationale-Nederlanden kunnen worden bekeken. De pay-off is drie keer hetzelfde: goed uit elkaar gaan doe je samen! De filmpjes zijn in samenwerking met Wijzer in geldzaken bedacht en waren specifiek bedoeld voor de Pensioen3daagse. “Wij wilden net als Wijzer in geldzaken heel graag het probleem van echtscheiding onder de aandacht brengen”, vertelt Belinda Bouhuys, senior Productmanager Pensioen/Strategie & Marketing en in die functie nauw betrokken bij de Pensioen3daagse. “Pensioen is voor de meeste mensen al een ver-van-hun-bed-show als ze in goeden doen zijn, laat staan als ze besluiten om uit elkaar te gaan.”
 
Echtscheidingsdesk
De acties van Nationale-Nederlanden tijdens de Pensioen3daagse die begin deze maand plaatsvond, waren tweeërlei. Naast de drie filmpjes, die volgens Belinda geheel vanuit de beleving van de klant zijn gemaakt, waren er ook diverse activiteiten in het NN DE Café in Rotterdam, waaronder een zogenoemde tijdelijke echtscheidingsdesk. Belinda kan geen concrete bezoekersresultaten melden, maar ze vertelt wel dat het promotiefilmpje om de echtscheidingsdesk onder de aandacht te brengen, in totaal 20.000 keer is bekeken. “Is dat veel?”, vraagt ze zich hardop af. “Wij hadden meer verwacht. Ook de reacties op de drie filmpjes zijn ons eerlijk gezegd wat tegengevallen. We snappen dat pensioen geen sexy onderwerp is, maar dan nog …We hebben er vooraf goed over nagedacht.”
 
Lastige doelgroep
De Pensioen3daagse heeft Nationale-Nederlanden in ieder geval geleerd dat de doelgroep nog lastiger te bereiken is dan vooraf was ingeschat. Belinda: “Mensen zijn vaak met heel andere zaken bezig. Wat doen we met het huis? Hoe moet het met de kinderen? Hoe zit het met de alimentatie? Dat zijn de eerste praktische vragen waar mensen over nadenken. Het pensioen wordt gewoon simpelweg vergeten.”
 
Stuk wijzer
De Pensioen3daagse heeft de verzekeraar echter ook geleerd dat ze graag door wil pakken. “Het is zo’n grote doelgroep”, meldt Belinda. “In Rotterdam gaat inmiddels één op de twee stellen uit elkaar en landelijk is het gemiddelde ongeveer één op de drie. Wij gaan onze landingspagina verder uitbreiden en zullen in ieder geval het pensioen nadrukkelijk vermelden op een checklist waar je aan moet denken als je uit elkaar gaat. Het aantal tegenvallende reacties sterkt ons juist dat we nog meer ons best moeten doen. Waar zijn die mensen die uit elkaar gaan of al middenin een scheiding zitten? Hoe vinden we ze? En, nog belangrijker, hoe bereiken we ze met de boodschap dat we ze graag willen helpen? In die zin heeft de Pensioen3daagse ons geweldig geholpen. We zijn een stuk wijzer geworden.”

Cookies

{cookieText}