Skip to Content

Topdrukte bij Salvage: “Drie coördinatoren bij één brand is uitzonderlijk”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Het was vorige week alle hens aan dek bij Stichting Salvage, die namens verzekeraars eerste hulp biedt bij brand. Na de hevige brand in de Schilderswijk in Den Haag, was het kort daarna raak in Den Bosch. In Den Haag werden 3 Salvagecoördinatoren ingezet. Dat is volgens directeur Johan van den Berg een uitzonderlijke situatie. Hoe gaan deze coördinatoren te werk om orde in de chaos te scheppen en gedupeerden te helpen?

Na de eerste melding bij de Salvage Alarmcentrale, haast de eerste coördinator zich op donderdagochtend 20 mei rond 03:15 richting de Haagse Wouwemanstraat. Meteen is duidelijk dat het een fikse brand betreft met veel bewoners in nood en schade aan tientallen woningen en een naastgelegen moskee als gevolg. Eenmaal aangekomen schakelt hij met de brandweer en de gemeente en maakt hij een eerste inschatting.

De MUS

Al vroeg in de ochtend blijkt dat er een tweede coördinator nodig is; de Officier van Dienst. Hij heeft ervaring met grootschalige incidenten en beoordeelt of de Mobiele Unit Salvage (MUS) ter plaatse moet komen. “Omdat tientallen woningen uitbrandden, mensen letterlijk met lege handen op straat stonden en er veel hulpdiensten ter plekke waren, was een coördinatiepunt onmisbaar”, legt Van den Berg uit. “De MUS wordt dan ook ingeschakeld bij een meerdaagse inzet. En dat is in de afgelopen jaren gemiddeld zo’n 3 keer per jaar gebeurd.”

Ook bevordert de MUS de samenwerking met bijvoorbeeld de gemeente voor het regelen van hotelovernachtingen voor diegene die niet bij familie of kennissen terecht kan. Ook met Bevolkingszorg, onderdeel van de gemeente, wordt regelmatig overleg gevoerd. De aanwezigheid van de MUS en coördinatoren maakt de organisatie van frequente evaluaties en terugkoppelingen makkelijker.

Hulp aan bewoners

Als de MUS een paar uur later ter plaatse is, kan het administratieve werk beginnen zoals de registratie van gedupeerden. Registratie is nodig om de schade zo snel mogelijk bij de betrokken verzekeraars te melden, waarna schade-experts worden ingeschakeld. Tegelijkertijd gaat buiten de coördinatie van hulpdiensten en ondersteuning van gedupeerden gewoon door. Door de omvang van deze brand, wordt al snel een derde Salvagecoördinator opgeroepen. Van den Berg: “Dat was nodig om alle taken zo goed mogelijk te verdelen. En daarbij is het belangrijk dat er altijd iemand aanspreekbaar is voor gedupeerden, omwonenden, hulpdiensten en de gemeente.”

Schadestop

Eén van de drie coördinatoren bepaalt welke schadestopbedrijven ingeschakeld moeten worden. Later, direct nadat de brandweer de objecten met schade heeft vrijgegeven, gaan deze bedrijven aan de slag. Zo worden alle verloren woningen afgeschot, zodat deze niet langer toegankelijk zijn. Ook werken zij hard om de onbewoonbare woningen, voor zover mogelijk, weer bewoonbaar te krijgen. Dat is volgens Van den Berg goed gelukt. “Op een paar uitzonderingen na konden de gedupeerden van het complete woonblok achter het getroffen gedeelte, gelukkig weer hun woning in.”

De eerste dag wordt afgesloten met twee bewonersbijeenkomsten. De Officier van Dienst van Salvage is hierbij aanwezig en legt de uitgevoerde acties uit, deelt de vervolgstappen en beantwoordt vragen van gedupeerden. Vragen als: hoe ziet mijn huis er uit? Wanneer wordt deze hersteld en wanneer kan ik weer terug?

Brand in de Wouwemanstraat, Den Haag

Stabiele situatie

De drie Salvagecoördinatoren hebben aan het einde van die eerste dag al flinke stappen gemaakt met de gedupeerdenregistratie, het verzorgen van onderdak, informatievoorziening én de schadestop. De volgende dag hervatten zij hun werk, want ze willen zo snel mogelijk een stabiele situatie creëren waarbij verzekeraars en schade-experts in beeld zijn en gedupeerden goed geïnformeerd en opgevangen zijn. Als ook de schadestop is afgerond, heeft de MUS ‘zijn’ taak volbracht en wordt de mobiele unit weggehaald.

“Voor Stichting Salvage volgt dan nog de administratieve en financiële afwikkeling,” besluit Van den Berg. “Dit wordt met name gedaan door de Salvage Alarmcentrale en op kantoor. In deze nafase is er ook aandacht voor één of meerdere evaluatiemomenten met partners als de brandweer. Maar het allerbelangrijkste is dat we bij incidenten goede, eerste hulp verlenen aan gedupeerden. Bij de brand in de Wouwemanstraat werkten we nauw samen met de gemeente, die de eerste 72 uur onderdak regelde voor gedupeerden. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen mensen die wel of niet zijn verzekerd.”

Hoe ben je verzekerd voor brand?
De opstalverzekering dekt schade aan jouw huis. Denk aan ramen, muren, plafonds, keuken en badkamer. Als je een koopwoning hebt, heb je vaak zelf of via de VvE een opstalverzekering. Huur je een huis? Dan heeft doorgaans de eigenaar van het pand een opstalverzekering afgesloten.
De inboedelverzekering dekt schade aan de (losse) spullen in huis. Denk aan een televisie, laptop, sieraden, meubilair, kleding etc. Het is de bedoeling dat je deze verzekering, als eigenaar of huurder, zelf afsluit.


Was dit nuttig?