De festivalgangers op Oerol, dat van 9 tot en met 18 juni op Terschelling plaatsvond, konden gebruikmaken van Festihulp. Deze speciale festivalhulpdienst is een initiatief van Univé en Innofest. En hoewel er ‘maar’ twintig deelnemers hebben meegedaan en geld hebben gestort in de pot van de mini-coöperatie, spreekt Univé van een leerzaam begin.
“Natuurlijk hadden we op iets meer deelnemers gehoopt”, reageert innovatiemanager Lindy Borgman, “maar eerlijk gezegd is het nooit de opzet geweest om dit grootschalig uit te rollen.”
Het idee achter Festihulp is even simpel als doeltreffend: deelnemers in een WhatsApp-groep helpen elkaar bij kleine ongemakken. Iedere deelnemer legt geld (in dit geval vijf euro) in de pot en als er vervangende spullen nodig zijn, denk aan een kapotte tent(stok), dan wordt dat geld uit de pot gepakt. “Een mini-coöperatie dus”, legt Borgman uit.
Wel/niet meedoen
Twintig deelnemers is misschien niet veel, maar ook met kleine aantallen kun je heel veel leren over de motivatie om wel of niet mee te doen. Volgens Borgman is er een aantal redenen te noemen. “Belangrijkste voor de deelnemers, die elkaar meestal niet kennen, is dat ze het een fijn idee vinden dat ze worden geholpen als er wat is. Maar ook dat zij anderen kunnen helpen. Daarnaast motiveert het feit dat je je geld terugkrijgt als er niks gebeurt, om mee te doen. Al met al vinden mensen het een sympathiek initiatief.”
Ook van de mensen die niet meededen, kreeg Univé leerzame feedback. “Oerol trekt een wat ouder publiek, dat de onderlinge hulp al heeft geregeld. Wij hebben ook gemerkt dat mensen eraan moeten wennen dat een verzekeraar zo’n atypisch verzekeringsproduct aanbiedt. Het is ook een dienst en geen verzekering. Zodra we uitlegden waarom we dit doen, viel het kwartje wel. Wij hebben ervan geleerd dat we Festihulp voortaan nog beter moeten uitleggen, want we gaan dit experiment in ieder geval herhalen op het festival Welcome to the Village in Leeuwarden dat volgende maand plaatsvindt.”
Geen schade? Geld terug
De festivalgangers van Oerol hebben trouwens allemaal hun vijf euro teruggekregen. De ‘schade’ daar is heel beperkt gebleven. Een deelnemer was zijn OV-kaart verloren, maar via-via is de kaart bij andere mensen uit de groep terechtgekomen en had hij ‘m al terug voordat hij wist dat hij ‘m kwijt was. Ook was iemand zijn tentstokken vergeten. Balen natuurlijk, maar iemand anders in de groep wist dat een camping op Terschelling een voorraadje reservestokken heeft. “Als we een tent of tentstokken als Univé hadden moeten voorfinancieren, was dat inderdaad ten koste van de pot gegaan, maar dat was niet nodig. De complete inleg is weer teruggestort en dat is eigenlijk wel zo leuk.”
Was dit nuttig?