Skip to Content

Coronavirus

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Verzekeraars ontvangen nog steeds vragen van klanten, media en andere partijen over het coronavirus. De belangrijkste vragen hierover zetten wij op een rij. Staat jouw corona-gerelateerde verzekeringsvraag er niet bij?

Wil je steeds op de hoogte blijven van het laatste nieuws in de verzekeringssector? Abonneer je dan op een van onze nieuwsbrieven.

Laatste update: 28 juli 2021 

Reizen/Vakantie

Vaccinaties en corona QR-code

Ik heb extra reis- en verblijfkosten, omdat ik langer in het buitenland moet blijven door een quarantaineverplichting. Ben ik hiervoor verzekerd middels mijn reisverzekering?

Reisverzekeraars gaan hier verschillend mee om. Er zijn reisverzekeraars die een langer verblijf door een onverwachte quarantaineverplichting vergoeden. Bekijk de veel gestelde vragen van je reisverzekeraar of laat je informeren door je eigen verzekeraar.

Door het ontstaan van nieuwe virusvarianten moet ik langer in het buitenland blijven. Ben ik hiervoor verzekerd?

Reisverzekeraars gaan hier verschillend mee om. Bekijk de veel gestelde vragen van je reisverzekeraar of laat je informeren door je eigen verzekeraar. 

Het land waar ik naartoe ga stelt nieuwe regels op met betrekking tot vaccinatie. Daardoor kan ik mijn reis niet maken. Krijg ik geld terug van mijn annuleringsverzekering?

In de meeste gevallen zijn maatregelen die landen opstellen niet gedekt door de annuleringsverzekering. Bekijk de veel gestelde vragen of neem contact op met je eigen reisverzekeraar.

Wat betekent het reisadvies van een land voor je reisverzekering?

Het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken is leidend voor reisverzekeraars. Wanneer het reisadvies groen of geel is, dan ben je ook verzekerd voor corona-gerelateerde schades. Als het reisadvies oranje of rood is, dan ben je meestal niet verzekerd voor corona-gerelateerde schades (als de kleurcode rood of oranje te maken heeft met bijvoorbeeld een natuurramp of oorlog, dan staat dit los van corona). Het ministerie van Buitenlandse Zaken maakt een afweging van het risico in ieder land door middel van de kleurcoderingen in de reisadviezen. Lees hier hoe een reisadvies tot stand komt. Bekijk de veel gestelde vragen van je reisverzekeraar of neem contact op om na te gaan of je verzekerd bent voor corona-gerelateerde schades in gebieden met een oranje of rode reisadvies.

Ik ben gevaccineerd. Ben ik dan in alle landen, ongeacht de kleur van het reisadvies, verzekerd?

Dat hangt af van het reisadvies. Wanneer het reisadvies groen of geel is, dan ben je verzekerd volgens de polisvoorwaarden. Wanneer het reisadvies oranje of rood is, dan gelden er meestal beperkingen op de dekking voor (corona-gerelateerde) schades.

Ik krijg geen corona QR-code of Digital COVID Certificate. Is dit vergelijkbaar met het niet krijgen van een visum?

De corona QR-code of het Digital COVID Certificate (DCC) is niet vergelijkbaar met een visum. Een visum geeft je toegang tot een specifiek land waar je deze voor hebt aangevraagd, een DCC kan een land als aanvulling vragen om na te gaan of je niet het coronavirus bij je draagt. Voor het niet verkrijgen van een DCC gelden niet dezelfde voorwaarden als het niet verkrijgen van een visum. Neem bij vragen contact op met je verzekeringsadviseur of verzekeraar.

Waar kan ik informatie vinden over de geldende maatregelen in het land waar ik naartoe reis?

Die kun je vinden op wijsopreis.nl, van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Mocht je aanvullende vragen hebben, neem dan contact op met je reisverzekeraar. Heb je een pakketreis geboekt, neem dan contact op met je reisorganisatie.

Weer op vakantie

Ik heb extra reis- en verblijfkosten, omdat ik langer in het buitenland moet blijven door een quarantaineverplichting. Ben ik hiervoor verzekerd via mijn reisverzekering?

Reisverzekeraars gaan hier verschillend mee om. Er zijn reisverzekeraars die het langer verblijven vergoeden voor onverwachte quarantaine. Bekijk de veelgestelde vragen van je reisverzekeraar en laat je informeren.

Ik weet nog niet zeker of mijn reis doorgaat. Kan ik mijn reis annuleren?

Je hebt altijd het recht de reis te annuleren, maar als je zelf de reis annuleert ben je gehouden om de reissom te betalen die je op dat moment verschuldigd bent. Je krijgt dan geen geld terug en als je al een restreissom verschuldigd bent dan blijf je ook verplicht om deze te voldoen. 
De kosten blijven voor je eigen rekening. Meestal is er geen dekking op de annuleringsverzekering als je zelf annuleert, omdat je de reis liever niet meer maakt.

De reisorganisator zegt dat de reis gewoon doorgaat, maar ik zou er liever niet meer naartoe gaan. Kan ik mijn reis annuleren?

Als de reisorganisator de reis kan uitvoeren dan heeft hij aan zijn leveringsplicht voldaan. Je kunt uiteraard zelf annuleren, maar je bent dan verplicht om aan je contractuele verplichtingen te voldoen. 
De kosten blijven voor je eigen rekening. Meestal is er geen dekking op de annuleringsverzekering als je zelf annuleert, omdat je de reis liever niet meer maakt.

De reisorganisator zegt dat de reis gewoon doorgaat, maar door de corona-maatregelen gaat de reis er heel anders uitzien dan gepland. Heb ik het recht om de reis te annuleren?

Als je zelf annuleert dan verspeel je hiermee het recht de discussie te voeren over het al dan niet kunnen uitvoeren van de reis. De reisorganisatie hoeft je dan niet te compenseren. Je kunt alleen discussie voeren over een overeenkomst die nog bestaat. Als je er niet uitkomt met de reisorganisatie dan kun je je richten tot de Geschillencommissie Reis.

Houd er rekening mee dat er zal worden beoordeeld of de reisorganisatie in redelijkheid handelt gegeven de omstandigheden en dat de reisovereenkomst alleen verplichtingen met zich meebrengt ten aanzien van de geboekte onderdelen, zoals vervoer en verblijf. Dat het openbare leven er anders uitziet is geen grond om de levering van de reis ter discussie te stellen. Ook ten aanzien van aanpassingen aan je vervoer of verblijf zal worden beoordeeld of er in redelijkheid van je verwacht mag worden dat je deze aanpassingen accepteert.
De reisverzekering biedt geen dekking voor contractuele geschillen met reisorganisaties. Mogelijk biedt je gezinsrechtsbijstandverzekering wel dekking voor geschillen over de reisovereenkomst.

Ik heb alleen een verblijf geboekt. Ik weet niet of ik op de plaats van bestemming kan komen. Kan ik mijn reis annuleren?

Je hebt altijd het recht om de reis te annuleren. Als het verblijf geleverd kan worden dan is de reisorganisatie echter niet gehouden om je je geld terug te geven. 
Of je annuleringsverzekering dekking biedt is afhankelijk van de verzekeraar en de situatie. Check hiervoor de veel gestelde vragen op de website van je verzekeraar.

Ik ben op vakantie in Europa en ik wil naar huis vanwege een nieuwe corona uitbraak. Het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken is gewijzigd van geel naar oranje. Kan ik de kosten van mijn terugreis verhalen op mijn annuleringsverzekering?

Deze kosten vergoedt een annuleringsverzekering meestal niet. Ook niet als het reisadvies is gewijzigd naar oranje. Je zult er dus zelf voor moeten zorgen dat je zo snel als mogelijk naar Nederland terugkeert. Dit is ook het advies van de Nederlandse overheid. Raadpleeg de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de meest actuele informatie over het gebied waar je naartoe gaat.

Ik heb een vakantie gepland in Europa, ik ben nog niet vertrokken en het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken verandert van geel naar oranje. Ben ik dan verzekerd?

Als je nog niet vertrokken bent en het reisadvies verandert naar oranje, dan ben je soms niet verzekerd als je er toch voor kiest om op reis te gaan. Ga dit na bij je eigen reisverzekeraar. Hierbij is het woord 'onvoorzien' van belang. Wanneer je afreist naar een bestemming die als reisadvies oranje heeft, dan zijn de risico’s die je neemt niet meer onvoorzien. Het kan zijn dat er dan geen dekking is voor coronagerelateerde schades. Het verschilt per reisverzekeraar of de overige risico’s gedekt zijn. Bekijk hiervoor de veel gestelde vragen op de website van je verzekeraar. Meestal annuleren de reisorganisaties of luchtvaartmaatschappijen de reis en bieden daar een alternatief voor.

Ik ben op dit moment op vakantie in Europa en het reisadvies van mijn bestemming verandert van geel naar oranje. Ben ik dan verzekerd?

Ja, je bent verzekerd, maar de verzekeraar verwacht wel dat je het gebied zo snel mogelijk verlaat. Neem contact op met de reisorganisatie of alarmcentrale voor hulp. Als je geen actie onderneemt, dan loop je kans dat je niet meer verzekerd bent voor coronagerelateerde schades. Neem daarom altijd contact op met je reisverzekeraar als je van mening bent dat je het gebied niet op een veilige manier kan verlaten. 

Ik moet mijn auto/caravan/camper achterlaten. Worden de kosten van stalling en terughalen ook vergoed?

Nee helaas. In principe komen deze kosten voor eigen rekening en worden niet vergoed. 

Wat is het verschil voor reisverzekeraars tussen een negatief reisadvies door oplopende besmettingen of een negatief reisadvies door quarantaineplicht aldaar?

Wanneer je vertrekt naar een land met negatief reisadvies door oplopende besmettingen, dan zijn er soms beperkingen op de dekking. Je bent in ieder geval bij de meeste reisverzekeraars niet verzekerd op je reisverzekering voor claims die te maken hebben met corona.
Bij een negatief reisadvies door quarantaineplicht is het advies contact op te nemen met je reisverzekeraar en je door hen te laten informeren.

Coronatesten

Ik ben positief getest op het coronavirus en kan hierdoor op korte termijn niet op reis. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?

Neem contact op met je reisverzekeraar. Als je een annuleringsverzekering hebt, ben je doorgaans hiervoor verzekerd.

Ik ben op een luchthaven en ik moet een coronatest afnemen in één van de commerciële testfaciliteiten. Ben ik hiervoor verzekerd via mijn reisverzekering?

Meestal ben je niet gedekt voor preventieve kosten als een coronatest bij een commerciële testfaciliteit. De verplichting om te testen op het coronavirus is een ‘maatregel van de overheid’. Dit is geen verzekerde gebeurtenis. Deze kosten worden niet vergoed. Voor een test uitgevoerd door de GGD betaal je niets. Deze wordt betaald vanuit het Openbare Gezondheidszorg-budget van de Nederlandse overheid. Mocht je een zogenaamde non-COVID-19-verklaring nodig hebben, dan kun je niet terecht bij de GGD. Zij geven deze verklaring namelijk niet af.

Voor mijn bestemming geldt dat ik het gebied alleen mag inreizen als ik me laat testen op corona. Krijg ik de kosten voor deze test vergoed op mijn reisverzekering?

Je verplicht laten testen op het coronavirus is een ‘maatregel van een buitenlandse overheid’. Dit wordt meestal niet vergoed door de reisverzekeraar.

Ik ben in een gebied met een negatief reisadvies

Wat gebeurt er met mijn reisverzekering nu ik langer moet blijven door overmacht?

Dan blijft je reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren. Verzekeraars die dit niet standaard in de voorwaarden hebben geregeld, bieden deze dekking uit coulance. De dekking vervalt als je langer blijft dan de eerstvolgende terugkeermogelijkheid.  

Ik reis toch naar een gebied waarvoor een negatief reisadvies geldt. Wat betekent dit voor mijn reisverzekering?

Reis je binnenkort naar een bestemming waarvoor nu al een negatief reisadvies geldt? Dit raden wij ten zeerste af, gezien de adviezen van de overheid. Het verschilt per reisverzekeraar of je verzekerd bent op je reisverzekering voor claims die te maken hebt met corona. Eventuele hulp van de alarmcentrale kan verhinderd worden. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat lokale autoriteiten aanvullende eisen stellen die de hulpverlening bemoeilijkt, maar ook door beperkte medische capaciteit ter plaatse.

Check eerst de website van jouw reisverzekeraar en bekijk de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier vind je de meest actuele informatie over het gebied waar je naartoe gaat. Houd ook contact met je reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij over eventuele wijzigingen in jouw reis.

 

Ik heb een kortlopende reisverzekering met werelddekking voor een reis voor de aankomende zomer gesloten. Kan ik de kortlopende reisverzekering opzeggen en premie terugkrijgen, nu ik weet dat ik dit jaar niet meer op reis ga?

Je kunt je kortlopende reisverzekering opzeggen en je premie terugvragen voor een komende reis. Indien je een kortlopende reisverzekering hebt met een annuleringsverzekering, dan ontvang je alleen premie terug voor je kortlopende reisverzekering niet voor de annuleringsverzekering. 

Zakelijke reizen

Ik heb een zakenreisverzekering. Ik wil naar een bestemming reizen waar het reisadvies oranje is. Hierbij kun je alleen als de reis noodzakelijk is naartoe reizen. Wat is noodzakelijk reizen?

De definitie van noodzakelijk reizen is lastig algemeen te bepalen. Volgens de definitie van het ministerie van Buitenlandse zaken zul je zelf een afweging moeten maken wat noodzakelijk is. Maak hierbij een goede afweging. Mocht je toch op reis gaan, dan is het advies om contact op te nemen met je reisverzekeraar om te informeren naar je specifieke situatie.

Ik heb een zakenreisverzekering. Ik wil naar een bestemming reizen waar het reisadvies oranje is. Deze bestemming heeft een oranje reisadvies door de oplopende besmettingen in Nederland. Het oranje reisadvies komt niet door het gezondheidsrisico door oplopende besmettingen op de bestemming. Ben ik verzekerd wanneer ik toch naar deze oranje bestemming afreis?

Voor niet corona-gerelateerde risico’s ben je niet altijd verzekerd op deze bestemming. Het is verstandig om dit vooraf na te gaan bij je verzekeraar. Het verschilt namelijk per verzekeraar of je wel of niet verzekerd bent. Voor corona-gerelateerde risico’s geldt die dekking meestal wel op de zakenreisverzekering bij code oranje. Je kunt dan gevraagd worden aan te tonen dat het om een noodzakelijke reis gaat, omdat je je dan in een oranje gebied begeeft. Neem contact op met je verzekeraar als je naar een dergelijk gebied wilt reizen en laat je informeren. Maak hierbij een goede afweging.

Studeren in het buitenland

Ik ga voor meerdere maanden in het buitenland studeren, maar het reisadvies van het betreffende land is door quarantaineplicht oranje. Ben ik verzekerd via mijn reisverzekering als ik daar toch heen ga?

Neem hierbij eerst contact op met je reisverzekeraar. Maak vervolgens een weloverwogen beslissing.


Met Q&A informeren reisverzekeraars hun klanten over reizen & verzekeren in relatie tot corona. Bekijk het overzicht met links naar Q&A's van alle reisverzekeraars..

 

Aansprakelijkheid

Ik ben een arts/verpleegkundige zonder geldige of met een verlopen BIG-registratie en ga nu werken in een zorginstelling. Ben ik wel verzekerd tegen medische aansprakelijkheid?

Voor alle medewerkers die zonder een BIG-inschrijving werkzaamheden verrichten en voldoen aan de ‘Voorwaarden voor inzet coassistenten en artsen/geneeskundig specialisten niet praktiserend in tijden van nood’ die KNMG op 16 maart 2020 heeft gepubliceerd, is dekking onder de lopende aansprakelijkheidsverzekering van de zorginstelling. De betreffende voorwaarden van het KNMG vindt u hier.

Kan iemand aansprakelijk worden gehouden voor het overdragen van het virus?

In beginsel niet. Daarvoor moet je namelijk kunnen aantonen dat diegene een onrechtmatige daad heeft gepleegd, die hem/haar kan worden toegerekend en dat daardoor de schade is veroorzaakt. Dat zal in de praktijk erg lastig, zo niet onmogelijk, blijken te zijn.

Mijn werkgever verplichtte mij om naar een risicogebied af te reizen. Dat heb ik gedaan, maar daardoor heb ik het coronavirus opgelopen. Kan ik mijn werkgever aansprakelijk stellen?

Dat is misschien mogelijk, er zou sprake kunnen zijn van opzet. De werkgever weet immers dat de (aanmerkelijke) kans bestaat dat je ziek wordt en dat terwijl de werkgever veilige en gezonde omstandigheden moet garanderen.

Mijn bedrijf loopt inkomsten mis door het coronavirus. Kan ik een beroep doen op een verzekering?

Nee, dit is bedrijfsschade en dat risico wordt alleen gedekt door bedrijfsschadeverzekeringen als er sprake is van materiële schade en dat is hier niet het geval. De overheid komt ondernemers tegemoet.

Cyber – veilig digitaal thuiswerken

Nu we meer thuiswerken, liggen de gevaren van cybercriminaliteit op de loer. Omdat veel kantoren vrij onverwacht zijn geconfronteerd met de noodzaak om medewerkers vanuit huis te laten werken, is er soms zelfs sprake van een onveilige digitale infrastructuur. Dat maakt kantoren kwetsbaar voor cybercriminelen. Thuiswerken vraagt dus om extra aandacht. Digitale specialisten van De Hypotheekbond hebben, op verzoek van Bureau DFO, een overzicht gemaakt van praktische tips. Staat jouw vraag of tip hieronder er niet bij, kijk dan eens in het overzicht Veilig thuiswerken.

Hoe herken ik een valse website?

Steeds vaker hebben valse websites een webadres dat heel betrouwbaar lijkt. Het is dus niet altijd eenvoudig om een URL goed te lezen. De volgende drie tips kunnen je misschien helpen:
1. Kijk niet alleen naar waar een URL mee begint, maar let vooral op het stuk tussen https:// en de eerste / die je ziet.
2. Lees dat gedeelte vervolgens van achteren naar voren. Dan kom je er snel achter wat het hoofddomein is. Staat er geen / in de URL? Dan kun je helemaal achteraan beginnen met lezen. Je kunt op die manier bepalen of je je bevindt op de site die je zocht.
3. Trap niet in de subdomeinen die lijken op een bekend webadres. Zo’n subdomein komt je misschien bekend voor, maar hoeft niks te maken te hebben met het werkelijke domein dat je bezoekt.

Hoe herken ik een verdachte e-mail?

Veel pogingen tot oplichting beginnen met een valse e-mail. Het is daarom belangrijk om echte van valse te kunnen onderscheiden. De Fraudehelpdesk heeft een e-mailwijzer ontworpen die je in zeven vragen helderheid moet verschaffen. De vragen zijn:
1.           Heeft de e-mail een persoonlijke aanhef?
2.           Lijkt de e-mail foutloos geschreven te zijn?
3.           Ben je klant bij het genoemde bedrijf?
4.           Is de e-mail verstuurd vanuit een e-mailadres van het bedrijf? Dus: @naambedrijf.nl?
5.           Is de toon van de e-mail vriendelijk en krijg je voldoende tijd om te reageren?
6.           Verwijst de e-mail naar een betrouwbare website? Plaats daarvoor je muis boven de link, zonder te klikken.
7.           Wat zegt je gevoel? Is de e-mail echt of niet?
Als het antwoord op één van deze vragen nee is, dan is de kans groot dat het een valse e-mail betreft. Als het antwoord op alle vragen ja is, dan is het waarschijnlijk een echte e-mail, maar je kunt bij twijfel natuurlijk altijd eerst contact opnemen met het bedrijf zelf.

Hoe kan ik het beste veilig thuiswerken?

Gebruik daarvoor het liefst 'mijn omgevingen' en/of beveiligde portals. Stuur in ieder geval nooit persoonsgegevens van jezelf of relaties via de e-mail. Je weet immers nooit wie er meekijkt. Veel verzekeraars, maar ook banken, hypotheekverstrekkers en notariskantoren beschikken over beveiligde omgevingen om gegevens en documenten veilig heen en weer te sturen. Vraag ernaar en gebruik die omgevingen. Adviseer datzelfde ook aan eventuele klanten!

Tot slot nog een paar algemene tips:

• gebruik alleen een Wifi-verbinding die je vertrouwt
• werk bij voorkeur op een VPN- of VDI voor verbinding met een kantoorsysteem
• gebruik je eigen e-mail niet
• print niet op privé-printers
• houd een clean desk policy aan
• en vergrendel je laptop of computer als je weggaat.

Evenementen

Ik heb een evenement georganiseerd en ik moet het annuleren. Kan ik een beroep doen op mijn evenementenverzekering?

Dat hangt af van de polisvoorwaarden en de reden waarom het evenement geannuleerd wordt. De schade van evenementen die zijn afgelast op last van de overheid, zijn of worden in overleg met partijen afgewikkeld. Verzekeraars bieden voor nieuwe evenementen meestal geen dekking meer voor risico’s van pandemie of overheidsmaatregelen, zoals een lockdown. Het is verstandig om contact op te nemen met jouw verzekeringsadviseur of verzekeraar over het verzekeren van de overige risico’s en de te nemen maatregelen.

Bij veel schadeverzekeringen zijn epidemieën uitgesloten. Waarom eigenlijk?

De premie voor verzekeringen wordt uitgerekend vanuit de gedachte dat niet iedereen op hetzelfde moment schade heeft. Het risico op schade wordt zo gespreid in de tijd en verdeeld over alle verzekerden. De premie is dus gebaseerd op het risico dat enkele evenementen onverwacht geen doorgang kunnen vinden. Maar bij een pandemie zoals COVID-19 hebben we gezien dat de overheid in één keer alle evenementen verbiedt. Als iedereen op hetzelfde moment schade heeft en dat zou verzekerd moeten worden, zoals bij een epidemie of pandemie, dan wordt de premie onbetaalbaar.

De evenementenbranche start weer op, maar kan worden geconfronteerd met hogere premies voor een annuleringsverzekering. Ook wordt er meer informatie gevraagd dan voorheen. Waarom is dat?

Nu de sector weer opstart moet er opnieuw gekeken worden naar de risico’s en wat voor een dekking verzekeraars voor voorziene risico’s kunnen bieden (bijvoorbeeld een artiest die niet komt, een storm etc.) met daarbij in het achterhoofd de mogelijkheid dat het coronavirus weer kan oplaaien. Het is daarom niet vreemd dat de verzekeraars om meer informatie vragen dan voorheen.

Wat betreft de premie: daar is sprake van marktwerking waarbij verzekeraars zelf bepalen welke premie zij geschikt achter voor de voorziene risico’s. Op dit moment kunnen evenementen niet of nauwelijks verzekerd worden tegen het pandemierisico omdat het risico nog te groot is op (mogelijk) een evenementenverbod door bijvoorbeeld een volgende coronagolf.

Impact op verzekeraars

Bij veel schadeverzekeringen zijn epidemieën uitgesloten. Waarom eigenlijk?

Dat doen verzekeraars omdat de mogelijke schade bij een epidemie als gevolg van cumulatie enorm kan oplopen. Hierdoor kan de financiële draagkracht (de solvabiliteit) van de verzekeraar in gevaar komen. Daarom sluiten sommige verzekeraars dit risico uit.

Is er ooit onderzoek gedaan naar de impact van een pandemie op de solvabiliteit van verzekeraars?

De solvabiliteit van verzekeraars wordt getoetst op basis van een Europees kader, Solvency II. Daarin is standaard het risico op een pandemie meegenomen in de solvabiliteitseis. Alle Nederlandse verzekeraars moeten voldoen aan dit kader.

Overlijden

Wordt een levensverzekering uitgekeerd als je overlijdt na een vaccinatie tegen COVID-19? 

Op internet en social media circuleren berichten dat er geen uitkering uit een levensverzekering wordt verstrekt in geval de verzekerde overlijdt na vaccinatie tegen COVID-19. Of dat er geen uitkering uit een arbeidsongeschiktheidsverzekering zou worden verstrekt, in geval er sprake is van ernstige bijwerkingen na coronavaccinatie. Deze berichten zijn onjuist. In geval iemand zou overlijden na vaccinatie, of arbeidsongeschikt raakt, wordt de verzekering gewoon uitgekeerd als verder aan de voorwaarden wordt voldaan.  

Er zijn ons overigens geen gevallen bekend van overlijden of arbeidsongeschiktheid door vaccinatie. Meer over de effecten van de COVID-19-vaccinatie vindt u bij het RIVM en Bijwerkingencentrum Lareb.

Stel dat er iemand overlijdt aan het coronavirus. Hoe zit het dan met levensverzekeringen, uitvaartverzekeringen en nabestaandenpensioen?

Het feit dat iemand overleden is door het coronavirus heeft geen gevolgen voor het uitkeren. Eventuele uitsluitingen in polisvoorwaarden met betrekking tot verblijven in gebieden waar een negatief reisadvies geldt zijn niet bedoeld voor een situatie zoals deze nu met het virus aan de hand is. Wij verwachten dan ook dat verzekeraars gewoon zullen uitkeren.

Pensioen

Pensioen

Pensioenuitvoerders gaan ondernemers die door de coronacrisis in acute problemen komen of zijn gekomen zoveel mogelijk tegemoet komen als zij problemen ervaren bij het betalen van de pensioenpremies. Wij vinden het belangrijk om getroffen ondernemers zo snel mogelijk te helpen en tegelijkertijd te borgen dat de pensioenopbouw voorlopig door kan gaan, inclusief de daarbij verzekerde risico’s, zoals het nabestaandenpensioen. Zo helpen we niet alleen ondernemers, maar ook hun werknemers.

Op welke manier gaan jullie helpen?

Dit verschilt per verzekeraar en is een kwestie van maatwerk. Belangrijke wettelijke kaders hierbij zijn onder andere artikel 26 en artikel 29 van de Pensioenwet. In artikel 26 wordt geregeld binnen welke termijn een werkgever moet betalen, dus wanneer de premie ontvangen moet zijn en artikel 29 geeft aan wat verzekeraars moeten doen wanneer er een achterstand ontstaat.

Het Verbond heeft regulier overleg met stakeholders over de impact van corona op pensioen. Voor actuele informatie over overheidsmaatregelen op het gebied van corona, verwijzen we u graag naar de websites van het UWV en de rijksoverheid

Verzuim/ziekte

Keert een Arbeidsongeschiktheidsverzekering uit als je vanwege de bijwerkingen van het vaccin arbeidsongeschikt raakt?

Op internet en social media circuleren berichten dat er geen uitkering uit een levensverzekering wordt verstrekt in geval de verzekerde overlijdt na vaccinatie tegen COVID-19. Of dat er geen uitkering uit een arbeidsongeschiktheidsverzekering zou worden verstrekt, in geval er sprake is van ernstige bijwerkingen na coronavaccinatie. Deze berichten zijn onjuist. In geval iemand zou overlijden na vaccinatie, of arbeidsongeschikt raakt, wordt de verzekering gewoon uitgekeerd als verder aan de voorwaarden wordt voldaan.  

Er zijn ons overigens geen gevallen bekend van overlijden of arbeidsongeschiktheid door vaccinatie. Meer over de effecten van de COVID-19-vaccinatie vindt u bij het RIVM en Bijwerkingencentrum Lareb.

Keert een verzuimverzekering uit als mijn werknemer wegens ziekte door het virus niet in staat is om zijn werk te verrichten?

Ja, de oorzaak van de ziekte is niet relevant.

Keert een verzuimverzekering uit als mijn werknemer niet in staat is om zijn werk te verrichten omdat hij in quarantaine geplaatst is?

Nee, een verzuimverzekering dekt de loondoorbetalingsverplichting in geval van ziek personeel. Als iemand om een andere reden dan ziekte niet kan werken, bijvoorbeeld omdat hij/zij om preventieve redenen in quarantaine moet blijven, of een bepaald gebied niet mag verlaten, is er geen dekking voor de eventuele loondoorbetaling. 

Vanwege vrees voor het coronavirus kan ik geen werk verrichten. Keert een verzuimverzekering dan uit?

Nee, een verzuimverzekering dekt inkomensverlies ten gevolge van ziekte of arbeidsongeschiktheid. Daar is in deze situatie geen sprake van.

Keert een verzuimverzekering uit als mijn werknemer wegens ziekte door het virus niet in staat is om zijn werk te verrichten?

Ja, de oorzaak van de ziekte is niet relevant.

Keert een verzuimverzekering uit als mijn werknemer niet in staat is om zijn werk te verrichten omdat hij in quarantaine geplaatst is?

Nee, een verzuimverzekering dekt de loondoorbetalingsverplichting in geval van ziek personeel. Als iemand om een andere reden dan ziekte niet kan werken, bijvoorbeeld omdat hij/zij om preventieve redenen in quarantaine moet blijven, of een bepaald gebied niet mag verlaten, is er geen dekking voor de eventuele loondoorbetaling. Bij omzetverlies kan de werkgever misschien een beroep doen op de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)

Mijn werknemer heeft verkoudheidsklachten, en zou in normale omstandigheden gewoon zijn blijven werken, mag ik hem als ziek registreren?

Nee, een verkoudheid waarbij de klachten niet leiden tot gezondheidsbeperkingen die werken in de weg staan, is geen reden om uw medewerker ziek te melden. Uw werknemer is op basis van overheidsadvies wel verplicht om thuis te blijven. In geval thuiswerken geen mogelijkheid is kunt u in overleg met uw werknemer treden voor een oplossing. Indien er geen oplossing voorhanden is, zal u het loon van de werknemer moeten doorbetalen. Bij omzetverlies kan de werkgever misschien een beroep doen op de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)

Mijn medewerker is niet ziek, maar de partner of een kind is dat wel. Wat nu?

Als uw medewerker zelf niet ziek is (en dus ook niet arbeidsongeschikt), dan heeft uw medewerker geen recht op loondoorbetaling bij ziekte. Is thuiswerken geen optie en zijn er ook geen alternatieven? Dan kan uw medewerker mogelijk calamiteiten- of kortdurend zorgverlof opnemen. Beide vormen van verlof zijn vastgelegd in de Wet arbeid en zorg. Beide verlofvormen gelden dus, of er nu wel of niet een eventuele (uitgebreide(re)) regeling in de arbeidsovereenkomst, cao of personeelsregelement staat.

Welke gevolgen heeft een vergoeding vanuit de NOW voor de verzuimverzekering?

Geen. Het zijn twee verschillende ‘regelingen’. De NOW is een tijdelijke overheidsregeling gebaseerd op omzetdalingen en dient een economisch belang. De verzuimverzekering biedt dekking voor de kosten van loondoorbetaling als een werknemer arbeidsongeschikt is. Er kan mogelijk samenloop tussen de beide ‘regelingen’ ontstaan, omdat de NOW een vergoeding verleent voor de loonkosten van al het personeel, ziek of niet ziek.

Ik heb meer dan 20 procent omzetverlies en zal in aanmerking komen voor vergoeding van mijn loonkosten via de NOW. Kan ik de verzekerde loonsom op de verzuimverzekering dan verlagen?

Nee. De verzekerde loonsom blijft gelijk. De NOW-overbruggingsregeling is erop gericht om werkgelegenheid te behouden. Een voorwaarde van de NOW is daarom dat de werkgever de loonsom zoveel mogelijk stabiel houdt door werknemers in dienst te houden en salarissen volledig door te betalen. Bij de definitieve vaststelling van de NOW-vergoeding kan door het UWV ook een correctie plaatsvinden als er toch sprake is geweest van een daling van de loonsom.

Zorgmedewerkers

Kunnen zorgmedewerkers die het risico lopen om tijdens hun werkzaamheden met corona geïnfecteerd te worden, zich verzekeren voor het overlijdensrisico of risico op arbeidsongeschiktheid?

Zorgmedewerkers die gezond van lijf en leden zijn kunnen zich, net als ieder ander gezond mens, normaal verzekeren. Het werken met corona-patiënten speelt daarbij geen rol. Er zijn in de markt voldoende mogelijkheden voor deze professionals om een overlijdensrisicoverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering te sluiten. Wij vinden het van groot belang dat de mensen die in de frontlinie van de coronacrisis werken, zich goed kunnen verzekeren tegen de risico’s die zij lopen. Overigens werkt een groot aantal medewerkers in de zorg in loondienst. Voor deze zorgmedewerkers begint in geval van ziekte de reguliere loondoorbetalingsperiode zoals voor iedere medewerker.

Kunnen zorgwerkers die al met corona besmet zijn zich verzekeren?

Een bestaande besmetting met corona kan een knelpunt vormen bij het aanvragen van verzekeringen waar de gezondheid een rol speelt, zeker bij een ernstig ziekteverloop. Een verzekering is immers altijd bedoeld voor onvoorziene risico’s. Bij lichte klachten zal de aanvraag worden uitgesteld tot na herstel, als de ziekte ernstiger is, kan het gebeuren dat afsluiting van een verzekering niet meer mogelijk is.

Overig

Bij het Verbond van Verzekeraars zijn geen zorgverzekeraars aangesloten. Voor vragen hierover verwijzen wij je naar je eigen zorgverzekeraar of naar hun branchevereniging Zorgverzekeraars Nederland.

Kunnen verzekeraars naar aanleiding van het coronavirus de polisvoorwaarden wijzigen?

Voor bestaande en doorlopende verzekeringen is het coronavirus doorgaans geen reden om de polisvoorwaarden te wijzigen. Wel kunnen verzekeraars richting hun klanten aangeven dat er vanaf een zekere datum bij het aangaan van nieuwe verplichtingen geen dekking is bij schade als gevolg van het coronavirus. Ook zijn verzekeringnemers verplicht om waar mogelijk schade te voorkomen dan wel te beperken. Bijvoorbeeld door te bekijken welke alternatieven er mogelijk zijn, in goed overleg met de verzekeringsadviseur of verzekeraar.

Misschien heb je iets aan deze animatie over hoe verzekeren eigenlijk werkt, en wanneer zaken helaas niet verzekerbaar zijn.

Disclaimer

Hoewel bij het opstellen van deze pagina zorgvuldigheid is betracht, aanvaardt het Verbond van Verzekeraars geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheden of onvolledigheden daarin. Aan deze webpagina kunnen geen rechten worden ontleend.

Laatst gewijzigd op: 13-6-2022