Verbond verdiept zich in verzekerbaarheid

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
12-10-2017

“De Solidariteitsmonitor is een prima aanzet om klantbelang, marktontwikkeling en het gebruik van Big Data te begeleiden.” Dat zegt Sjoerd Laarberg, CEO van Allianz Nederland en lid van het bestuur van het Verbond van Verzekeraars, in de nulmeting die vandaag verschijnt.

Het Verbond lanceert een nulmeting van de Solidariteitsmonitor, omdat het graag de eventuele effecten van Big Data op de premiedifferentiatie wil volgen. “Verzekeraars gebruiken al sinds jaar en dag data om risico’s te kunnen inschatten. Doordat steeds meer data beschikbaar komen, bestaat het risico dat de hoge en de lage risico’s ook steeds scherper in beeld komen. De uitersten zouden daardoor steeds verder uit elkaar kunnen komen te liggen, waardoor bepaalde groepen mensen in de toekomst zich minder goed kunnen verzekeren. Wij willen die ontwikkeling graag in beeld brengen”, vertelt Beleidsadviseur Jos Schaffers van het Verbond, die de monitor heeft bedacht.
Hij benadrukt dat de monitor niet meet in hoeverre verzekeraars gebruik maken van Big Data. “De monitor meet iets veel belangrijkers en dat is hoe de verzekerbaarheid in Nederland zich ontwikkelt.”

Maatmens
Dat meten gebeurt aan de hand van fictieve maatmensen. Voor de herkenbaarheid heeft een aantal van die maatmensen een naam gekregen, waaronder de net meerderjarige Hugo. Hugo woont alleen in een huurwoning. Hij heeft net zijn eerste baantje en verdient netto duizend euro. Van dat geld kan hij geen auto betalen, dus voorlopig doet hij alles op de fiets of met het ov. Hugo heeft nooit gerookt.
Stef en Babs roken nog wel. Ze zijn allebei veertig jaar oud, hebben twee jonge kinderen en zijn de trotste bezitters van hun eerste koopwoning. Babs verdient het meeste, drieduizend euro per maand. Ze hebben een tien jaar oude Corsa, maar door wat nare ongelukjes hebben ze nog geen schadevrije jaren kunnen opbouwen.
Zo zijn er in totaal door Moneyview voor ruim 90.000 verschillende maatmensen bijna vijf miljoen premies berekend voor vijf veel voorkomende verzekeringen: de WA-verzekeringen voor motorvoertuigen, de opstal- en inboedelpolis, de particuliere aansprakelijkheidsverzekeringen en de overlijdensrisicoverzekeringen. Volgens Schaffers blijkt uit de nulmeting dat de meeste mensen bij deze verzekeringen goed verzekerbaar zijn. “De premiedifferentiatie vindt vooral plaats op basis van objectkenmerken en minder op basis van persoonskenmerken. Alleen bij overlijdensrisicoverzekeringen zien we dat hoe ouder iemand is, hoe hoger de premie wordt. Maar dat is best logisch, toch?”

Een rapport over de Solidariteitsmonitor, met meer informatie over het onderzoek, de methode en de uitkomsten is te vinden op de geheel vernieuwde website van het Verbond.

Cookies

{cookieText}