‘Verzekeraar moet mentor worden voor startup’

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
02-11-2016

Van een startup-pakket tot verzekeraars die een mentorrol vervullen voor startende ondernemers. Tal van ideeën over hoe verzekeraars startups kunnen bedienen kwamen voorbij tijdens de Dialoogsessie Startups en verzekeringen, die het Verbond maandag 31 oktober organiseerde. Want startups zijn in opkomst, maar startende ondernemers lijken vaak moeite te hebben om zich te verzekeren.

Innovatie-explosie
Het belang van startups neemt toe, betoogde Patrick de Zeeuw, medeoprichter van Startupbootcamp, dat investeert in startende ondernemingen. Door zaken als internet en opensourcetechnologie is volgens hem sprake van een “innovatie-explosie”. Dat heeft verstrekkende gevolgen. 95 procent van de economische groei van de afgelopen jaren komt van bedrijven die 5 jaar geleden niet bestonden. En waar bedrijven vroeger 75 tot 125 jaar bestonden, is dat binnenkort minder dan 10 jaar, zo is de verwachting. “Wanneer je als verzekeraar die relaties met die jonge bedrijven niet bouwt, dan ga je dat merken in je business. Want die grote bedrijven waar je nu zaken mee doet, hebben het verschrikkelijk moeilijk.”

Die relatie is er nu nog maar in beperkte mate, blijkt uit onderzoeken die De Zeeuw en directievoorzitter Ingrid Visscher van de Vereende presenteerden. Daaruit komt een soortgelijk beeld naar voren. Startups hebben vaak geen of slechts een enkele verzekering. Ze hebben er het geld niet voor of zijn er gewoon niet mee bezig. Verzekeraars zijn op hun beurt soms huiverig om startups te accepteren. Die kunnen zich plotseling heel snel ontwikkelen en dat “moet je wel met elkaar in de gaten kunnen houden”, aldus Visscher. En doordat rendementen onder druk staan, wordt het acceptatiebeleid in het algemeen “scherper en kritischer”.
 
Relatie opbouwen
Hoe zorg je ervoor dat verzekeraars en startups elkaar wel vinden? “Eigenlijk zou je jezelf als verzekeraar veel meer als een mentor moeten opstellen”, opperde De Zeeuw. “Dus niet binnenkomen met je koffertje om van alles te verkopen. Nee, help ze met allerlei thema’s waar ze tegenaan lopen, zonder dat daar iets tegenover staat. Zo bouw je een relatie op. En dan komt er een dag dat die startup denkt: hé, ik moet toch eens een verzekering afsluiten.”

Een ander idee dat voorbijkwam: een startup-pakket met alle verzekeringen die een klant nodig heeft. Daarmee hoeft hij zich niet uitgebreid in verzekeringen te verdiepen, maar kan hij er wel op vertrouwen dat hij goed is verzekerd. Een kenmerk zou volgens de Zeeuw ook kunnen zijn dat een ondernemer in het begin relatief weinig betaalt en naarmate zijn bedrijf groeit meer.

Hokje
Ook vanuit de zaal kwamen verschillende verklaringen over waarom het soms misgaat tussen verzekeraar en startup. Aanvragen komen op papier binnen, terwijl je een startup pas goed kunt beoordelen door “elkaar in de ogen te kijken”,  vond een deelnemer. Ook werd erop gewezen dat nieuwe bedrijven vaak niet in bestaande categorieën vallen. Dat is lastig als je online een aanvraag wilt doen. “Dan moet het in een hokje passen.”

Cookies

{cookieText}