“Yes, we zijn verzekerd!”

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
15-03-2018

Groep 8 op de Kievietschool in Wassenaar zit er al helemaal klaar voor. Hoewel? Meester Jordi onderbreekt net even een toets als de gastdocent de klas binnenkomt. Een van de leerlingen vindt dat allemaal prima, “maar dan mag ik straks toch nog wel even verder met die toets hè meester?”

Er is niet aan te ontkomen. Het is de Week van het geld en dat zullen we weten ook. Tijdens deze speciale week geven verzekeraars in totaal bijna zevenhonderd gastlessen. “Daarmee bereiken we ongeveer 16.000 leerlingen”, berekent de gastdocent die in Wassenaar voor de klas staat. “Belangrijk”, meent zij, “want door al op jonge leeftijd na te denken over risico’s en de financiële gevolgen, zijn kinderen later beter in staat om goede keuzes te maken.”

Wat is premie?
Na een korte introductie, kijkt de gastdocent de klas in en vraagt van wie er wel eens een fiets is gestolen. Er schieten een paar handen de lucht in. Tja, hoe ging dat verder? De een kreeg meteen een nieuwe van zijn vader, een ander weet het niet meer zo goed, want het is al weer een paar jaar geleden. En warempel, één leerling antwoordt dat zijn vader een verzekering had afgesloten en toen geld voor een nieuwe kreeg. Hij wist alleen niet meer zo goed van wie.
De kinderen van meester Jordi zijn slim. Ze krijgen een verkorte cursus verzekeren in twintig minuten, waarin uitleg volgt over een pot met geld die door een verzekeraar wordt beheerd, maar ze komen toch echt helemaal zelf op het woord ‘premie’. Ze laten zich zelfs niet van de wijs brengen door de cameraman die namens Wijzer in geldzaken met een grote camera door de klas loopt.

Wat kun je allemaal verzekeren?
De gastdocent vertelt verder over risico’s en kansen. En als ze de klas vraagt wat je allemaal nog meer kunt verzekeren, vliegen de antwoorden haar om de oren: “Je huis, een boot, je gezondheid en je leven. Zelfs je huisdier?”
Tijd voor een opdracht om te testen of deze klas echt zo slim is. “Stel dat jullie meester een nieuwe auto koopt voor 10.000 euro. Hij sluit een verzekering tegen diefstal en moet vijftig euro premie per maand betalen. Na drie maanden wordt zijn auto gestolen. Wat krijgt hij? 150 euro? 10.000? Of niks, omdat hij nog maar net is verzekerd?”, vraagt de gastdocent. Slechts een enkeling denkt dat het 150 euro is en er is er zelfs eentje die begint over een eigen risico. “Het gebeurt niet vaak, maar jullie hebben het bijna allemaal goed. Vaak denken mensen dat hij maar 150 euro krijgt, maar dat zou een koekje van eigen deeg zijn, vind je niet?”

Fix je Risk-spel
Ze acht de klas helemaal klaar voor de praktijk en geeft op het digibord het startsein. Het Fix je Risk-spel begint en de leerlingen worden steeds gehaaider en vooral ook enthousiaster. Het spel wordt gespeeld op basis van vier situaties – verjaardag, schoolkamp, sportdag en zomervakantie – en het rad van gebeurtenissen bepaalt wat er gebeurt. De leerlingen moeten vooraf inschatten wat er kán gebeuren en hoe groot de schade dan is. In teamverband beslissen ze of ze zich willen verzekeren en zo ja welke polis ze nodig hebben. De gastdocent noemt het “heel opvallend” dat de leerlingen van meester Jordi haarfijn weten of ze dekking hebben of niet. “Ze denken vooraf goed na, overleggen met elkaar en weten heel goed wat ze moeten doen. Geregeld klinkt er gejuich in de klas als blijkt dat ze de juiste polis hebben gekozen. Ik hoorde zelfs een paar keer kinderen zeggen: ‘Yes, we zijn verzekerd’. Neem van mij aan: dat horen we niet elke dag.”

Wethouder in de klas
Dat enthousiasme ziet ook wethouder Inge Zweerts de Jong (Sociale zaken, jeugd en onderwijs) van de gemeente Wassenaar, die achter in de klas geïnteresseerd mee luistert. Ze was verrast, bekent ze achteraf. “Wat is dit ontzettend leuk. Ik zit vaker bij gastlessen, maar nooit zo leuk als deze. Die kinderen waren helemaal door het dolle heen.”
Zweerts de Jong vindt het leukste aan Fix je Risk dat ingewikkelde materie op zo’n speelse wijze duidelijk wordt gemaakt. “Ik heb zelf in de verzekeringsbedrijfstak gewerkt en was vooraf wel benieuwd. Want hoe leg je dat nou uit, een van buiten komend onheil? Of een onzeker voorval? Wat een vondst, dat rad. Door het draaien aan het rad heb je niet altijd invloed op wat er gebeurt. Deze kinderen hebben er zeker wat van opgepikt vandaag, maar dat geldt ook voor hun onderwijzer en de directeur. Ik weet zeker dat de onderwijzer het spel nog een keer gaat spelen en vaker een gastles aanvraagt. En die directeur kondigt na afloop meteen aan dat hij de verzekeringen nog eens wil checken. Fix je Risk is niet alleen leuk, maar ook leerzaam.”

Meer informatie over de gastlessen en financiële educatie is te vinden op www.fixjerisk.nl.

Doe mee!
De gemeente Wassenaar heeft, samen met buurgemeenten Voorschoten en Leidschendam-Voorburg, een initiatief genomen dat niet geheel toevallig tijdens deze Week van het geld wordt gelanceerd. Onder de titel Zing, lach, speel, sport, dans, droom en doe mee! Jij toch ook? willen de gemeenten ervoor zorgen dat er geen kind aan de kant hoeft te blijven staan, omdat de ouders de contributie van de sportclub niet kunnen betalen. Daarnaast kunnen ze een bijdrage leveren als het gaat om muziek, dans en theater. Of ze zorgen voor gratis zwemlessen.

“We hebben natuurlijk niet voor niets de Week van het geld uitgekozen om deze actie meer bekendheid mee te geven”, vertelt wethouder Inge Zweerts de Jong. “Anders dan mensen vaak denken, zijn er in Wassenaar veel kinderen die aan de kant blijven staan. Het verschil is groot in onze stad. Door het uitdelen van folders en het bekendmaken van het feit dat niet alle ouders even gemakkelijk de contributie van een sport- of muziekclub kunnen betalen, hopen we het onderwerp uit de taboesfeer te halen. Want, uiteindelijk draait het maar om één ding: kinderen moeten plezier hebben en zich nog geen zorgen hoeven maken over geld.”

Cookies

{cookieText}