Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

Financiële educatie is nog steeds nodig

Financiële educatie is nog steeds nodig. Dat bleek pas weer toen ik in een mbo-klas te gast was. In die klas zat een 15-jarig meisje die het thuis financieel moeilijk heeft. De docent had gezegd dat ze mogelijk de les uit zou stappen als het te confronterend werd, maar juist zij deelde haar persoonlijke verhaal.

Na het behandelen van een casus zei ze: “Wij hebben het net over een meisje gehad die graag haar verjaardag wil vieren, maar daar geen geld voor heeft. Toevallig hebben dat meisje en ik dezelfde naam. Wat zouden jullie doen als je mij was?”
De kwetsbaarheid van dat meisje zorgde ervoor dat er alleen maar positieve reacties kwamen. Niemand in de klas lachte haar uit. Niemand deed vervelend. Iedereen had alleen maar lof, omdat ze zo open durfde te zijn! Ik vond het ontzettend knap dat zij haar verhaal durfde te delen.

MoneyWays

Een paar jaar geleden is het Verbond zijn activiteiten op het terrein van financiële educatie gaan uitbreiden. Naast Fix je Risk, waarmee we ons richten op de lagere school, zijn we een samenwerking aangegaan met Diversion en het NIBUD op het programma MoneyWays. Belangrijkste doel is, net als bij Fix je Risk: preventie. En dat is hard nodig. 37% van de mbo-ers heeft een schuld (exclusief de studieschuld) en 21% zegt het thuis moeilijk te hebben op financieel gebied.

Wat is een eigen risico?

Met de Week van het geld zetten we als sector in op de basis van verzekeren: wat is een risico? Hoe groot is de kans dat een risico zich voordoet? En wat is de financiële impact? Precies dat doet MoneyWays ook op het mbo. Peer educators zorgen ervoor dat het onderwerp in de klas komt. En dat dat nodig is, blijkt wel bij de training. Om meer beslagen ten ijs te komen voor de klas, worden de peer educators getraind door medewerkers van a.s.r. Meest gehoorde vraag: wat is een eigen risico? 

Geld is privé

Terug naar de les die ik bij mocht wonen. De studenten in de klas vertellen dat ze niet vaak met vrienden over geld praten. Dat is privé vinden ze. Tijdens de les behandelen ze eerst in een groepje de case van Jos die een ongeluk krijgt met zijn fiets en in het ziekenhuis belandt. De studenten schrikken enorm van de kosten. En pas na de uitleg van het eigen risico snappen ze hoe het werkt.
Naast de case over verzekeren vertelt peer educator Hafsa een persoonlijk verhaal. Toen zij klaar was met haar studie legde ze haar OV-chipkaart in de kast en keek er niet meer om. Totdat ze een brief kreeg waaruit bleek dat ze een schuld had van € 1.500,-. Ze had al die tijd berichten gekregen in haar digitale brievenbus van Mijnoverheid, maar wist van het bestaan van deze digitale postbus niet af. Per maand liep de boete op met € 150,- en daar kwamen ook nog incassokosten bij. Gelukkig heeft ze het bedrag in termijnen kunnen terugbetalen, maar het was wel schrikken. 

Wijzer in geldzaken

De studenten in deze klas zijn wakker geschud door Hafsa. En zo zijn er veel meer peer educators die zich inzetten op het voortgezet onderwijs en het mbo. Elke les blijkt weer hoe belangrijk het is dat we blijven inzetten op het vergroten van financiële vaardigheden van jongeren. Dit komt ook terug in de nieuwe koers van Wijzer in geldzaken, waarin het bereiken van Kwetsbare groepen centraal staat. Maar ook Financieel voorbereid op de toekomst, Jong geleerd is oud gedaan, Krachtenbundeling en Innovatie en onderzoek zijn en blijven speerpunten in de nieuwe koers die de komende periode verder worden uitgewerkt. En als partner blijven ook wij ons steentje bijdragen, want wij weten het al langer: jong geleerd is echt oud gedaan!

 Jolien Groenewoud werkt als adviseur bij de Insurance Academy van het Verbond




Was dit artikel nuttig?