Zo help je klanten met betalingsproblemen
- Heeft een klant een betalingsachterstand? Zoek niet alleen telefonisch contact, maar ook per e-mail, post of via Whatsapp.
- Luister naar de klant en vind samen een passende oplossing (maatwerk).
- Bied een vast contactpersoon als de klant dat prettig vindt.
- Wees duidelijk over de gevolgen van het niet-betalen van een rekening.
- Heeft een klant financiële problemen? Vertel dat ondersteuning mogelijk is via schuldhulpverlening of een budgetcoach.
- Verwijs ook eens naar Geldfit, Geldfit Zakelijk of het Nibud.
- Stel online informatie beschikbaar over 'betalen'.
- Maak animatievideo's om processen, werkwijzen en/of voorwaarden uit te leggen.
- Gebruik eenvoudig taalgebruik door simpele woorden en korte, actieve zinnen.
- Gebruik ondersteunende iconen.
- Laat (web)teksten of brieven testen door een taalambassadeur.
- Doe actief klantonderzoek om betaalprocessen te verbeteren.
- Bied medewerkers trainingen in gespreksvaardigheden en in het herkennen van laaggeletterdheid, licht-verstandelijke beperkingen en multi-problematiek.
- Breng debiteurenadministratie en teams met klantcontact dichter bij elkaar.
- Laat, als dat kan, de klant een incassodatum kiezen.
- Bied een betalingsregeling.
- Gebruik data om verder te differentiëren en personaliseren.