‘Altijd connected zijn’ is niet langer onbetaalbaar

The everything store. Zo zou je Amazon misschien wel het beste kunnen omschrijven. Maar ze verkopen nog niet alles. Bas de Natris (Amazon Web Services) moet het toegeven; ze maken zelf geen auto’s. Wél biedt het bedrijf connected car technologie die bij autofabrikanten een hele grote rol gaat spelen en de autobranche op zijn kop zet.

Compute per seconde
Amazon Web Services heeft in veel landen grote datacenters die voorzien zijn van enorme data opslag capaciteit. Deze data is razendsnel beschikbaar en betaalbaar. Klanten betalen voor een compute per seconde. Heb je veel capaciteit nodig gedurende een uur? Dan betaal je daarvoor. Zet je het uit? Dan betaal je niet meer. Voor autofabrikanten die bezig zijn met autonoom rijden, is dat heel aantrekkelijk.

De Natris legt uit dat technologieën, zoals sensoren, een aantal jaar geleden nog onbetaalbaar waren. Inmiddels zijn sensoren de normaalste zaak van de wereld en de ontwikkeling van de connected car technologie gaat steeds verder. BMW was één van de eerste klanten die gebruik maakte van deze technologie. “De BMW 7 zit vol met sensoren die data genereren. De informatie die deze data opleveren wordt bij Amazon Web Services opgeslagen, maar is en blijft van BMW. Denk aan meldingen aan de bestuurder of eigenaar, maar er wordt ook data verzameld over het hele autopark van dit model. Deze manier van ‘altijd connected zijn’ was een paar jaar geleden onbetaalbaar, maar er komen meer en meer oplossingen.”

Petabytes aan data
Zo zijn er in China projecten gaande waarbij testmodellen data verzamelen. Om een idee te geven van de hoeveelheid data waar het over gaat, doet de Natris een schatting. “De gemiddelde testauto levert 3 tot 5 terabytes per dag op. Met een aantal testauto’s kom je al snel uit op 2 tot 600 petabytes (1 petabyte = 1000 terabytes) per jaar. Je praat hier dus echt over gigantische volumes.”

Over een jaar of 10 weten we niet beter
Ook Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) zijn in steeds grotere hoeveelheden beschikbaar en voor aantrekkelijke prijzen beschikbaar. Dit gaat de automarkt op zijn kop zetten, voorspelt de Natris. “We moeten rekening gaan houden met het feit dat we het effect van technologische ontwikkelingen op korte termijn overschatten. Maar op lange termijn onderschatten we het. We zien autonoom rijden nu nog niet gebeuren en over een jaar of 10 weten we niet beter.”