Auto niet meer in eigen bezit?

“In 2022 willen wij 5 miljoen auto’s minder in Nederland.” Dit doel is volgens Machiel van der Brugge (Country manager bij SnappCar) ambitieus, maar wel haalbaar. “Het aanbod van deelauto’s moet daarvoor elk jaar verdubbelen. Door één auto te delen, halen we al tussen de 9 en 14 auto’s van de straat”, zei van der Brugge tijdens het event bij het Verbond. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf en de grote uitdaging voor SnappCar is dan ook de balans tussen de groeiende vraag en het aanbod.

Impact op buurtniveau kan enorm zijn
In deze tijd van verandering is het de kunst om een balans te vinden tussen de groeiende vraag en het aanbod. Want volgens Van der Brugge begint alles bij het aanbod van deelauto’s. “Als wij in een nieuwe stad beginnen, doen wij dat wijk voor wijk, straat voor straat. Daarbij werkt het concept van een ambassadeur erg goed. Één verhuurder kan door het persoonlijke contact al een enorme impact op buurtniveau hebben.
Op dit moment heeft iedere Nederlander binnen 4,8 kilometer een deelauto tot zijn beschikking. Vanzelfsprekend is er in de grote steden meer aanbod dan daarbuiten.

Denken op lange termijn is belangrijk
Om aan de vraag naar deelauto’s te kunnen voldoen, zoekt SnappCar de samenwerking op met leasemaatschappijen. Dat betekent ook dat private leaseauto’s heel bewust in bepaalde wijken worden geplaatst. Van der Brugge begrijpt de vraagtekens bij deze werkwijze, maar licht de strategie toe: “Wij zijn ons ervan bewust dat we hiermee zelf auto’s aan het Nederlandse wagenpark toevoegen, maar op lange termijn zal dit positief uitpakken. Mensen, en vooral diegenen met een private leaseauto, zien een auto steeds minder als iets van henzelf. Ze willen best een auto delen, mits het goed geregeld is.”
Naast de leasemaatschappijen zoekt SnappCar ook steeds vaker de samenwerking met lokale overheden op. “Gemeenten zijn enthousiast, maar in de praktijk blijken regelgeving en budgetten nog een struikelblok.”