Skip to Content

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Jongeren Innovatie Programma 2018: 'Als ik het niet doe, doet een ander het'

Jongeren Innovatie Programma 2018: 'Als ik het niet doe, doet een ander het'

"Goede ideeën bestaan niet". Hij zei het echt, technologiegoeroe en JIP-veteraan Danny Mekić tijdens de finale van de derde editie van het Jongeren Innovatie Programma van het Verbond. En dat terwijl 27 jonge verzekeraars stonden te trappelen om hun ‘goede ideeën’ te delen.

“Je hebt ideeën en je hebt slechte ideeën”, bedoelde Mekić te zeggen. “Of een idee een goed idee wordt, hangt af van de aanpak die je erop loslaat.” Vervolgens toonde hij een checklist waarmee de bedenker van een innovatief concept kan inschatten hoe kansrijk zijn of haar plan is. Een van de belangrijkste toetspunten: ‘als ik dit niet doe, doet een ander het’. “Als je dat gevoel hebt, is de kans groot dat je iets goeds in handen hebt.”

Co-host Antoine Reijnders van het Verbond (hij organiseerde deze derde editie van JIP samen met zijn collega Lisa Martis) introduceerde Mekić als de ‘Elon Musk van de lage landen’, maar daar wilde de hoofdspreker niks van weten. Mekić, voor het derde jaar op rij aanwezig met een inspiratiepraatje tijdens het innovatieprogramma voor jonge verzekeraars, hield een warm pleidooi voor de terugkeer van creativiteit in het bedrijfsleven. “Op school leren we steeds meer om alleen nog maar binnen de lijntjes te kleuren, maar deze tijd en deze wereld, met alle complexiteiten, vraagt van ons dat we onze creativiteit aanboren.”

Onderscheidend vermogen
En juist de financiële sector kan die creativiteit goed gebruiken, vindt Danny Mekić. Hij verbaast zich erover hoezeer alle grote banken en alle grote verzekeraars op elkaar lijken. Onderscheidend vermogen is ver te zoeken, luidde zijn stelling. Ter illustratie toonde hij een paar websites van grote Nederlandse banken: de navigatiebalken volledig identiek. “Kijk naar jullie businessmodellen en haak anderen van buiten de sector aan”, gaf hij de aanwezige verzekeraars mee. En vergeet niet: voor innovatie is het nodig dat we durven te dromen.”

Blockchain
Een van de aanwezigen vroeg Mekić waarom hij in een praatje over innovatie de term ‘blockchain’ helemaal niet had laten vallen. “Een beetje uit protest”, luidde het antwoord. “Het lijkt wel alsof de blockchain een doel op zich is geworden in plaats van een middel. Alsof we een hamer hebben uitgevonden en nu op allerlei plekken te pas en te onpas gaan verzinnen wat we daar allemaal mee kunnen doen. Dat is de wereld op z’n kop. Natuurlijk, je moet weten wat het is en wat het kan. Maar in onze huidige samenleving zijn er bar weinig toepassingen te vinden waarbij de blockchain echt meerwaarde biedt ten opzichte van wat er al is aan technologie.”

Je kunt deze video alleen afspelen als je onze marketingcookies accepteert.
Dat is niet onze keuze, maar het gevolg van wetgeving. Wij gaan uiteraard netjes met je gegevens om.

Creativiteit loswoelen
Meerwaarde ten opzichte van wat er al is: die gedachte lag ook ten grondslag aan de vijf concepten die na het verhaal van Danny Mekić door de projectteams werden gepitcht. Met JIP, in 2016 als pilot gelanceerd en sinds vorig jaar vast onderdeel in het programma Klantbelang en Reputatie, daagt jongeren in de sector uit om in teamverband de creativiteit los te woelen en in te zetten. Verdeeld over vijf teams ontwikkelden 27 jongeren onder begeleiding van een ervaren mentor in drie maanden tijd een idee uit tot een marktwaardig concept.

Apotheose
De spannende apotheose op 12 april was in de Caballerofabriek in Den Haag. Onder de opzwepende klanken van The Eye of the Tiger betraden de innovatieteams de zaal, waar vertegenwoordigers uit de sector vijf korte pitches voorgeschoteld kregen. Een panel, dat naast Mekić bestond uit JIP-bedenker Martijn Brouner (Achmea Rechtsbijstand) en Verbondsdirecteur Harold Herbert, ondervroeg de teams. Aansluitend was er tijdens een ‘markt’ gelegenheid voor de aanwezigen om met de jonge innovatoren verder te spreken over de concepten, en waar mogelijk zaken te doen om de producten naar de markt te brengen. Uiteindelijk was het woord aan het publiek, dat na een spannende verkiezing team COVER aanwees als winnaar (lees hier het eerdere nieuwsbericht over de winnaar). De teamleden kregen als beloning een innovatiebootcamp, waar zij hun idee nog verder kunnen uitwerken.

De oogst van JIP 2018: vijf vernieuwende concepten die de verzekeringssector zó kan adopteren!


COVER
Een app waarmee verzekerden bij schade op reis binnen een minuut weten of ze recht hebben op vergoeding, zónder zelf de polisvoorwaarden erbij te hoeven zoeken.

Een idee van: Richard van Steeg (Arag), Marloes van Tongeren (Achmea), Maarten Kreuze (Delta Lloyd), Iris Versendaal (Allianz), Iris Mardi (Klaverblad) en Erwin Jonker (Onderlinge 's-Gravenhage)
Mentor: Anne-Britt van Dam (a.s.r.)

MyVault
Een online kluis waarin consumenten belangrijke documenten veilig kunnen opslaan die ze nodig hebben bij belangrijke life events en dan kunnen delen met bijvoorbeeld hypotheekverstrekkers.

Een idee van: Fran Taihuttu (Nationale-Nederlanden), Patty Hogenboom (Scildon), Anne-Linde van der Pijl (De Vereende), Reva Agunbero (De Vereende) en Michel Boskma (Aegon)
Mentor: Max Derikx (Achmea)

InControl
Een app die de voornaamste risico’s voor ondernemers in het midden- en klein bedrijf snel en overzichtelijk in kaart brengt.

Een idee van: Kim Martins Neto (Chubb), Jola Martina (Movir), Anne Martens (Arag), Marjo Zuijderduijn (Klaverblad), Noortje Wegman (Scildon) en Kevin Remers (VvAA)
Mentor: Madelon Knape (Achmea Rechtsbijstand)

Dave
Een online kluis die persoonsgegevens veilig bewaart en via een plug-in snel en gemakkelijk kan delen met websites als de gebruiker daar toestemming voor heeft gegeven.

Een idee van: Maarten van Diesen (De Goudse), Gemma Barendregt (Onderlinge 's-Gravenhage), Stan Termes (a.s.r.), Deniece Roos (Monuta) en Asya Oosterwier (Aegon)
Mentor: Martijn Minkenberg (Verbond van Verzekeraars)

InsureMe
Webdienst die regelt dat op basis van persoonlijke profielen en data op maat gemaakte verzekeringspakketten aan klanten worden aangeboden.

Een idee van: Klaas Kregel (Unigarant), Mark de Waard (a.s.r.), Fabian Altena (VvAA), Felix Mourer (Allianz) en Semanta Djodikromo (Chubb)
Mentor: Jan Willem van Rooij
(De Amersfoortse)


Was dit nuttig?