Jeff Gaspersz: "Iedereen is innoveerder"

“De creativiteit van medewerkers wordt nog altijd onderbenut. En dat terwijl creatie- en innovatiekracht zo belangrijk is om jullie ambities waar te maken.” Jeff Gaspersz, hoogleraar Innovatie, deelt tijdens de Verenigingsdag van het Verbond vier bouwstenen om de innovatiekracht in een organisatie te vergroten. “Mobiliseer, creëer, stimuleer en vang ideeën op.”

Nieuwsgierig als hij is, bestudeerde Gaspersz voorafgaand aan zijn inspiratiesessie de koers van verzekeraars 2022-2024 ‘Samen Sterker’. “Om jullie ambities, zeker in deze onzekere tijd, waar te maken, is een flinke dosis innovatiekracht nodig. En dat is niet alleen een zaak van het management, maar van alle medewerkers. De creativiteit van medewerkers wordt nog altijd onderbenut. Dat blijkt ook uit onderzoek. Korte termijnvisies, jaartargets en productiviteit winnen het van meer ruimte voor innovatie die op langere termijn succes kan garanderen. Gelukkig groeit het besef over het belang van innovatiekracht.” Hij adviseert organisaties hoe ze die slagkracht kunnen vergroten aan de hand van onder meer vier bouwstenen.

1 Mobiliseer collectieve intelligentie en creativiteit

“De gezamenlijke intelligentie en creativiteit van medewerkers is vele malen groter dan die van een Innovatiemanager of een afdeling Innovatie. Daar kun je gebruik van maken als je van iedereen een innoveerder weet te maken. Maak er gebruik van en verzamel creativiteit en nieuwe inzichten. Dat gaat niet vanzelf, dus nodig mensen daartoe uit. Bijvoorbeeld door een Connected Thinking-sessie die ik ook tijdens de Verenigingsdag heb gedaan. Stel medewerkers de vraag als: wat kan ik doen om de innovatiekracht te versterken? Dat zal bij 100 mensen uitkomen op misschien wel 700 ideeën. Daar kiezen zij uiteindelijk de gouden ideeën uit. Probeer het eens, want het geeft energie en leidt tot een enorme oogst.”

2 Creëer een innovatiegerichte cultuur

“Een innovatiegerichte cultuur is een cultuur waarin de leerwaarde wordt benadrukt en waarin mislukken ok is. Als medewerkers aan een project meedoen dat het beoogde doel uiteindelijk niet behaalt, laat dat dan niet schadelijk zijn voor hun loopbaan. Bouw aan een cultuur met ruimte en tijd voor ideeën en andere perspectieven. Dat bevordert vernieuwing. Ga bij jezelf eens na: hoe innovatie minded is onze organisatie?”

3 Stimuleer oneindige nieuwsgierigheid

“Blijvende nieuwsgierigheid en de lust tot vragenstellen. Hoe wek je dat op en hoe houd je dat vast bij medewerkers? Blijf elkaar vragen stellen zoals: wat wil de (toekomstige) klant nou echt? Wat betekent duurzaam verzekeren? We doen het al jaren zo, zou het ook anders kunnen? En, wat voegen wij als verzekeraar toe aan het leven van onze klanten?”

Gaspersz neemt zichzelf daarbij als voorbeeld: “Waarom verzeker ik mij als ondernemer? Omdat ik peace of mind wil. Als ik rust ervaar, kan ik me focussen op datgene waar ik naar verlang: boeken schrijven over innovatie en bedrijven adviseren. Ik moet nu trouwens denken aan het verhaal van De Kleine Prins. Daarin staat dat als je een schip wilt bouwen, je mensen het verlangen naar de zee moet geven. Hoe zit dat met jullie producten en diensten? Wat is het verlangen dat je mensen kan geven, waardoor verzekeren een middel tot een doel wordt?”

4 Vang ideeën

“Mobiliseer, creëer, stimuleer… en vang ideeën vervolgens ook op. In de praktijk worden ze vaak alleen binnen een team gedeeld. Zonde, want het kan zomaar zijn dat iemand een briljant idee heeft dat niets met zijn eigen werk te maken heeft. Geef medewerkers een gezamenlijke virtuele plek op intranet waar ze hun idee kunnen delen en op elkaar reageren. Daar zijn tegenwoordig veel programma’s voor. Innovatie is vanzelfsprekend niet alleen ideeën verzamelen. Het gaat ook om het realiseren van de meest kansrijke. Zorg er daarom voor dat er een systeem is waarin goede, grote en kleine, ideeën worden geselecteerd, gepolijst en, als ze de eindstreep halen, opgepakt en uitgevoerd in projectteams of binnen afdelingen.” En daarmee maakt Gaspersz de innovatiecirkel rond: iedereen is innoveerder!

Ideebrief

Jeff Gaspersz is hoogleraar innovatie bij Business Universiteit Nyenrode, spreker, schrijver en adviseur. Hij adviseerde ruim 450 organisatie over het versterken van innovatiekracht. Met vele andere hoogleraren verzendt hij periodiek nieuwe ideeën en inzichten over diverse innovatiegebieden. Abonneren op de gratis Ideebrief kan via www.ideebrief.nl.

Een creatieve tip van Jeff Gaspersz
Ik ben niet creatief is een veelgehoorde uitspraak. Hoe rijmt dat met Gaspersz zijn visie ‘iedereen een innoveerder? Hij geeft tot slot graag nog een persoonlijke tip over creativiteit.

“Van een hoogleraar Innovatie mag je verwachten dat hij weet hoe hij zijn creativiteit aanwakkert,” vertelt Gaspersz. “Wil jij dat ook van jezelf weten? Pas de bouwstenen voor innovatiekracht dan op jezelf toe. Heb je een groepje vrienden of collega’s waarmee je over jouw ideeën kan klankborden? Ik houd er bijvoorbeeld van om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik vraag dan ook regelmatig een kennis of vriend(in) om samen een diner te organiseren. Allebei nodigen we twee mensen uit die de ander nog niet kent. Je kan het keer op keer herhalen en steeds weer ontstaan er prachtige gesprekken, over onze levens, de keuzes die we maken, onze angsten en successen. Dat geeft energie en levert ook nieuwe ideeën op.”