Aanpak knelpunten

De verzekeringssector biedt zekerheid over een lange termijn. Dat betekent ook dat er veel producten in de markt zijn die lang geleden zijn verkocht. Die voldoen niet altijd meer aan de eisen van deze tijd. Waar mogelijk zijn verbeteringen doorgevoerd, in overleg met klanten en vertegenwoordigende organisaties.
 
De sector spant zich in om klanten te ondersteunen bij het (laten) aanpassen van een beleggingsverzekering. Voor veel beleggingsverzekeringen bestaan nu betere alternatieven dan toen ze werden afgesloten. Voor elke bezitter van zo’n polis is het slim om na te gaan of er aanpassingen mogelijk zijn. Uit onderzoek is echter gebleken dat veel consumenten zich niet verdiepen in hun beleggingsverzekering, terwijl aanpassing van hun polis mogelijk financieel voordeel kan opleveren. Het Verbond werkt daarom, zelf én in samenwerking met anderen (waaronder het Nibud), aan activiteiten die gericht zijn op het activeren van consumenten.

In samenspraak met werkgevers en werknemersvertegenwoordigers is een kosten-toetsnorm voor beschikbare premieregelingen afgesproken en is het productaanbod voor ZZP’ers in overleg met zelfstandigenorganisaties verbreed.  Zo is er een vangnet gekomen voor moeilijk verzekerbare zelfstandigen zonder personeel. Uitvaartverzekeraars bieden tegenwoordig ook dekking voor levenloos geboren kinderen onder de wettelijke 24-wekengrens.

Verzekeraars zijn sinds 2010 transparant over de prijsopbouw en de werking van alle complexe producten. Rechtsbijstandsverzekeraars hebben een gezamenlijke, bindende kwaliteitscode gelanceerd en de standaard gezondheidsverklaring bij leven- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn doelgerichter, korter en leesbaarder geworden.
 
Meer informatie? Bekijk de Nibud-special Beleggingsverzekeringen!