Geïnformeerde keuzevrijheid

De klant wordt beter en tijdiger geïnformeerd door de eigen verzekeraar. Er is een eind gemaakt aan de praktijk van stilzwijgende verlenging, waardoor de klant eenvoudig kan switchen. Schadepolissen zijn maandelijks, soms zelfs dagelijks opzegbaar.

Consumenten krijgen, sinds het ingaan van het nieuwe beleid in 2010, tijdig informatie over een naderende verlenging en mogelijkheden om de polis eventueel op te zeggen. Bij geen reactie wordt de verzekering voortgezet om te voorkomen dat consumenten onverzekerd raken.

Voor schadeverzekeringen geldt een looptijd van één jaar als uitgangspunt. Verzekeraars kunnen ook langer lopende contracten aanbieden, maar altijd in combinatie met een eenjarig contract. Kiest de consument voor een meerjarig contract, dan moet hij daar expliciet voor tekenen.

Klanten kunnen ook beter en gerichter voor hen relevante informatie vinden via de laagdrempelige website www.vanAtotZekerheid.nl. Die bevat een schat aan toegankelijk geschreven, consumentengerichte informatie over thema’s die in alle verschillende fasen van het leven relevant zijn.

De sector investeert doorlopend in financiële educatie, onder meer door ondersteuning van de Week van het Geld en samenwerking binnen het platform Wijzer in Geldzaken. Daarin bundelen partners uit onder meer de financiële sector, de wetenschap, de overheid en het onderwijs hun krachten om verantwoord financieel gedrag te bevorderen. Ook verzorgen medewerkers van verzekeraars gastlessen op scholen. Als onderdeel van de gastles is het bordspel ‘Fix je Risk’ ontwikkeld, waarin de spelers aan de hand van bepaalde gebeurtenissen uit het dagelijks leven de vraag voorgelegd krijgen of zij het nodig vinden zich in die situaties te verzekeren.

Meer informatie? www.fixjerisk.nl