Heldere polisvoorwaarden

Klanten moeten een goed beeld hebben van wat zij van hun verzekering kunnen verwachten. Daarom kijken verzekeraars regelmatig naar de begrijpelijkheid van hun polisvoorwaarden. Ook werken verzekeraars sinds 2016 met ‘Verzekeringskaarten’ (opvolger van productwijzers), die kort samenvatten wat een verzekering inhoudt.
 
Verzekeraars hebben veel aandacht besteed aan het herschrijven van hun polisvoorwaarden, onder andere op basis van gezamenlijk opgestelde richtlijnen om duidelijker en leesbaarder te formuleren. Eenvoudiger taalgebruik was daarbij het uitgangspunt. 
 
Sinds de introductie van de Verzekeringskaarten, in 2016, laten alle verzekeraars op uniforme wijze in één oogopslag zien wat de belangrijkste eigenschappen van een polis zijn en wat wel, maar ook wat juist niet verzekerd is. Zo geven ze invulling aan het feit dat veel consumenten verzekeringen ingewikkeld vinden en er liever niet veel tijd aan besteden.
 
Op de Verzekeringskaarten, die online staan op de productpagina’s van individuele verzekeraars, ziet de consument snel en gemakkelijk wat wel en niet gedekt is door een verzekering. En wat andere relevante kenmerken zijn. Zo kunnen consumenten kiezen voor een product dat bij hen persoonlijk past en is de kans aanzienlijk kleiner dat zij achteraf teleurgesteld raken.
 
Er zijn bindende afspraken gemaakt over het taalgebruik, de vormgeving en de inhoud van Verzekeringskaarten, die moeten bestaan uit feitelijke informatie over specifieke polissen. Een externe instantie doet de toetsing. Meer informatie is te vinden op deze website.