Klant aan het stuur

Het distributiemodel is hervormd voor complexe en impactvolle producten en polissen. De adviseur krijgt geen provisie meer van de verzekeraar, maar werkt in opdracht van de klant. Dat brengt de klant in een betere positie en maakt een eind aan provisie-gedreven verkoop.

Het provisieverbod, dat onder meer geldt voor hypotheken, pensioenen en levensverzekeringen, is in werking getreden op 1 januari 2013. Sindsdien betaalt de klant dus zelf zijn adviseur voor het advies. Ook betalingsbeschermers, individuele arbeidsongeschiktheids- en uitvaartverzekeringen vallen onder het verbod. Bij schadeverzekeringen moeten adviseurs op verzoek van de consument transparant zijn over de hoogte van de provisies die zij van verzekeraars ontvangen.
 
Het nieuwe distributiestelsel stelt het klantbelang centraal en gaat sturing van een advies tegen. Het heeft gezorgd voor een fikse omwenteling in een bedrijfstak die sinds 1954 de perceptie had dat advies gratis was, maar indirect de adviseur met provisie betaalde. Dat maakte dat niet het klantbelang, maar het eigen belang van de adviseur leidend kon zijn. Belangenverstrengeling, mis-selling en hoge provisies waren daarvan het gevolg. Het nieuwe toekomstbestendige distributiestelsel draagt bij aan een zuivere rolverdeling tussen de aanbieder en de adviseur en/of bemiddelaar, waarbij laatstgenoemde ook daadwerkelijk de verantwoordelijkheid draagt voor zijn eigen advies.

Een speciale pagina op de consumentenwebsite van het Verbond van Verzekeraars biedt toegankelijke informatie over dit onderwerp voor consumenten. In 2017 staat een evaluatie op stapel over de invoering van het provisieverbod.