Klantgerichte innovatie

De wereld verandert permanent. Consumenten ook: zij hebben andere wensen en behoeften, zijn mondiger en nemen soms beslissingen op andere gronden dan voorheen. Dat heeft vanzelfsprekend consequenties voor de sector. Speelt de sector voldoende in op de veranderde klantbehoefte en bijbehorende besluitvormingsprocessen? Zijn alle traditionele verzekeringsoplossingen nog wel houdbaar? Juist in een omgeving waarin nog veel meer gebeurt, zoals lage rentestanden en afnemende solidariteit?

Feit is dat bij alle veranderingen nieuwe risico’s opdoemen. Tegelijkertijd ontstaan in een nieuwe wereld ook nieuwe vormen van samenwerking. Nieuwe producten en concepten zijn regel, geen uitzondering. Bij het ontwikkelen van die nieuwe producten en diensten is het klantbelang leidend. Dat is ook geborgd via wettelijk verankerde eisen en processen. Maar los daarvan heeft de sector zich de afgelopen jaren verdiept in consumentengedrag om nog beter aan te sluiten bij de behoefte van de klant. Daarnaast liggen er prachtige kansen om in die nieuwe wereld onze klanten nog beter van dienst te zijn. Bijvoorbeeld door de moderne technologie en beschikbare data slim te benutten. Om daarmee risico’s beter te kunnen inschatten of oplossingen te bieden voor nieuwe risico’s.
 
Ook is er blijvende aandacht voor de afhandeling van klachten. Processen zijn in de voorbije jaren verbeterd en dat zal zich de komende jaren nog verder voortzetten. Daarbij gaat het er ook om dat signalen beter worden opgepakt, om te bewerkstelligen dat verzekeraars niet alleen in actie komen naar aanleiding van concrete klachten.
 
Een concreet voorbeeld van een echt nieuwe ontwikkeling is de digitale poliskluis, waaraan wordt gewerkt. Daarin zijn alle verzekeringen te raadplegen, zodat een klant eenvoudig kan zien of zijn of haar pakket goed aansluit op de eigen wensen en er geen sprake is van dubbele dekking.
 
Verzekeraars willen de komende jaren nóg beter aansluiten bij alle ingrijpende ontwikkelingen. Met de blik vooruit gericht inspelen op maatschappelijke trends. Zélf met vooruitstrevende oplossingen komen voor individuen en bedrijven. Samenwerken met bestaande en nieuwe partners om waarde te creëren voor onze klanten en voor de samenleving.