Autonome voertuigen

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

De komst van autonome voertuigen in het wegverkeer heeft uiteraard ook invloed op de verzekeringssector, zowel op de te verzekeren risico’s van de voertuigen als op de relatie met de klant. Er komen vragen over wie aansprakelijk is als een zelfsturende auto een ongeval veroorzaakt. Daarnaast genereren moderne auto's steeds meer data en dat roept de vraag op wie daar eigenlijk over mag of moet kunnen beschikken.

Achtergrond

Wat zijn autonome voertuigen?
In 1958 kwam de eerste auto met cruise control op de markt. Met behulp van cruise control bedient het voertuig zelfstandig het gaspedaal en hoeft de bestuurder dat niet te doen. Sinds eind jaren negentig komen er steeds meer voertuigen op de markt met steeds meer autonome functies, waarbij geen interventie van de bestuurder meer nodig is. De verwachting is dat uiteindelijk voertuigen over zoveel autonome functies beschikken dat ze (deels) zelfstandig kunnen rijden.

Verschillende 'niveaus van zelfstandigheid'

  • Level 0: Geen enkele rijhulp, wel mogelijke waarschuwingen (blind spot detection bijvoorbeeld, of Rear Cross Traffic Alert)
  • Level 1: De bestuurder moet te allen tijde de besturing in handen kunnen nemen. Het gaat hier om functies als Adaptieve Cruise Control (ACC), parkeerassistenten of Lane Keeping Assistance.
  • Level 2 (hands-off): Zowel acceleratie, sturen als remmen wordt door de auto gedaan. Desondanks moet de bestuurder de ogen open houden voor onverwachte gebeurtenissen en reageren zodra de software hem in de steek laat. Met een druk op de knop of simpelweg door zelf input te geven kan de controle over het voertuig weer aan de menselijke bestuurder overgedragen worden. Voorbeeld: Tesla'a Autopilot.
  • Level 3 (eyes-off): In bekende en niet-complexe omgevingen (een snelweg bijvoorbeeld) kan de bestuurder de aandacht veilig van zijn rijtaken naar iets anders verleggen. Echter, wanneer nodig moet hij de controle van het voertuig overpakken. Voorbeelden hiervan zijn er nog niet echt.
  • Level 4: de automatische piloot is in staat het voertuig in bijna elke mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer. Indien de omstandigheden het toelaten kan de chauffeur de autopilot inschakelen; hij hoeft vervolgens niet meer te letten op de besturing. Sterker nog: pedalen en een stuur lijken bij level 4 autonomie overbodig.
  • Level 5: de ultieme zelfrijdende auto. De enige input die nodig is, is het ingeven van de bestemming en het starten van bet systeem. De software doet verder alles en neemt alle beslissingen.

 

Voertuigdata

 

Voertuigen verzamelen vaak ongemerkt steeds meer data over het verkeer, het rijgedrag van de bestuurder en de prestaties van de auto zelf. Dat roept de vraag op van wie die informatie eigenlijk is: de fabrikant, de overheid of de bestuurder van de auto? Verzekeraars pleiten ervoor consumenten baas te laten zijn over hun eigen data. Ook doet het Verbond voorstellen om die data beschikbaar te maken voor nuttige toepassingen via een onafhankelijke, niet-commerciële instantie.

Alles over dit onderwerp is te vinden op de speciale themapagina Voertuigdata op deze website.

 

Directe Autoverzekering

 

Met een verschuiving van bezit naar gebruik, steeds autonomer rijdende voertuigen en de wens van de klant gekend te worden door de verzekeraar, is een verzekering gebaseerd op het aansprakelijkheidsrecht steeds minder logisch. Een directe autoverzekering sluit beter aan bij de wensen van de klant, zoals ook blijkt uit onderzoek dat (onder meer) het Verbond heeft gedaan. In sommige andere landen, zoals Zweden, bestaat zo'n verzekering al vele jaren, tot ieders tevredenheid.

Meer informatie over de directe autoverzekering verschijnt binnenkort op een speciale themapagina op deze website.

 

Cookies

{cookieText}