Skip to Content

De beste privacyverklaring

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Alle verzekeraars moeten hun klanten informeren hoe ze omgaan met privacygevoelige gegevens. Zo’n privacyverklaring op de website is dus een ‘moetje’, maar kan het allemaal niet wat leuker en moderner?

Dat is in een notendop de gedachte die beleidsadviseur Jos Schaffers sinds de invoering van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) in mei 2018 heeft beziggehouden. “De nieuwe privacywetgeving zorgt vaak voor lange lappen tekst. Welke gegevens bewaar je? Wat doen verzekeraars daarmee? Waarom verzamelen ze überhaupt die gegevens? Die lange en soms zelfs wat juridisch getinte teksten zijn niet altijd voor iedereen even duidelijk.”

Studenten

Schaffers besluit daarom de hulp van creatieve studenten in te roepen. Hij neemt contact op met de alliantie Legal Tech, waarin de studierichtingen HBO Rechten van de diverse Hogescholen in Nederland met elkaar samenwerken. “Een van onze belangrijkste uitdagingen is juist hoe we innovatie kunnen omarmen en een plaats kunnen geven in het curriculum”, aldus Shagoia Mafi, opleidingsmanager Master Legal Management aan de Hogeschool van Amsterdam.
Zij besluit al snel om de handschoen van Jos op te pakken. “Wij hebben binnen de Hogeschool van Amsterdam de opdracht geïntegreerd in een minor. Dan is het één van de opdrachten waar studenten aan moeten werken en waar ze ook studiepunten voor krijgen.”

Design thinking

De Amsterdamse Hogeschool werkt voor haar minors sowieso alleen met echte opdrachtgevers en dat werkt goed, benadrukt Mafi, die naast opleidingsmanager ook docent is voor de Minor Legal Consultancy & Analytics. “Een opdracht is dan niet fictief en als je het als student goed doet, laat je ook echt iets achter. Wij hebben tot nu toe tien externe opdrachtgevers gehad en volgens de studenten was de privacyverklaring voor verzekeraars een van de leukste opdrachten waar ze aan hebben gewerkt.”
In totaal zijn 25 studenten in acht groepen van start gegaan. Ze kregen eerst een kick off Design thinking, wat is dat?, van Legal Designer Lieke Beelen, een van de pioniers in Nederland op het terrein van Legal Design Thinking. Daarna hebben ze verschillende inhoudelijke colleges gehad, waaronder Verzekeringsrecht van de Universiteit van Amsterdam en Privacy-recht van Abraham Mouritz, zodat er ook iets meer op de inhoud werd ingezoomd. En uiteraard hebben de studenten veel getest, zowel bij verzekeraars als bij consumenten.

De winnaar is …
De jury, die bestond uit Jan Pino (Achmea), Jan Mülder (ARAG) en Miranda Top (Aegon), heeft de inzendingen beoordeeld op drie aspecten: visueel, inhoudelijk en originaliteit. “We waren het snel eens”, benadrukt Top. “De klant wordt in alle ontwerpen geprikkeld om te kijken waar die privacyverklaring eigenlijk over gaat. Beeld is effectiever en vooral toegankelijker dan een lap tekst. Team 8 maakte handig gebruik van beeld om duidelijk te maken welke gegevens een autoverzekeraar allemaal nodig heeft. Bovendien had dit team, dat als winnaar uit de bus kwam, een kei van een presentatie. De nummer 2, team 1, had gekozen voor een filmpje waarin de privacyverklaring van een reisverzekeraar beeldend tot uitdrukking kwam. De kreet Make your privacy a priority vond ik geweldig. En team 3 ten slotte, dat een eervolle vermelding kreeg, had in een mindmap zelfs oog voor datalekken.”

Jury

De 25 derdejaars studenten hebben onlangs hun eindproduct gepitcht voor een jury van verzekeraars, waarin ook Miranda Top zat. Zij is functionaris Gegevensbescherming/Data Protection Officer bij Aegon en erg onder de indruk van het werk van de studenten. “Zelfs zo dat het Customer Journey Team van Aegon nu aan het kijken is of een van de ideeën in de praktijk kan worden gebruikt. Wij werken intern met sprints en het zal nog wel even duren voordat duidelijk wordt of een van de voorstellen het ook echt haalt, maar ik ben er echt blij mee. Studenten benaderen de juridische materie op een andere, veel meer visuele manier en dat is eerlijk gezegd hard nodig. Sterker nog, dat is belangrijk voor de toekomst van onze juristen.”
Top is van mening dat de juristen bij verzekeraars het creatieve deel van hun werk verder moeten ontwikkelen. “Het traditionele juridische werk wordt straks door robots gedaan. Met een creatieve inslag onderscheidt de jurist zich straks nog van een robot. Het is echt een must om die omslag in de bedrijfstak te maken.”

Liever beeld dan tekst

De omslag in denken begint al op het HBO, vindt Mafi. Zij noemt de designopdracht van het Verbond daarom een mooi instrument. “Studenten staan er niet zo snel bij stil dat visueel denken en creatief bezig zijn ook mogelijk is als je rechten studeert. Het ontwerpen van een privacyverklaring is voor hen dan ook echt een eyeopener geweest. Ze leren op een andere manier denken, vanuit de klant in plaats vanuit een juridische oplossing. In onze minor leren we ze bovendien op een andere manier te werken. Je kunt soms beter beeld gebruiken in plaats van tekst als je ingewikkelde materie toegankelijk wilt uitleggen.”
“De studenten hebben aangetoond dat je met beeld veel duidelijker kunt maken wat je wel/niet met gegevens van klanten doet”, vult Top aan. Eenzelfde ontwikkeling is volgens haar bij cookies al wat langer gaande. “Wij staan met onze privacyverklaringen nog maar aan het begin.”

Herhaling in 2021?

Zowel opleidingsmanager Mafi als Top hopen dan ook op een herhaling in 2021. Mafi: “Wij doen graag, voor andere verzekeraars of het Verbond van Verzekeraars, dit jaar weer een nieuwe opdracht waar studenten hun tanden in kunnen zetten.”
“Er kan nog zoveel winst worden behaald”, besluit Top. “Kijk alleen eens naar de zorgplicht van een verzekeraar. Wij moeten onze klanten op zoveel zaken wijzen, met zoveel informatie dat ik nog zat voorbeelden kan verzinnen. Hoe sluit je een verzekering af? Of wat denk je van de medische verklaring? Laten we er, samen met studenten, Hogescholen, Legal Designers voor zorgen dat onze klanten straks ook echt weten waar wij het over hebben.”

Interesse? Neem contact op met Jos Schaffers!




Was dit nuttig?