Skip to Content

Directe Schadeafhandeling voor particuliere personenauto’s een feit

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

De Algemene Ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars heeft vandaag het plan voor de invoering van Directe Schadeafhandeling voor particulier verzekerde personenauto’s goedgekeurd. In juli 2021 starten verzekeraars met het afhandelen van de materiële schade aan personenauto’s van hun eigen WA-verzekerde klanten, waarbij de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig waarvan de bestuurder aansprakelijk is.

Deze vorm van schade wordt straks sneller en eenvoudiger afgehandeld, omdat consumenten per 1 juli 2021 schade niet meer hoeven te verhalen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij, maar deze direct bij de eigen verzekeraar kunnen melden. De schade wordt vervolgens door verzekeraars onderling verhaald. Algemeen directeur van het Verbond, Richard Weurding, is positief: “Wij zijn blij dat deze belangrijke stap naar de implementatie van Directe Schadeafhandeling is genomen. Deze nieuwe manier van werken is erop gericht om de consument nog beter en sneller van dienst te zijn. We verwachten dat schades sneller en efficiënter afgehandeld worden, verzekeraars zijn enthousiast omdat dit de klanttevredenheid en dus de consument ten goede komt.” 

Voordelen voor de consument

Het indienen van een claim kost de consument straks minder tijd, omdat niet meer uitgezocht hoeft te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is. Ook hoeft de consument niet zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij. Verzekeraars streven met de invoering van directe schadeafhandeling naar een hogere klanttevredenheid en een sneller afhandelingsproces. Daarnaast kunnen zij de klant laten profiteren van dienstverlening die er nu alleen voor eigen all risk verzekerden is. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld hun voertuig via het netwerk van de verzekeraar laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van een kwalitatief goed herstel. 

(tekst gaat verder onder deze afbeelding)

Steun ANWB

Bij schade meldt de consument zich nu al praktisch altijd bij zijn eigen, vertrouwde, verzekeraar. Dat geldt bijvoorbeeld voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook voor de all risk-dekking van de autoverzekering. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten ook WA-schades liever met de eigen verzekeraar afhandelen. Consumentenorganisatie ANWB ondersteunt het initiatief, de nieuwe afhandeling sluit volgens hen goed aan bij de verwachting van de consument om bij de eigen verzekeraar de schade te melden. De verzekeraar waar de consument bewust voor heeft gekozen, helpt de betrokken automobilist bij de schadeafwikkeling. Extra waarde wordt volgens de ANWB ook gecreëerd door het feit dat voor consumenten, die de voorkeur hebben voor de huidige route van het zelf aansprakelijk stellen van de tegenpartij, deze keuzemogelijkheid blijft bestaan.

Consumenten blijven de vrijheid behouden om de schade zelf bij de aansprakelijke verzekeraar te claimen. Daarbij kunnen ze zich, net als nu, laten bijstaan. Consumenten die een verzekering via een adviseur hebben afgesloten, kunnen net als nu terecht bij deze adviseur.

Goedkeuring ACM

De Autoriteit Consument en Markt juichte de invoering van directe schadeafhandeling eerder al toe. Dit was een belangrijke stap op weg naar directe schadeafhandeling.

Meer weten? Lees dan ook onze uitgebreide informatiepagina.

 


Was dit nuttig?