Navigeren door de crisis
Bereid je in de plenaire sessie voor op een meeslepende crisis onder de energieke leiding van keynote spreker, Marco Zannoni, directeur Nationale Crisisbeheersing bij de NCTV. Want Zannoni weet als geen ander hoe je helder en daadkrachtig communiceert in tijden van crisis. Of het nu gaat om stroomuitval, cyberaanvallen of geopolitieke dreigingen. Meer informatie over de bijdrage van Zannoni volgt na de zomer.
Na de gezamenlijke start kies je uit acht deelsessies met elk een eigen blik op communicatie. Laat je verrassen door nieuwe inzichten, slimme tools en inspirerende voorbeelden die je direct kunt toepassen in de praktijk.
Meld je vandaag nog aan! Aanmelden kan t/m dinsdag 11 november 12:00 uur.
Het programma staat open voor zowel leden van het Verbond, associate partners als voor andere geïnteresseerden.
De Communicatiemiddag richt zich op medewerkers binnen de organisatie die (in)direct betrokken zijn bij communicatie, beleidsontwikkeling of stakeholdermanagement. Denk aan (interne)(marketing) communicatieadviseurs, woordvoerders, webredacteuren, social media- en contentmanagers, event- of communicatiecoördinatoren, brandmanagers, merkstrategen, reputatie-adviseurs, campagneleiders etc.
Aanvang: 13:00 uur (inloop vanaf 12:00 uur met lunch)
Einde: 16:15 uur (met aansluitend netwerkborrel)
12:00 uur Inloop met lunch
13:00 uur Opening door Richard Weurding, Algemeen Directeur Verbond
13:15 uur Keynote door Marco Zannoni, Directeur NCTV
14:00 uur Pauze
14:20 uur Deelsessies ronde 1
15:05 uur Pauze
15:30 uur Deelsessies ronde 2
16:15 uur Afsluiting en netwerkborrel
Kies bij inschrijving twee van onderstaande deelsessies (één per ronde). Wij houden zoveel mogelijk rekening met jouw voorkeur. Per deelsessie is er steeds ruimte voor een maximum aantal deelnemers; de definitieve indeling hangt daarom af van het aantal aanmeldingen per sessie.
Tijdens deze sessie krijg je een uniek kijkje achter de schermen van het sociaal media beleid van de Politie bij crisissituaties. Cornelie Hogeveen (Senior Communicatieadviseur, Politie Nederland) laat zien hoe ze verschillende platformen inzetten om snel en op een betrouwbare manier te communiceren met het publiek.
Van het waarschuwen voor gevaar en het delen van actuele informatie tot het tegengaan van desinformatie: alles komt aan bod. Aan de hand van concrete voorbeelden krijg je inzicht in hun aanpak en afwegingen. Wat werkt wel en wat werkt niet in een crisissituatie.
Video is een effectief middel om snel en duidelijk informatie te delen, vertrouwen te herstellen en betrokkenen te informeren. Denise van Rossum (Verslaggever/videoredacteur) van Videonieuwsbericht brengt in deze sessie je kennis en vaardigheden om zelf een video te maken via je smartphone helemaal up-to-date!
Dat is niet door de kwaliteit die je levert. Jullie klantgerichtheid. Of jarenlange ervaring. Dat zegt namelijk iedereen. In deze sessie leer je van Willem Verdaasdonk (Eigenaar Taaluilen) hoe je van clichés naar overtuiging gaat. Hoe je de échte meerwaarde van jouw organisatie vindt. En hoe je een mission statement schrijft dat de ziel van je organisatie laat zien.
Zo’n statement is er namelijk voor iedereen, voor collega’s, klanten en omgeving. Het geeft houvast, juist in crisissituaties. En het geeft een antwoord op de vraag; wat zouden ze ECHT missen als jullie er niet zouden zijn?
‘Start voor de crisis begint’ laat zien hoe organisaties regie nemen vóórdat het misgaat. Vanuit UP geloven we dat elke crisis ook een kans is — mits je voorbereid bent. Maureen Veurman (UP Crisiscommunicatie & Media) laat je zien hoe je een stevig reputatiefundament bouwt, risico’s strategisch adresseert en leiderschap toont in je communicatie. Je leert denken in scenario’s, scherp te kiezen en rust te bewaren als het spannend wordt. Want wie wacht tot de crisis uitbreekt, is te laat. Met een sterke voorbereiding sta je krachtiger, communiceer je met lef en kom je sterker uit iedere situatie.
Let op: deze sessie wordt ook in ronde 2 gegeven.
AI succesvol inzetten vraagt meer dan een slimme tool: het vraagt om communicatie die verandert hoe mensen denken en doen. In deze sessie, onder leiding van Kim Pot (Marketingadviseur Business Communicatie) van Info Support, ontdek je hoe je als communicatieprofessional niet alleen de sleutel wordt tot duurzame AI-adoptie binnen je organisatie. Maar ook hoe je AI zélf effectief inzet, bijvoorbeeld bij snelle, slimme besluitvorming in crisissituaties.
Een crisis ontstaat zelden gepland en vaak onverwacht. Eén incident, Kamervraag, mediabericht of intern besluit kan in een oogwenk uitgroeien tot publieke of politieke onrust. Juist dan moet je snel schakelen, geloofwaardig blijven en richting geven aan het verhaal. En dit te midden van een complex krachtenveld waarin media, politiek en stakeholders elkaar versterken. In crisissituaties draait het niet alleen om de feiten maar om beeldvorming, framing en timing. Hoe voorkom je dat anderen het verhaal overnemen? Hoe blijf je consistent en overtuigend, juist als de druk toeneemt en belangen uiteenlopen?
In deze sessie, onder leiding van Bert Bakker (Managing Partner bij Meines Holla & Partners) gaan we onder andere in op:
Een interactieve sessie over scherpte, afstemming en vertrouwen op het moment dat het erop aankomt.
Wat als je CEO je sterkste communicatiemiddel is, maar niemand hem of haar ziet? In deze sessie laat Marlin Goethals, Managing Director van PR-bureau Marcommit zien hoe je leiders strategisch zichtbaar maakt, zonder borstklopperij, maar mét impact. Ze deelt haar ervaring met B2B-organisaties in finance en tech, waar executive profiling helpt om vertrouwen, autoriteit en media-aandacht op te bouwen.
Verwacht een eerlijk verhaal over wat werkt (en wat niet), inspirerende voorbeelden en concrete handvatten om direct mee aan de slag te gaan. Voor iedereen die wil dat het gezicht van de organisatie ook écht gezien wordt.
‘Start voor de crisis begint’ laat zien hoe organisaties regie nemen vóórdat het misgaat. Vanuit UP geloven we dat elke crisis ook een kans is — mits je voorbereid bent. Maureen Veurman (UP Crisiscommunicatie & Media) laat je zien hoe je een stevig reputatiefundament bouwt, risico’s strategisch adresseert en leiderschap toont in je communicatie. Je leert denken in scenario’s, scherp te kiezen en rust te bewaren als het spannend wordt. Want wie wacht tot de crisis uitbreekt, is te laat. Met een sterke voorbereiding sta je krachtiger, communiceer je met lef en kom je sterker uit iedere situatie.
Let op: deze sessie wordt ook in ronde 1 gegeven.
Voor medewerkers werkzaam bij een lid of bij een (associate) partner van het Verbond van Verzekeraars zijn aan deelname geen kosten verbonden. Deze bijeenkomst valt onder het lidmaatschap of partnershipbijdrage.
Weet je niet zeker over jouw organisatie lid is van het Verbond van Verzekeraars check dan de ledenlijst of het overzicht met (associate) partners.
Voor medewerkers die aangesloten zijn bij Adfiz en NVGA bedragen de deelnamekosten € 83,- (excl. BTW). Voor overige geïnteresseerden bedragen de kosten € 119,- (excl. BTW).
Annulering en no-show
Leden
Leden van het Verbond van Verzekeraars kunnen hun aanmelding annuleren tót 48 uur voor de bijeenkomst. Bij latere annulering of no-show wordt € 50,- (excl. BTW) administratie-/organisatiekosten in rekening gebracht. Deze kosten worden niet in rekening gebracht als je je door een collega laat vervangen.
Annuleringen en vervangingen dienen per e-mail te worden doorgegeven aan het organisatiebureau van de Insurance Academy.
Door inschrijving verklaart de deelnemer zich akkoord met bovengenoemde voorwaarden.
Betalende bezoekers
Annulering van de aanmelding is mogelijk tot 14 dagen na inschrijving. Bij latere annulering of no-show is het volledige deelnamegeld verschuldigd. Deze kosten worden niet in rekening gebracht als je je door een collega laat vervangen.
Annuleringen en vervangingen dienen per e-mail te worden doorgegeven aan het organisatiebureau van de Insurance Academy.
Door inschrijving verklaart de deelnemer zich akkoord met bovengenoemde voorwaarden.
De Communicatiemiddag vindt plaats op woensdag 12 november 2025 bij het Verbond van Verzekeraars.
Adres: Bordewijklaan 2 in Den Haag
Toegankelijkheid gebouw
Het Verbond streeft ernaar om iedereen zoveel mogelijk in de gelegenheid te stellen om onze bijeenkomsten bij te wonen. Laat het ons daarom weten als je specifieke wensen of behoeften hebt met betrekking tot de toegankelijkheid van ons gebouw. We kijken graag hoe we dit kunnen faciliteren.
Complianceregeling Mededinging
Deelnemers aan dit evenement vallen onder de Complianceregeling Mededinging van het Verbond en worden geacht zich te houden aan de geldende mededingingsregels en met de inhoud van de regeling bekend te zijn.
Privacyverklaring
De Insurance Academy is onderdeel van het Verbond van Verzekeraars. Op de verwerking van persoonsgegevens die aan de Insurance Academy worden verstrekt is daarom de privacyverklaring van het Verbond van Verzekeraars van toepassing. Artikel 5 van die verklaring handelt specifiek over gegevens die worden verstrekt in het kader van deelname aan een activiteit of bijeenkomst van het Verbond (de Insurance Academy).
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Daphne Janse. Aan haar kun je eventueel ook vooraf vragen sturen. Hiermee kan dan bij de voorbereiding zoveel mogelijk rekening worden gehouden.
Op de Communicatiemiddag 2025 zal er een sponsorplein staan. Heeft jouw organisatie hierin interesse, neem dan contact op met Sjoerd Brouwer.
De Communicatiemiddag 2025 wordt mede mogelijk gemaakt door: