diverse startdata in 2025 | duur: 1 dag per module
Speciaal voor directeuren, commissaris/toezichthouders, senior managers, specialisten/adviseurs in de verzekeringsbranche
Volgens artikel 3:8 en 3:9 van de Wet op het financieel toezicht moeten verzekeraars beschikken over geschikte en betrouwbare bestuurders, leden van een toezichthoudend orgaan en tweede echelon leidinggevenden. Als bestuurder, toezichthouder of managing director bij een verzekeringsinstelling ben je dus verantwoordelijk om je sectorkennis up-to-date te houden.
Dat kan met het PA-Programma van het Verbond van Verzekeraars en Nyenrode Business Universiteit. Door het volgen van vier modules, verspreid over twee jaar, ben je in staat de noodzakelijke kennis bij te houden. De combinatie van academische kennis én praktische toepasbaarheid zorgt voor een hoog leerrendement.
Ben je werkzaam als directeur, commissaris/toezichthouder of senior manager in de verzekeringssector? Of ben je actief als specialist of adviseur in de verzekeringsbranche? Met deze opleiding houd je je sectorkennis up-to-date.
Je kan kiezen uit verschillende dagen. Per dag is duidelijk aangegeven of de module voor executives of voor commissarissen is. Naast de klassikale dagen is de laatste programmadag van de modules steeds online.
- donderdag 27 november 2025 | 8.30 - 16.15 uur
- vrijdag 16 december 2025 (online) | 8.30 - 16.15 uur
De thema’s zijn per module geclusterd, waarbij we scherp hebben gelet op de verdieping en de afwisseling van leer- en werkvormen. Je volgt naar keuze de vier modules verspreid over twee jaar of je volgt een enkele module voor een snelle upgrade van jouw kennis. Per dag doe je één module. Voor bestuurders en toezichthouders is de inhoud van de modules grotendeels hetzelfde, allen de praktijkvoorbeelden verschillen.
Alle modules staan los van elkaar en zijn los van elkaar te volgen. Het is geen probleem om op een later moment in te stappen. Echter, iedere module wordt gedurende een half jaar aangeboden.
Dit onderdeel zoomt in op de impact van AI en datagebruik op het solidariteitsmodel van verzekeraars. Kunstmatige intelligentie en geavanceerde datamodellen kunnen door verzekeraars worden gebruikt om gedetailleerde, gepersonaliseerde risicoprofielen op te stellen. Dit kan leiden tot meer gedifferentieerde premies en individuele risicobeoordelingen, wat de solidariteit onder druk zet. Lage-risicogroepen dragen dan minder bij aan de kosten van hogere-risicogroepen.
In deze bijdrage komen zowel de technologische voordelen aan bod zoals nauwkeurigere risicobeoordeling en kostenreductie, maar ook de ethische en maatschappelijke uitdagingen, waaronder uitsluiting van kwetsbare groepen en mogelijke inbreuken op privacy worden besproken. Ook gaan we in op de balans tussen innovatie en behoud van toegankelijke, eerlijke verzekeringsmodellen.
Technologie en data zijn krachtige middelen, maar het ethisch gebruik ervan is cruciaal voor het behouden van vertrouwen en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het is van groot belang om ethische principes in elke laag van de organisatie, van strategie tot dagelijkse besluitvorming te verankeren. In een datagedreven omgeving moeten medewerkers duidelijke richtlijnen hebben voor het verzamelen, gebruiken en analyseren van data, waarbij privacy, transparantie en gelijkheid worden gewaarborgd. Om dit te bewerkstellingen is een sterke ethische cultuur vereist waarin medewerkers continu worden uitgedaagd om de impact van hun datagedreven beslissingen te evalueren. Uitdaging is om AI-systemen en algoritmes (‘weapons of math destruction’) te ontwikkelen die zowel efficiënt als eerlijk zijn en vrij van vooroordelen. Ethisch leiderschap is essentieel om technologische vooruitgang in lijn te houden met de waarden en het morele kompas van de organisatie.
In deze bijdrage wordt de nadruk gelegd op de strategische waarde van klantbeleving voor organisaties. Vertrekpunt is de verschuiving van productgericht naar klantgericht denken, waarbij de ervaring van de klant van essentieel belang is voor succes en klantloyaliteit. Aspecten die hierbij een belangrijke rol spelen zijn emotionele betrokkenheid, consistentie in de klantreis en het begrijpen van de diepere behoeften en verwachtingen van de verzekerde. Aan de hand van voorbeelden en een game die deelnemers zullen spelen, laat zij zien hoe bedrijven door middel van klantgerichte processen en cultuurtransformatie hun CX (customer experience) kunnen verbeteren. Technologie, zoals AI en data-analyse, zijn weliswaar waardevol, maar de menselijke factor blijft cruciaal om een écht impactvolle en memorabele klantbelevingen te maken.
Volgens artikel 3:8 Wft van het Burgerlijk Wetboek moeten verzekeraars beschikken over geschikte en betrouwbare bestuurders, leden van een toezichthoudend orgaan en tweede echelon leidinggevenden. Zij spelen een belangrijke rol bij het vertrouwen van de consument in de sector en zijn in staat dit vertrouwen te vergroten. Daarom toetst De Nederlandsche Bank deze bestuurders en toezichthouders op geschiktheid en/of betrouwbaarheid volgens de ‘Beleidsregel Geschiktheid 2012’ van de DNB en de AFM. Er wordt gekeken of een kandidaat beschikt over voldoende relevante kennis, vaardigheden en professioneel gedrag om de functie te vervullen. De volgende onderwerpen komen daarbij aan bod:
Het is dus belangrijk dat verzekeraars waarborgen dat bestuurders, commissarissen en tweede echelon leidinggevenden geschikt blijven voor de functie die zij vervullen. Het Verbond van Verzekeraars heeft in de Gedragscode Verzekeraars het belang hiervan onderstreept (Gedragsregel 18). Om de bestuurders en interne toezichthouders van onze leden hierin te ondersteunen heeft het Verbond samen met Nyenrode het permanent actueel programma ‘PA-Programma voor executives en commissarissen’ ontwikkeld.
Wil je meer informatie over het programma of wil je je inschrijven? Kijk dan hier. Je wordt doorgeleid naar de website van onze opleidingspartner Nyenrode.