Samen werken aan toegang tot het recht
Het hele programma staat open voor zowel leden en (associate) partners van het Verbond van Verzekeraars als voor andere geïnteresseerden.
Toegang tot het recht is geen vanzelfsprekendheid. Voor veel mensen is het vinden van passende juridische hulp nog altijd een uitdaging. Tijdens de Rechtsbijstandsmiddag 2025 op donderdag 20 november a.s. staan we stil bij de vraag: Hoe zorgen we ervoor dat iedereen écht toegang heeft tot het recht?
Onder het thema “Samen recht doen” brengen we professionals uit beleid, praktijk en uitvoering samen om te werken aan een rechtsbijstandsstelsel dat toegankelijk, begrijpelijk en effectief is – voor iedereen. We delen ervaringen, verkennen vernieuwende aanpakken en gaan in gesprek over wat nodig is om drempels te verlagen en rechtvaardigheid dichterbij te brengen.
Deze middag biedt ruimte voor reflectie én actie, met drie inspirerende plenaire sessies die elk vanuit een ander perspectief ingaan op de toekomst van rechtshulpverlening.
Meld je aan en denk mee over hoe we samen kunnen zorgen dat het recht niet alleen bestaat, maar ook bereikbaar is en blijft.
Het hele programma staat open voor zowel leden en (associate) partners van het Verbond van Verzekeraars als voor andere geïnteresseerden. Hierbij valt te denken aan leden van rechtsbijstandsverzekeraars en -uitvoerders, advocaten, medewerkers van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, Juridisch Loket, Raad voor Rechtsbijstand en Divosa.
Christiaan Stokkermans, hoogleraar Ondernemingsrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, deelt zijn visie op de essentiële elementen waar goede rechtshulp uit zou moeten bestaan. Prof. Stokkermans voerde in opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid onderzoek uit naar alternatieve bedrijfsstructuren voor advocaten in Nederland. Uit dit onderzoek bleek dat het toestaan van nieuwe bedrijfsmodellen in de advocatuur niet alleen kansen kan bieden voor rechtzoekenden, maar ook voor advocaten zelf.
Tijdens zijn presentatie gaat hij dieper in op de relatie tussen het vrije keuzerecht en alternatieve bedrijfsvormen - en hoe die samen kunnen bijdragen aan betere toegang tot het recht.
Mediation krijgt een steeds prominentere plek in de rechtshulpverlening.
In deze sessie verkent de branche samen met Judith Simon-Emaus, directeur-bestuurder MFN, hoe mediation kan bijdragen aan snellere, menselijkere en effectievere conflictoplossing – en daarmee aan betere toegang tot het recht.
Wat vraagt dit van professionals, beleidsmakers en het stelsel als geheel? Met scherpe inzichten, praktijkervaringen en ruimte voor dialoog biedt deze sessie een frisse blik op de toekomst van mediation.
Laat je inspireren door de kracht van de dialoog – en ontdek hoe mediation het verschil kan maken.
De Regelrechter is het eerste initiatief dat voortkomt uit de Experimentenwet. Het doel van dit experiment is om in de praktijk te onderzoeken hoe de procesvoering bij de kantonrechter kan worden verbeterd – met oog voor de behoefte van rechtzoekenden aan meer eenvoud, snelheid en effectiviteit in geschilbeslechting, en aan de-escalatie van conflicten.
Sinds 1 maart 2025 kan men bij de rechtbanken van Den Haag, Rotterdam, Overijssel en Zeeland-West-Brabant de Regelrechter om hulp vragen. De procedure kan eenvoudig worden gestart via een formulier en kent altijd een mondelinge behandeling. Het experiment geldt voor bepaalde arbeidszaken en geldvorderingen van natuurlijke personen tot € 5.000.
Tijdens deze sessie lichten Ingrid Dam (rechter), Machteld van Nooijen (juridisch adviseur, rechtbank Den Haag) en Jan van Breda (projectleider, Raad voor de rechtspraak) deze experimentele procedure verder toe en beantwoorden zij vragen uit de zaal.
Start: 13:30 uur (inloop vanaf 13:00 uur met koffie/thee)
Einde: 16:45 uur (met aansluitend netwerkborrel)
13:00 uur Inloop met koffie/thee
13:30 uur Opening door Mieke Berkhout
13:50 uur Plenaire sessie 1 – De essentiële elementen van goede Rechtshulp
14:35 uur Pauze
14:55 uur Plenaire sessie 2 – Samenwerken in oplossingen: De kracht van de dialoog in conflictoplossing
15:55 uur Plenaire sessie 3 – “Experiment regelrechter”
16:30 uur Afsluiting & borrel
Voor medewerkers werkzaam bij een lid of bij een (associate) partner van het Verbond van Verzekeraars zijn aan deelname geen kosten verbonden.
Dit event valt onder het lidmaatschap of partnershipbijdrage. Weet je niet zeker over jouw organisatie lid is van het Verbond van Verzekeraars check dan de ledenlijst of het overzicht met (associate) partners.
Voor medewerkers die aangesloten zijn bij Adfiz en NVGA bedragen de deelnamekosten € 83,00 (excl. btw).
Voor overige geïnteresseerden bedragen de kosten € 119,00 (excl. btw).
Leden
Leden van het Verbond van Verzekeraars kunnen hun aanmelding annuleren tót 48 uur voor de bijeenkomst. Bij latere annulering of no-show wordt € 50,- (excl. btw) administratie-/organisatiekosten in rekening gebracht. Deze kosten worden niet in rekening gebracht als je je door een collega laat vervangen.
Als je je laat vervangen door een collega dan dient dit per e-mail te worden doorgegeven aan het organisatiebureau van de Insurance Academy zodat je geen factuur ontvangt.
Door inschrijving verklaart de deelnemer zich akkoord met bovengenoemde voorwaarden.
Betalende bezoekers
Annulering van de aanmelding is mogelijk tot 14 dagen na inschrijving. Bij latere annulering of no-show is het volledige deelnamegeld verschuldigd. Deze kosten worden niet in rekening gebracht als je je door een collega laat vervangen.
Als je je laat vervangen door een collega dan dient dit per e-mail te worden doorgegeven aan het organisatiebureau van de Insurance Academy zodat we de factuur voor deelname op de juiste naam kunnen zetten.
Door inschrijving verklaart de deelnemer zich akkoord met bovengenoemde voorwaarden.
De Rechtsbijstandsmiddag vindt plaats op donderdag 20 november 2025 bij het Verbond van Verzekeraars.
Adres: Bordewijklaan 2 in Den Haag
Toegankelijkheid gebouw
Het Verbond streeft ernaar om iedereen zoveel mogelijk in de gelegenheid te stellen om onze bijeenkomsten bij te wonen. Laat het ons daarom weten als je specifieke wensen of behoeften hebt met betrekking tot de toegankelijkheid van ons gebouw. We kijken graag hoe we dit kunnen faciliteren.
Na afloop van deze bijeenkomst:
Deze bijeenkomst draagt bij aan het actueel houden van relevante kennis en kunde over dit thema. Dit certificaat kan onderdeel zijn van eigen maatschappijprogramma’s op het gebied van Permanent Actueel (PA).
Met het bewijs van deelname (PA-certificaat) kun je op de website van het NIVRE (onder Permanente Educatie) zien of aan deze bijeenkomst PE-punten zijn toegekend.
Deelnemers aan dit evenement vallen onder de Complianceregeling Mededinging van het Verbond en worden geacht zich te houden aan de geldende mededingingsregels en met de inhoud van de regeling bekend te zijn.
De Insurance Academy is onderdeel van het Verbond van Verzekeraars. Op de verwerking van persoonsgegevens die aan de Insurance Academy worden verstrekt is daarom de privacyverklaring van het Verbond van Verzekeraars van toepassing. Artikel 5 van die verklaring handelt specifiek over gegevens die worden verstrekt in het kader van deelname aan een activiteit of bijeenkomst van het Verbond (de Insurance Academy).
Voor nadere informatie of met vragen kun je contact opnemen met Daphne Janse. Aan haar kun je eventueel ook vooraf vragen sturen. Dan kan hiermee bij de voorbereiding zoveel mogelijk rekening worden gehouden.