Hoe verzekeraars hun datastromen kunnen optimaliseren in een complexe distributieketen
15.00 - 16.00 uur
Dit webinar staat open voor zowel leden van het Verbond van Verzekeraars, (associate) partners als voor andere geïnteresseerden.
Een goede inrichting van datastromen begint al bij de productontwikkeling. Verzekeraars moeten vooraf scherp definiëren welke data zij nodig hebben en hoe deze aansluiten op interne systemen en analyses. Omdat verzekeraars verzekeringsproducten veelal via meerdere distributiekanalen — intermediairs, volmachten en/of direct — aanbieden, is het cruciaal dat de datastroom van begin tot eind klopt.
Tijdens dit webinar op 27 november licht consultancybureau Equitem toe hoe verzekeraars meer grip kunnen krijgen op hun dataketen — van productdefinitie tot rapportage — en hoe zij de samenwerking met softwareleveranciers en gevolmachtigden kunnen versterken. Want volgens Alex de Ruiter, is een solide datastructuur niet alleen een technische voorwaarde, “het is een strategische randvoorwaarde voor innovatie, compliance en klantgerichtheid,“ zo benadrukt hij. “Wie bij productontwikkeling al nadenkt over de benodigde datastromen, voorkomt later veel inefficiëntie, dubbele registraties en complianceproblemen. Uiteindelijk draait het om één waarheid in data — die de hele keten ondersteunt,” stelt De Ruiter.
Toch ligt de uitdaging volgens collega Jeroen Stahlberg niet alleen bij het goed verzamelen van data. “Het gaat ook om het goed verbinden van die data tussen verzekeraar, gevolmachtigde en softwareleverancier. Alleen met heldere afspraken en gestandaardiseerde processen kunnen we data echt laten werken voor risicobeoordeling, pricing en productbeheer en voor een efficiënt proces voor productinrichting binnen de volmachtketen.”
Tijdens het webinar staan De Ruiter en Stahlberg stil bij:
Daarnaast vertelt Hidde Vermaas, Manager Product Management & Risk van Nationale Nederlanden hoe ze bij Nationale-Nederlanden hun dataketen hebben ingericht. Ook andere concrete voorbeelden en vraagstukken uit de dagelijks praktijk komen aan bod.
Meld je aan!
En leer hoe je data als fundament inzet voor productinnovatie, toezichtsnaleving en efficiënte ketensamenwerking. Meld je vandaag nog aan. Aanmelden kan t/m vrijdag 5 december 12.00 uur.
Dit webinar staat open voor zowel leden van het Verbond van Verzekeraars als voor andere geïnteresseerden.
Deelname is vooral interessant voor product- en datamanagers, managers volmacht, data-analisten, IT-managers en specialisten, product owners, business analisten en compliance officers.
Barbara van der Rest, woordvoerder Verbond van Verzekeraars | host
Alex de Ruiter, managing partner Equitem
Jeroen Stahlberg, managing partner Equitem Insurance Consultancy
Hidde Vermaas, manager Product management & Risk Nationale-Nederlanden
Sjoerd Brouwer, accountmanager Verbond van Verzekeraars | moderator
Aanvang: 15.00 uur
Duur: ca. 1 uur
• Opening door Barbara van de Rest
• Bijdrage door Alex de Ruiter, Jeroen Stahlberg en Hidde Vermaas
• Discussie en vragen / Q&A-sessie
• Afsluiting
Voor medewerkers werkzaam bij een lid of bij een (associate) partner van het Verbond van Verzekeraars zijn aan deelname geen kosten verbonden. Deze bijeenkomst valt onder het lidmaatschap of partnershipbijdrage. Weet je niet zeker over jouw organisatie lid is van het Verbond van Verzekeraars check dan de ledenlijst of het overzicht met (associate) partners.
Voor medewerkers die aangesloten zijn bij Adfiz en NVGA bedragen de deelnamekosten € 63,00 (excl. BTW).
Voor overige geïnteresseerden bedragen de kosten € 90,00 (excl. BTW).
De registratie voor dit webinar verloopt via de aanmeldknop op deze pagina. Je hoeft je niet op een andere plek aan te melden. De deelnamelink ontvang je ruim van tevoren per e-mail.
Kun je op het moment van het webinar niet kijken? Geen probleem! Het webinar is ook terug te kijken op een moment dat het jou wél uitkomt, alleen is er dan geen live interactie meer mogelijk. Ook daarvoor moet je je wel hebben aangemeld.
Complianceregeling Mededinging
Deelnemers aan dit evenement vallen onder de Complianceregeling Mededinging van het Verbond en worden geacht zich te houden aan de geldende mededingingsregels en met de inhoud van de regeling bekend te zijn.
Privacyverklaring
De Insurance Academy is onderdeel van het Verbond van Verzekeraars. Op de verwerking van persoonsgegevens die aan de Insurance Academy worden verstrekt is daarom de privacyverklaring van het Verbond van Verzekeraars van toepassing. Artikel 5 van die verklaring handelt specifiek over gegevens die worden verstrekt in het kader van deelname aan een activiteit of bijeenkomst van het Verbond (de Insurance Academy).
Na dit webinar weet je…
- hoe je datakwaliteit bewaakt om productontwikkeling en risicobeheersing te versterken;
- waarom kanaaluniformiteit cruciaal is voor efficiëntie en risicobeperking;
- hoe gestructureerd productbeheer bijdraagt aan toekomstbestendige producten;
- hoe duidelijke specificaties met leveranciers zorgen voor soepele systeeminrichting en data-uitwisseling.
Dit webinar draagt bij aan het actueel houden van relevante kennis en kunde over dit thema. Dit certificaat kan onderdeel zijn van eigen maatschappijprogramma’s op het gebied van Permanent Actueel (PA).
PE-punten
Met het bewijs van deelname (PA-certificaat) kun je op de website van het NIVRE (onder Permanente Educatie) zien of aan deze bijeenkomst PE-punten zijn toegekend.
Voor nadere informatie of met vragen kun je contact opnemen met Barbara van der Rest. Aan haar kun je eventueel ook vooraf vragen sturen. Dan kan hiermee bij de voorbereiding zoveel mogelijk rekening worden gehouden.
De wereld om ons heen verandert en de financiële sector verandert mee. Het Verbond van Verzekeraars beweegt naar een open platform. Om daaraan invulling te geven werkt het Verbond samen met verschillende partijen, op diverse terreinen. Met het aangaan van partnerships creëert het Verbond een branche-overstijgend, open platform met het delen van kennis als doel. Dit komt ten goede aan leden, partners en het Verbond. Door co-creatie ontstaan zo nieuwe initiatieven die de keten als geheel versterken.
Equitem is één van onze partners.