Stap uit de context van je dagelijkse werk en kruip in de huid van de klant. Dat is wat young professionals van verzekeraars doen tijdens het JIP. Een intensieve én onvergetelijke driedaagse hackathon waarin de deelnemers in multidisciplinaire teams leren innoveren door te doen. In 2024 was het thema Prove it! Benieuwd naar het thema van 2025? Binnenkort maken we het bekend...
Maatschappij met een missie
Doen. Daar draait het op 5,6 en 7 november 2025 dus om. In 6 teams pakken de deelnemers uitdagingen beet die verzekeraars en hun klanten vandaag de dag bezighouden. Drie dagen lang vormt ieder team een verzekeringsmaatschappij met een missie: binnen 72 uur een innovatief prototype met impact presenteren. Dat vergt focus, creativiteit en samenwerken. En dat zorgt voor vindingrijkheid, adrenaline én een flinke dosis energie! Elk teamlid brengt zijn eigen kennis en ervaring mee, ondersteund door experts uit de verzekeringssector en begeleid door experiment designers van innovatiebureau Makerlab.
Leerdoel
De problemen van vandaag uitwerken tot concrete oplossingen van morgen. Nieuwe technologie ontdekken. Klantgedrag onderzoeken. Daar is op gewone werkdagen niet altijd tijd voor. Ook heeft niet iedereen een baan met direct klantcontact. Of ideeën blijven ideeën omdat het in de organisatie ontbreekt aan innovatiekracht. Tijdens het JIP krijgen young professionals echt de tijd om het innovatieproces te doorlopen. Van probleemherkenning, ideegeneratie, valideren van de oplossing met een prototype tot pitchen. Daarnaast is AI in ons dagelijks leven, maar ook in productontwikkeling, al bijna niet meer weg te denken. Daarom heeft het JIP dit jaar een sterke focus op deze technologie, en biedt het de kans te experimenteren met AI-gedreven innovatie. Zowel in het proces, als in de uitkomsten van de hackathon.
Na afloop hebben young professionals…
- innovatie en AI-skills opgedaan die direct toepasbaar zijn in de praktijk;
- door inzet van AI concrete oplossingen gevonden voor echte uitdagingen van verzekeraars en hun klanten;
- een vernieuwde blik op de toekomst van verzekeren;
- kennis over, en een groter netwerk binnen de sector door intensieve maatschappij-overstijgende samenwerking.
Voor wie
Het JIP is er voor young professionals die werken bij leden van het Verbond. Ze hebben maximaal 5 jaar ervaring in de verzekeringssector en zijn niet ouder dan 35. Er is plek voor doeners én denkers. Introverten én extraverten. Alfa én bèta. En ga zo maar door, want juist dan kunnen teamleden elkaar aanvullen.
Let op: de selectie en het inschrijven van deelnemers verloopt via de HR-afdeling of een directielid. Meer informatie hierover is te vinden onder het kopje 'Inschrijven'.
Thema en challenges
Prove it! In 2024 gingen jonge talenten van verzekeraars de uitdaging aan om hun ideeën niet alleen te bedenken, maar ook te bewijzen. Binnen drie dagen, in teams, met actuele vraagstukken uit de sector.
Nieuwsgierig naar de thema’s van 2025?
Die houden we nog heel even geheim... maar niet lang meer! Binnenkort onthullen we waar de volgende lichting JIP-deelnemers hun tanden in gaat zetten.
Terug naar 2024 – dit waren de thema’s:
Thema 1: Versterken van veiligheid
Hoe kan je als verzekeringssector bijdragen aan het versterken van veiligheid? Welke rol hebben we als sector? Denk bijvoorbeeld aan de verkeersveiligheid. Kunnen we het dragen van een helm op de fiets normaliseren?
Thema 2: Inclusie in verzekeringsland
Er komt steeds meer aandacht voor diversiteit en inclusie. Ook in de verzekeringssector. Hoe kunnen we als verzekeraars inclusiever handelen bij het werven van nieuwe collega’s? Of hoe kunnen we de communicatie van verzekeraars testen en aanpassen naar een meer inclusieve vorm?
Thema 3: Closing the information gap
Door digitalisering beschikken we over meer en meer informatie en data. Maar ga je daar efficient mee om? In je vrije tijd of in je werk? Hoe zie je noodzakelijke informatie op het juiste moment?
Data en programma
Het JIP bestaat uit een introductieochtend op 31 oktober, en de hackathon op 5, 6 en 7 november bij het Verbond van Verzekeraars in Den Haag. Full focus in Den Haag: drie dagen lang dompel je je onder in creatieve sprints en innovatieve oplossingen, samen met andere jonge professionals uit de sector. Meer informatie over het programma volgt zo snel mogelijk.
Overnachten in Den Haag
Wil de kandidaat overnachten in de buurt van het Verbond? Dat kan. Meer informatie en suggesties voor overnachting(en) ontvangt de kandidaat na de bevestiging van deelname.
Organisatie
Martijn van de Swaluw | Martijn is CRM Manager bij het Verbond en houdt zich bezig met het beheer, de optimalisatie en de ondersteuning van het CRM-systeem binnen de organisatie. Daarnaast richt Martijn zich ook op (e-mail)marketing en dashboarding. “Het is heel leuk en uitdagend om eens niet aan de technische kant te zitten, maar om de JIP-deelnemers echt impact te kunnen laten maken. Daar kijk ik erg naar uit!”
Roy van Cooten | Roy is adviseur Europese en Internationale Zaken bij het Verbond en houdt zich bezig met duurzame financiering, mobiliteit en klimaat. En is hij niet in Den Haag? Dan vind je hem in Brussel. "JIP is totaal iets anders dan mijn normale werk, maar dat is juist het leuke. Met veel plezier werk ik samen met Nico en Makerlab aan een onvergetelijke JIP-ervaring waarin de deelnemers aan de slag gaan met bestaande verzekeringsissues. En door innovatie toe te passen tot concrete oplossingen komen."
Roderick Martens | Roderick is oprichter en partner van Makerlab, onderdeel van Makerstreet, een netwerk van creatieve bureau’s die organisaties helpen toekomstbestendig te worden en te blijven. “We werken al jaren samen met het Verbond en ontwerpen steeds weer samen een uniek programma waar de kennis van de sector samengebracht wordt met onze innovatiekracht. Dat leidt tot creativiteit en innovatiekracht bij de deelnemers en radicale nieuwe oplossingen die de wereld weer een stukje beter en veiliger maken”.
Kosten en voorwaarden
Kosten
De kosten voor deelname aan het Jongeren Innovatie Programma bedragen 3.250 euro (vrij van btw) per deelnemer. Eventuele overnachtingskosten zijn voor eigen rekening.
Voorwaarden
- Op deze training zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing. Door inschrijving verklaar je je akkoord met deze voorwaarden van Dienstverlening Verbond BV;
- Vanaf inschrijving geldt een bedenktermijn van 14 dagen.
Inschrijven
Wil jij er in 2025 bij zijn? Goed nieuws: de inschrijvingen gaan binnenkort open!
Aan deze innovatietraining kunnen 30 young professionals meedoen. Om een goede mix van deelnemers te creëren, kan elke organisatie maximaal 2 deelnemers aandragen. De deelnemers schrijven zichzelf dus niet in. Dat verloopt via de HR-afdeling of directie.
Let op: een kandidaat aandragen betekent niet automatisch dat diegene definitief is ingeschreven. De organisatie heeft het eindbesluit welke kandidaten deel mogen nemen.
Overige informatie
- Er worden geen eisen gesteld aan een vooropleiding;
- Het programma kent het niveau van een training;
- Eventueel studiemateriaal wordt per e-mail toegestuurd;
- Deze training kent géén examen, maar wel een afsluitende pitch;
- Na afloop ontvang je een certificaat van deelname;
- De training start bij minimaal 20 deelnemers. 30 dagen voor aanvang van de kick-off wordt de stand van zaken opgemaakt.
Compliance en privacy
Complianceregeling Mededinging
Deelnemers aan dit evenement vallen onder de Complianceregeling Mededinging van het Verbond en worden geacht zich te houden aan de geldende mededingingsregels en met de inhoud van de regeling bekend te zijn.
Privacyverklaring
De Insurance Academy is onderdeel van het Verbond van Verzekeraars. Op de verwerking van persoonsgegevens die aan de Insurance Academy worden verstrekt is daarom de privacyverklaring van het Verbond van Verzekeraars van toepassing. Artikel 5 van die verklaring handelt specifiek over gegevens die worden verstrekt in het kader van deelname aan een activiteit of bijeenkomst van het Verbond (de Insurance Academy).