Skip to Content
JIP 2021 3 6306
Introductieochtend en 3 hele dagen
Den Haag
Opleiding

Young professionals die werken bij leden van het Verbond, met maximaal 5 jaar ervaring in de verzekeringssector en niet ouder dan 35 jaar.

Prijs voor leden:
3.250 (excl. 0% btw)

Stap uit de context van je dagelijkse werk en kruip in de huid van de klant. Dat is wat young professionals van verzekeraars doen tijdens het JIP. Een intensieve én onvergetelijke driedaagse hackathon waarin de deelnemers in multidisciplinaire teams leren innoveren door te doen.

De thema’s voor 2025 zijn bekend! Dit jaar gaan we aan de slag met begrijpelijke communicatie, digitale inclusie en preventie en bewustwording van risico’s.

Maatschappij met een missie

Doen. Daar draait het op 5,6 en 7 november 2025 dus om. In 6 teams pakken de deelnemers uitdagingen beet die verzekeraars en hun klanten vandaag de dag bezighouden. Drie dagen lang vormt ieder team een verzekeringsmaatschappij met een missie: binnen 72 uur een innovatief prototype met impact presenteren. Dat vergt focus, creativiteit en samenwerken. En dat zorgt voor vindingrijkheid, adrenaline én een flinke dosis energie! Elk teamlid brengt zijn eigen kennis en ervaring mee, ondersteund door experts uit de verzekeringssector en begeleid door experiment designers van innovatiebureau Makerlab.

Leerdoel

De problemen van vandaag uitwerken tot concrete oplossingen van morgen. Nieuwe technologie ontdekken. Klantgedrag onderzoeken. Daar is op gewone werkdagen niet altijd tijd voor. Ook heeft niet iedereen een baan met direct klantcontact. Of ideeën blijven ideeën omdat het in de organisatie ontbreekt aan innovatiekracht. Tijdens het JIP krijgen young professionals echt de tijd om het innovatieproces te doorlopen. Van probleemherkenning, ideegeneratie, valideren van de oplossing met een prototype tot pitchen. Daarnaast is AI in ons dagelijks leven, maar ook in productontwikkeling, al bijna niet meer weg te denken. Daarom heeft het JIP dit jaar een sterke focus op deze technologie, en biedt het de kans te experimenteren met AI-gedreven innovatie. Zowel in het proces, als in de uitkomsten van de hackathon.

Dit levert het je op

Na afloop hebben young professionals…

  • innovatie- en AI-skills opgedaan die direct toepasbaar zijn in de praktijk;
  • door inzet van AI concrete oplossingen gevonden voor echte uitdagingen van verzekeraars en hun klanten;
  • een vernieuwde blik op de toekomst van verzekeren;
  • kennis over, en een groter netwerk binnen de sector door intensieve maatschappij-overstijgende samenwerking.
Je kunt deze video alleen afspelen als je onze marketingcookies accepteert.
Dat is niet onze keuze, maar het gevolg van wetgeving. Wij gaan uiteraard netjes met je gegevens om.

Voor wie

Het JIP is er voor young professionals die werken bij leden van het Verbond. Ze hebben maximaal 5 jaar ervaring in de verzekeringssector en zijn niet ouder dan 35. Er is plek voor doeners én denkers. Introverten én extraverten. Alfa én bèta. En ga zo maar door, want juist dan kunnen teamleden elkaar aanvullen.

Let op: de selectie en het inschrijven van deelnemers verloopt via de HR-afdeling of een directielid. Meer informatie hierover is te vinden onder het kopje 'Inschrijven'.

Thema en challenges

JIP 2025

In 2024 gingen jonge talenten van verzekeraars de uitdaging aan om hun ideeën niet alleen te bedenken, maar ook te bewijzen. Onder het motto Prove it! werkten ze in teams aan actuele vraagstukken uit de sector – binnen drie dagen, met volle energie.

In 2025 gaan we nog een stap verder. We dagen de volgende lichting deelnemers uit om verzekeren begrijpelijker, inclusiever én toekomstbestendiger te maken. Hoe zorgen we ervoor dat klanten echt snappen waar ze voor kiezen? Dat niemand digitaal buitenspel staat? En dat we risico’s tijdig herkennen én voorkomen – met hulp van slimme technologie zoals AI?

De drie inhoudelijke thema’s van JIP 2025:

1. Begrijpelijke communicatie - Heldere informatie die écht aankomt

Klanten begrijpen pas echt wat ze nodig hebben en waar ze voor kiezen als verzekeraars op een toegankelijke, duidelijke manier communiceren. Hoe combineer je begrijpelijkheid met juridische nauwkeurigheid? Hoe neem je jongeren mee in hun keuzes op belangrijke momenten in hun leven? In dit thema gaan we aan de slag met het verbeteren van de communicatie, zodat die niet alleen correct, maar vooral ook betekenisvol en bruikbaar is voor alle doelgroepen.

2. Digitale inclusie - Iedereen zelfstandig en met vertrouwen digitaal verzekerd

Niet iedereen navigeert even makkelijk door digitale systemen. Toch is het voor moderne verzekeraars cruciaal om ook klanten met beperkte digitale vaardigheden goed te bedienen. Dit thema richt zich op de vraag hoe je als organisatie inclusief kunt ontwerpen en communiceren, zodat álle klanten hun weg weten te vinden in een steeds digitaler verzekeringslandschap.

3. Preventie en bewustwording van risico’s - Vooruitkijken en beschermen in een veranderende wereld

Of het nu gaat om een onvoorspelbare arbeidsmarkt of een veranderend klimaat: risico’s ontwikkelen zich sneller dan ooit. In dit thema onderzoeken we hoe verzekeraars met behulp van onder andere AI klanten kunnen helpen om risico’s beter te begrijpen, tijdig te handelen en passende keuzes te maken. Preventie, bewustwording en slimme technologie staan centraal.


Even terug naar 2024

Onder het thema Prove it! werkten deelnemers toen aan deze drie actuele vraagstukken:

1. Versterken van veiligheid
Hoe kan de verzekeringssector bijdragen aan een veiligere samenleving? Denk aan verkeersveiligheid en gedragsverandering, zoals het normaliseren van het dragen van een fietshelm.

2. Inclusie in verzekeringsland
Hoe worden we als sector inclusiever – in werving, in taalgebruik, en in hoe we communiceren met klanten?

3. Closing the information gap
In een digitale wereld vol data: hoe zorgen we dat de juiste informatie op het juiste moment beschikbaar én begrijpelijk is?

Data en programma

Het JIP bestaat uit een introductieochtend op 31 oktober, en de hackathon op 5, 6 en 7 november bij het Verbond van Verzekeraars in Den Haag. Full focus in Den Haag: drie dagen lang dompel je je onder in creatieve sprints en innovatieve oplossingen, samen met andere jonge professionals uit de sector. Meer informatie over het programma volgt zo snel mogelijk.

Overnachten in Den Haag
Wil de kandidaat overnachten in de buurt van het Verbond? Dat kan. Meer informatie en suggesties voor overnachting(en) ontvangt de kandidaat na de bevestiging van deelname.

Kosten en voorwaarden

Kosten

De kosten voor deelname aan het Jongeren Innovatie Programma bedragen 3.250 euro (vrij van btw) per deelnemer. Eventuele overnachtingskosten zijn voor eigen rekening.

Voorwaarden

  • Op deze training zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing. Door inschrijving verklaar je je akkoord met deze voorwaarden van Dienstverlening Verbond BV;
  • Vanaf inschrijving geldt een bedenktermijn van 14 dagen.

Inschrijven

Wil jij er in 2025 bij zijn? Goed nieuws: de inschrijvingen gaan binnenkort open!

Aan deze innovatietraining kunnen 30 young professionals meedoen. Om een goede mix van deelnemers te creëren, kan elke organisatie maximaal 2 deelnemers aandragen. De deelnemers schrijven zichzelf dus niet in. Dat verloopt via de HR-afdeling of directie. 

Let op: een kandidaat aandragen betekent niet automatisch dat diegene definitief is ingeschreven. De organisatie heeft het eindbesluit welke kandidaten deel mogen nemen.

Overige informatie

  • Er worden geen eisen gesteld aan een vooropleiding;
  • Het programma kent het niveau van een training;
  • Eventueel studiemateriaal wordt per e-mail toegestuurd;
  • Deze training kent géén examen, maar wel een afsluitende pitch;
  • Na afloop ontvang je een certificaat van deelname;
  • De training start bij minimaal 20 deelnemers. 30 dagen voor aanvang van de kick-off wordt de stand van zaken opgemaakt.

Compliance en privacy

Complianceregeling Mededinging
Deelnemers aan dit evenement vallen onder de Complianceregeling Mededinging van het Verbond en worden geacht zich te houden aan de geldende mededingingsregels en met de inhoud van de regeling bekend te zijn.

Privacyverklaring
De Insurance Academy is onderdeel van het Verbond van Verzekeraars. Op de verwerking van persoonsgegevens die aan de Insurance Academy worden verstrekt is daarom de privacyverklaring van het Verbond van Verzekeraars van toepassing. Artikel 5 van die verklaring handelt specifiek over gegevens die worden verstrekt in het kader van deelname aan een activiteit of bijeenkomst van het Verbond (de Insurance Academy).

Organisatie

Martijn van de Swaluw | Martijn is CRM Manager bij het Verbond en houdt zich bezig met het beheer, de optimalisatie en de ondersteuning van het CRM-systeem binnen de organisatie. Daarnaast richt Martijn zich ook op (e-mail)marketing en dashboarding. “Het is heel leuk en uitdagend om eens niet aan de technische kant te zitten, maar om de JIP-deelnemers echt impact te kunnen laten maken. Daar kijk ik erg naar uit!”

Sanne Graumans | Sanne is Social Media Manager bij het Verbond van Verzekeraars. Ze is verantwoordelijk voor alles wat met socials te maken heeft – van het schrijven van LinkedIn-berichten tot het monitoren van reacties.
"Sinds november vorig jaar werk ik bij het Verbond. In mijn eerste week mocht ik meteen achter de schermen meewerken aan het JIP. Daarom is het extra leuk om dit jaar vanaf het begin volop mee te draaien."

Roderick Martens | Roderick is oprichter en partner van Makerlab, onderdeel van Makerstreet, een netwerk van creatieve bureau’s die organisaties helpen toekomstbestendig te worden en te blijven. “We werken al jaren samen met het Verbond en ontwerpen steeds weer samen een uniek programma waar de kennis van de sector samengebracht wordt met onze innovatiekracht. Dat leidt tot creativiteit en innovatiekracht bij de deelnemers en radicale nieuwe oplossingen die de wereld weer een stukje beter en veiliger maken”.