Skip to Content
Shutterstock 2389856979

Donderdag 2 en vrijdag 3 oktober 2025

Brussel
Prijs voor leden:
€ 1.495,00 excl. overnachtings- en reiskosten
Opleiding

Nieuw in ons aanbod: Tour de Bruxelles
In een tijd van grote veranderingen is de rol van Europa relevanter dan ooit. Wat gebeurt er achter de schermen in Brussel? Hoe komt Europese regelgeving tot stand – en wat betekent dat voor jouw werk in de verzekeringssector? Met de nieuwe Tour de Bruxelles bieden we ervaren professionals de kans om in twee dagen hun kennis over ‘Europa’ te verdiepen én hun netwerk uit te breiden.

Deze Brussel-course is speciaal ontwikkeld voor en op verzoek van voormalig deelnemers aan de Verbondscourse.
Twee dagen lang duik je in de werking van Europese instituties, de totstandkoming van wet- en regelgeving en de rol van het Verbond in Brussel. Je gaat in gesprek met Europarlementariërs, beleidsmakers en lobbyisten, en keert terug met nieuwe inzichten om de Europese dimensie van de sector nog beter te doorgronden en te benutten.

Voor wie

De ‘Tour de Bruxelles’ is speciaal ontwikkeld voor oud-deelnemers aan de Verbondscourse die hun kennis willen verbreden, maar staat ook open voor andere senior professionals, werkzaam bij een lid van het Verbond. Deelnemers opereren op strategisch niveau en hebben interesse in de invloed van Europa op de Nederlandse verzekeringspraktijk.

Leerdoel

Na het afronden van de Verbondscourse Brussel…

  • Begrijp je de relevantie van Europese wet- en regelgeving voor de (Nederlandse) verzekeringssector.
  • Weet je hoe Europese instituties zoals de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie functioneren.
  • Heb je inzicht in het proces van totstandkoming van Europese wet- en regelgeving.
  • Ken je de rol en het werk van het Verbond in Brussel en begrijp je hoe dit bijdraagt aan de belangenbehartiging van de sector.

Programma, data & locatie

De Verbondscourse Brussel bestaat uit twee aaneengesloten dagen op donderdag 2 en vrijdag 3 oktober 2025 in Brussel.

Het voorlopige programma

Dag 1 – donderdag 2 oktober 2025

  • 10.30 uur – Aankomst in Brussel
  • Vanaf 11.00 uur – Welkom & plenaire opening
    • Korte voorstelronde deelnemers
    • Introductie programma en praktische zaken
    • Het belang van Europese wet- en regelgeving voor de sector
  • 12.00 uur – Lunchsessie met inspirerende spreker uit media of journalistiek
  • Vanaf 14.00 uur – Middagprogramma
    • Bezoek aan het Europees Parlement: Rondleiding, actualiteiten en college over de EU
    • Gesprek met de Europese Commissie
  • 18.00 uur – Borrel op Place du Luxembourg
  • 19.00 uur - Diner & afsluiting

Dag 2 – vrijdag 3 oktober 2025

  • 09.30 uur – Ochtendprogramma
    • Gesprek met de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging
    • Inspirerend gesprek met lobbyist uit een andere sector
  • 12.15 uur – Lunch met lid Europees Parlement en medewerker
  • 14.00 uur – Terugreis naar Den Haag

N.B. Definitieve invulling van het programma is onder meer afhankelijk van beschikbaarheid van sprekers, locaties en actualiteit.

PA-certificaat

Deze training draagt bij aan het actueel houden van relevante kennis en kunde over de verzekeringsbranche. Na afloop ontvang je een deelnamecertificaat. Dit certificaat kan onderdeel zijn van eigen maatschappijprogramma’s op het gebied van Permanent Actueel (PA).

Overige informatie

  • Er worden geen eisen gesteld aan een vooropleiding;
  • Het programma kent het niveau van een training;
  • Eventueel studiemateriaal wordt per e-mail toegestuurd;
  • Deze training kent géén examen;
  • Na afloop ontvang je een certificaat van deelname;
  • Uiterlijk 2 weken voor aanvang wordt aan de hand van het aantal aanmeldingen vastgesteld of de course definitief doorgang kan vinden.

Kosten en voorwaarden

Kosten

De kosten voor de Verbondscourse Tour de Bruxelles 2025 bedragen € 1.495,00 euro (excl. 0% btw en excl. vervoer en verblijfskosten).

Voorwaarden

  • Op deze opleiding zijn de Algemene Voorwaarden van Dienstverlening Verbond BV van toepassing. Door inschrijving verklaar je je akkoord met de Algemene Voorwaarden van Dienstverlening Verbond BV.
  • Vanaf de bevestiging van inschrijving geldt een bedenktermijn van 14 dagen.
  • Per organisatie kunnen maximaal 3 tot 5 personen deelnemen.
  • Plaatsing geschiedt na beoordeling van de inschrijving door de Insurance Academy.
  • Facturatie van deze kosten geschiedt vanuit Dienstverlening Verbond BV.

Annulering en no-show

  • Annulering van de aanmelding is mogelijk tot 14 dagen na inschrijving. Bij latere annulering of no-show is het volledige deelnamegeld verschuldigd.
  • Annuleringen dienen per e-mail te worden doorgegeven aan het organisatiebureau van de Insurance Academy.
  • Door inschrijving verklaart de deelnemer zich akkoord met bovengenoemde voorwaarden.

Hotelovernachting en vervoer

De hierboven genoemde prijzen zijn exclusief een eventuele hotelovernachting en vervoer. Zowel een hotelovernachting, als het vervoer dien je als deelnemer zelf te regelen.
Uiteraard ben je geheel vrij je eigen accommodatie te kiezen; onderstaand een paar suggesties:

Compliance en privacy

Complianceregeling Mededinging
Deelnemers aan dit evenement vallen onder de Complianceregeling Mededinging van het Verbond en worden geacht zich te houden aan de geldende mededingingsregels en met de inhoud van de regeling bekend te zijn.

Privacyverklaring
De Insurance Academy is onderdeel van het Verbond van Verzekeraars. Op de verwerking van persoonsgegevens die aan de Insurance Academy worden verstrekt is daarom de privacyverklaring van het Verbond van Verzekeraars van toepassing. Artikel 5 van die verklaring handelt specifiek over gegevens die worden verstrekt in het kader van deelname aan een activiteit of bijeenkomst van het Verbond (de Insurance Academy).

Organisatie en vragen

De Verbondscourse Brussel wordt georganiseerd door de Insurance Academy van het Verbond. Heb je vragen over dit programma? Neem dan gerust per mail contact met de Academy op via mailadres verbondscourse@verzekeraars.nl.

Begeleiding

Lies Weitenberg
Manager Communicatie en lid MT

 

 

 

 

 

Jochem van Stiphout
Senior Adviseur Public Affairs